Veslování

Zde níže jsou některé denní reportáže, ze dnů, kdy jsem vesloval. Jsou uspořádány od nejstarších po současné, pokud jsem je sem dal. Co chybí jsou reportáže od začátku září 2007, kdy jsem poprvé s veslováním vážně začal.

Na úvod - podívej se na video Vítek na řece, kliknutím vpravo.

Kamarád Mark vytvořil krásné pětiminutové video o mě a jak vesluji. Vytvořil ho ze záběrů, které nafilmoval v 2016 ze svého bezpilotního letounu, také ze země a pak citlivě upravil a ozvučil. Díky moc, Marku!

video Vítek na řece

2. září, úterý

Září 2008

Mé ráno začlo ještě za tmy, kdy jsem vyrazil na veslování. Když vyšlo slunce, byl jsem již nad čtvrtým mostem u peřejí.

Nad ústím Wenatchee do Kolumbie jsem pozdravil volavku, ta mi vysoko ve stromě předvedla tanec a pak se ladně vznesla.

4. čtvrtek Za tmy jsem vyrazil na veslování. Na doku byli již Loraine a Fona a jeden kajakář. Znovu jsem vyvesloval nad čtyři mosty a horní na Kolumbii, bylo to krásné zacvičení.
6. sobota

Daněk brodí přes řeku...

Budil jsem se brzy, už okolo čtvrté, ale pak zas usnul, a nakonec vstal ve třičtvrtě na šest, a vyrazil na vodu. Bylo bezvětří a voda jak zrcadlo. Vyvesloval jsem zas až k peřejím na Wenatchee, ale při poslední fázi veslování proti proudu jsem si všimnul divného chování listu levého vesla. Při bližší kontrole jsem zjistil, že se list rozlamoval a delaminoval. Tak jsem velmi zlehka zamířil zpět k čtyři kilometry vzdálenému doku, aby nalomená část listu neupadla. Povedlo se, veslo jsem vyměnil, a znovu vyvesloval, tentokrát s veselou plnou vervou, nahoru k soutoku s řekou Wenatchee a pak zpět po proudu, se silovými fázemi po šedesáti záběrech. Když jsem dorazil k doku, pot se ze mně lil, že jsem si musel vypláchnout štípající oči vodou z lahve na pití, kterou beru s sebou.
8. pondělí Veslování bylo zas fantastické v klidné pondělní ráno.
10. středa
Udělal jsem kompromis a vstal o hodinu později, posnídal s Emilí a hosty Jurajem a Ivanou. Ty jsem pak vzal na vodu, byli přírodní adepti a brzy pádlovali bez zábran proti proudu Kolumbie až do ústí řeky Wenatchee, a pak po proudu zpět. Já okolo nich občas kroužil při silovém veslování.

14. neděle až 27. sobota

Veslování na Berounce

Potřeboval jsem vzpruhu, jak duševní, tak tělesnou. Tu se mi poštěstilo dostat, když mi Jarda Sehnoutka z vodáckého klubu v Berouně umožnil veslování po Berounce. Dostal jsem se až pod malé proudy pod Hýskovem, Jarda pádloval na kajaku. Jejich klub se svépomocí velmi příznivě rozrůstá, mají okolo šedesáti členů z nichž pětadvacet juniorů, dobrá budoucnost pro další vývoj. Mezi členy jsou i úspěšní závodníci s celostátními tituly, jeden dokonce soutěžil i na olympiádě. Výborné vzory pro mládež. Právě se chystali na závody v Račicích. Po Berounce se dalo při nízké vodě veslovat asi dva kilometry proti proudu, při vysoké snad až čtyři.

Zajímavostí byla také kanoe, uzpůsobená na dvojskif vložením ocelové konstrukce. Klub měl mnoho člunů. Skiff, na kterém jsem vesloval, byl celý z karbonu, velmi lehký, vyrobený v Číně. I tak dle Jardy stál klub přes šedesátpět tisíc korun. Tak jsem byl rád, že jsem jim ho nepoškodil. Vesla používají hranatá, nových tvarů.

28. neděle Necelých osm hodin po návratu z ČR jsem vyrazil na regatu s vodáckým klubem z Wenatchee nad přehradu Rocky Reach okolo útesů Guano na řece Kolumbii. Podívej se na VIDEO s plno obrázky *) .Trasu asi 10 km jsem uvesloval za 48 minut a umístil se na pátém místě z patnácti účastníků.

*) DOPORUČENÍ: Chcete-li vidět video v lepší kvalitě, můžete si kliknout na modrý text "dívat se ve vyšší kvalitě" ("watch in higher quality") v pravé dolní části YouTube video přehrávače. Pro přehrání videa na celé obrazovce vašeho počítače, klepněte na tlačítko dvojitý obdélník v pravé dolní části YouTube video přehrávače. V závislosti na přenosové rychlosti vašeho připojení, může se video občas zastavit na chvíli, až váš počítače dostane dostatek dat, abyste mohli pokračovat. Pokud tomu tak je, nechejte video hrát zprvu se zádrheli (mezitím si připravte šálek kávy nebo čaje nebo si nalejte pivo či sklenku vína) a potom, když růžová linka v dolní části YouTube video přehrávače je vyplněná, pak stlačte černý trojúhelník vlevo (spustit video) a vaše video bude hrát bez zastavení.

30. úterý Vstal jsem ve svých obvyklých pět hodin třicet, kdy jsem dříve vyrážel na veslování. Byla ale ještě tma jak v pytli - zapomněl jsem, že slunce vycházelo až v sedm hodin. Tak jsem mezitím chvíli pracoval ve svém úřadě. Když jsem přišel do loďárny, "můj" skiff byl pryč. Loraine mě předběhla. Vesloval jsem na jiném. Bylo to fajn si zas projet celou mou obvyklou trasu, zazpívat si, počítat si.

U horního mostu přes Kolumbii

Jaké bylo tvoje září?

2. října, čtvtek

Říjen 2008

Ráno bylo nezvykle teplo na veslování, 16°C, přes noc se neochladilo. Viděl jsem se s Larrym, Loraine a Lacey. Na vodě bylo nádherně.

4. sobota Do veslování jsem se tentokrát musel přinutit, byl nevlídné počasí, a dost to foukalo, nezvykle, od východu. Vzal jsem to podél východního břehu v poměrném závětří. V jednom zákrutu jsem vrazil do skalnatého útesu, který mi nepozorovaně skočil za mými zády do mé trasy. Škoda na skifu naštěstí byla minimální, ale o to více jsem zvýšil svou pozornost.

Na rozdováděné Kolumbii

6. pondělí Na vodě ráno mě předběhly tři ženy. Byli jsme docela velká flotila - najednou čtyři skiffy. Jel jsem ale jinudy, deltou, byla velká voda. Dalo se zas vyjet až k horním peřejím.

Sharon, Grace a Tina (vpravo, je jí přes 70) vyrážejí na Kolumbii

8. středa Na vodě bylo zas úžasně. Jinovatka přihlásila ochlazení, z vody se kouřilo. Husám se nechtělo létat. Okolo plaval bobr. Na horách na obzoru zářil první sníh. Vyvesloval jsem celou svou obvyklou trasu, zpíval a počítal si. Udělal jsem z veslování i nahrávku.
10. pátek Pěkně to foukalo a byla zima, když jsem vyrazil na skifu. Zajímavé, když se sluníčko vyhouplo nad horizont a začalo vše zahřívat včetně mě, vlny se utišily a veslování bylo nádherné.
12. neděle Na veslování mě provázel nádherný východ slunce, bylo bezvětří, voda jak zrcadlo. Jen při startu mi jeden rybář svým člunem zaplavil skiff, když projel moc rychle okolo, tak jsem vesloval ve vlhkém oděvu. I tak bylo nádherně.
14. úterý Předpovězený vítr 5 m/s skutečně vál na Kolumbii, schoval jsem se se skiffem do delty a tam po jednom rameni se vysoukal proti proudu až do povodí řeky Wenatchee a nad třetí most. Slunce zářilo jak tečka nad měkkým i, kdy čárka se zrcadlila na řece jak bílý plamen, po kterém jsem se vznášel směrem dozadu. Při návratu od horního mostu na Kolumbii do mě plnou silou začly bít vzduté vlny, které začly mít bílé hřebeny, maximum pro praktické veslování. Skutečně netrvalo dlouho a začly mě zaplavovat uvnitř skiffu, přes nohy, ponožky, promáčely mi levý bok, přelily se přes mé boty i pouzdro obsahující mou kameru, připoutané ke skiffu. Vzal jsem to zpět podél východního břehu, jen pár metrů od něj, kdybych mě vlny překotily, bily do mě ze strany. Lehčí bylo později řeku překročit kolmo na ně, zpět bezpečně k doku.
16. čtvrtek Na vodě bylo velmi klidně, na rozdíl od úterý. Obvesloval jsem celou obvyklou trasu. Na doku se sešel s Larrym a přijal šek od klubu, na koupi nových vesel nadcházející víkend v Tacomě.
18. sobota Vesloval jsem v neskutečně vylidněné přírodě, v osm ráno nebyl na Kolumbii jediný rybář či jiný vodák. Ani po březích se prakticky nikdo nepohyboval. Nádherná zas terapie.

V Tacomě jsem vyzvedl nová vesla pro klub.

20. pondělí Poprchávalo a málem jsem nešel veslovat, naštěstí jsem šel. Dokonce pak i na chvilku vyšlo sluníčko, i Měsíc. Předal jsem zakoupená vesla Larrymu. Prožitky na vodě i cvičení byly nádherné, cítil jsem se skvěle.
22. středa Ráno bylo absolutně fantastické počasí na veslování, asi 2°C, z vody klidné jak zrcadlo se kouřilo, a pestrobarevné stromy se odrážely ve vodě jak v nějakém filmu.
24. pátek Veslování bylo opět nádherné. Největší zážitek bylo vidět snad třičtvrtě metrového červeného lososa, který vyskočil celý z vody asi pět metrů ode mě. Zdálo se mi, že se na vrcholu svého skoku zastavil, podíval na mě, jak jsem na něj u vytržení zíral, a pak pokojně vklouzl zpět do svého živlu, nejspíš na cestě ke svému rodišti, utřít tam novou generaci... Bohužel tento okamžik jsem nebyl schopný zachytit na kameru. Místo toho ukazuji nová vesla, se kterými jsem poprvé jel. Osvědčila se mi..
26. neděle Velmi brzy ráno, tentokrát za úplné tmy, jsem šel veslovat, abych to stačil zpátky před plánovaným odjezdem do Seattlu. Na doku mě uvítal Měsíc, jen malinký jeho krajíček. Jel jsem tentokrát proti proudu úplně prostředkem Kolumbie, sice tam byl největší protiproud, ale nejmenší pravděpodobnost překážek, protože byla ještě hluboká tma, nad hlavou tisíce hvězd. Největší zážitek byl, když se přes oblohu rozzářila ohnivá čára, padající hvězda, snad meteorit, nebo družice, hned jsem si popřál své tajné přání.

Veslování za tmy na Kolumbii

28. úterý Veslování. Nádherný východ slunce. Jel jsem deltou, pak až nad čtrvtý most. Všiml jsem si, že husy začaly trénovat skupinové lety.
30. čtvrtek Ráno bylo znovu fantastické na veslování, byly 3°C, dorazil jsem až nad všechny mosty po řece Wenatchee, viděl dvě volavky, dva lososy skákat a jednoho bobra.

1. sobota

Listopad 2008

Hladina Kolumbie byla jak zrcadlo, když jsem se náhodně setkal s přítelem Johnem, který také přišel hledal krásu v tomto pošmourném ránu, na své kanoi.

Oba jsme byli ohromeni mývalem, hned vedle doku, on ho zde viděl poprvé v životě. John se živí fotografováním (klikni sem pro více). Na skifu jsem se mu vbrzku vzdálil, ale setkali jsme ještě jednou, u mostů.

3. pondělí Na vodě jsem házel žabky u doku. Tentokrát poprchávalo, po deseti minutách veslování jsem se ale přece jen na vodě musel vysvléci, bylo mi moc horko. Svlékání vesty, bundy a pak navlékání vesty se podobalo žonglérskému úkonu na vratkém skifu. Viděl jsem několik volavek a hejna hus, a několik velkých ryb skákajících z prostředku Kolumbie.
5. středa Veslování bylo toto ráno jak v pohádce. Pára se vznášela nad vodou, ve které se odrážely pastelové barvy vycházejího slunce. Vesloval jsem svou obvyklou trasu k peřejím a pak nad horní most.

Večer jsem na výroční schůzi vodáckého klubu ukazoval snímky z veslování po Kolumbii, v Ashlandu a v Berouně.

7. pátek Dnes ráno pršelo, ale přesto jsem šel veslovat. Objel jsem svou obvyklou trasu, peřeje a nad most, viděl pár hus ve formaci V, volavku, velkého mrtvého lososa, a více živých skákajících až půl metru nad hladinu uprostřed Kolumbie. Počasí se totálně změnilo, mraky visely jen tři sta metrů nad údolím, jaký rozdíl od minulého týdne, kdy do té doby bylo od června sucho. .
9. neděle

Kojot pádí plání

Při veslování jsem viděl tři vydry, jednu, jak hopkala po břehu, pak dva orly, a lososy skákající vysoko nad jak zrcadlo klidnou hladinou Kolumbie.

Odpoledne jsem vyrazil na pláně na východ odtud asi 20 km, chodil poli, mezi krávami, koni a viděl také dva kojoty. Byla krásná neděle.

11. úterý   Pršelo, když jsem vesloval, ale to mě neodradilo. Na Kolumbii byla voda jak zrcadlo, avšak na přítoku Wenatchee vzdutá hladina byla plná vln a silného proudu. Pěkně jsem si pocvičil, dostat se nad první most.
13. čtvrtek Po větrné a vlhké noci se počasí zklidnilo, a při veslování mě provázel Měsíc v úplňku. V řece Kolumbii plavalo plno kmenů, které přinášela rozvodněná postranní řeka Wenatchee. Rozhodl jsem se pro opačný sled svého obvyklého okruhu a dělal plno fotek. Podél mě svahoval orel, dobré dvě minuty, s vytaženými paráty, a pak si nade mě sednul do stromu. Po Wenatchee jsem se nedostal nad její ústí do Kolumbie, tak silný byl její přítok.
15. sobota   Při veslování jsem měl zase jedinečný zážitek: Poprvé na Kolumbii jsem viděl bílou labuť.

Mrzelo mě, že jsem jí vyrušil, letěla pak hodně daleko, na sever, byla malinká tečka, když jsem jí ztratil z dohledu. Na Wenatchee jsem se proti silnému proudu dostal napůl cesty k pěšímu mostu.

17. pondělí Bylo stále hodně vody v řece Wenatchee, ale povedlo se mi obeplout větší vlny a vyveslovat až za čtvrtý most.
19. středa Setkal jsem se náhodně s Larrym na doku, když se rozednívalo. Nad našimi hlavami zářil Měsíc a z řeky se kouřilo, bylo pod nulou. Veslování bylo senzační, velmi vysoká voda mi umožnila s méně potížemi než v pondělí se dostat až k horním peřejím, pak od nich po proudu k ústí řeky jsem jakoby letěl, tak rychle se okolo kmitala krajina. Zpíval jsem a počítal.
21. pátek Volal jsem ráno z kanceláře a na vodu vyrazil o půl hodiny později. Svezl jsem Jindru až ke škole WVC, cestou mu ukázal dok. Veslování bylo skvělé, dva orli, volavky, husy mě doprovázeli.
23. neděle Vstal jsem za úplné tmy ale počkal s veslováním, až začlo slunce vycházet. To rozzářilo údolí i mou duši. Z jak zrcadla hladké vody Kolumbie stoupala zmrzlá pára, bylo několik stupňů pod nulou. Stále větší hejna hus se přede mnou vždy začla vznášet; připadal jsem si, jako bych projížděl vítajícími davy. Přitom na celé rozloze řeky nikdo nebyl, žádná konkrétní lidská bytost, jen ta v představách. Rozproudila se mi krev v tepnách i srdci, na Wenatchee byl stále silný proud, u delty dva lovci v zamaskovaném posedu vábničkou vyzývaly ptáky k hejnu dřevěných malovaných hus, které ukotvili poblíž svého úkrytu. Výstřely za celou dobu jsem naštěstí slyšel jen dva, a to jsem byl bezpečně z dostřelu. Zpíval jsem a vesloval na počítání, které mi v hlavě znělo jak veselá písnička....
5. úterý Veslování bylo zas pokojné, hladina jak zrcadlo, bylo jeden pod nulou.
27. čtvrtek

Vyrazil jsem ještě před východem slunce do středu města Portlandu, kde jsem vyhledal vodáky u jejich luxusní nové loďárny, s úmyslem dostat se na skif, abych si zavesloval. To se mi sice (zatím) nepodařilo, ale pěkně jsem se prošel a podělil se o nadšení mnoha vodáků, kteří vyrazili za krásného sluníčka na řeku Wilamette na skifech, kajacích a havajských bojových člunech (na těch na každém bylo až 26 lidí).

U řeky a na ní bylo plno zdravě a šťastně vystupujících lidí, a to mi ještě více pozdvihlo už tak dobrou náladu.

1. pondělí

Prosinec 2008

Můj první den v prosinci měl zajímavý průběh. Než jsem si brzy ráno vynahradil odmlku ve veslování a krásně se vyřádil na řekách Kolumbii i Wenatchee, nejprve jsem musel ve stísněném prostoru mé garáže ruční pumpou nafouknout zadní kolo auta (pomalu ucházelo, a během Díkůvzdání úplně splasklo). Při pumpování jsem si trochu natáhl jeden sval na zádech. Veslování a následná sprška mi ho uvolnila.

Na Kolumbii nad horním mostem

3. středa Byla vysoká voda a tak jsem se mohl vypravit deltou, vyveslovat po Wenatchee k peřejím, pak také deltou na severním břehu k hornímu mostu. Dva orli, plno hus a tři volavky poslouchali mé zpívání a počítání.
5. pátek Na rozdíl od středy byla velmi nízká voda, tak jsem místo po Wenatchee vyrazil vysoko nad horní most přes Kolumbii...
6. sobota Zúčastnil jsem se celodenního semináře vodáckého klubu, na který byli pozváni i zástupci vlastníků půdy a budov okolo řeky Kolumbie, z města Wenatchee, okresu i kraje. Jednalo se o růstu klubu, přidání nové loďárny a příspěvku klubu pro společenský rozvoj v údolí. Seminář se konal v nádherném přírodním středisku "Spící paní" nacházejícím se v předhůří velehor Kaskád.
7. neděle Bylo mírně pod nulou během ranního mého veslování. Viděl jsem několik volavek a spousty hus, největším překvapením byla vydra uprostřed řeky Kolumbie, vykoukla na mě, zdálo se mi, že se usmála, právě, když jsem hlasitě zpíval. Pro nízkou vodu jsem se nedostal vysoko po Wenatchee, vyvesloval jsem proto po Kolumbii až k pyramidě oblázků.
9. úterý Byl úchvatný východ slunce. Voda na Kolumbii byla vysoká, tak jsem se snadno dostal až k horním peřejím na Wenatchee, a pak na Kolumbii poblíž horního mostu udělal fotku volavky.

Volavka před bobry pokácenými kmeny

V úterý byl úchvatný východ slunce, na doku

Zde je několik diaserií, klikni níže.
2010: říjen
  listopad
  prosinec

Další reportáže z veslování byly a jsou pravidelně zveřejňovány ve Vítkových novinách, v jednotlivých měsíčních vydáních, smíchané s jinými událostmi. Najdeš je buď ve VN Dnes, nebo v archivu.