VN březen 2023

Čas a počasí ve Wenatchee

ČAS  |  POČASÍ  |

Jiné měsíce Eseje | Poutě | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Karla | Karma |Jídla | Pošli mi email

Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. A když je v textu něco podtrhnutého, tak je to odkaz na něco dalšího.

Nazpět do domovské stránky VN

Z letiště na západ

Z Missie na východ

Jaký byl březen tvůj ?             DNES  sobota 1. dubna 2023
Sjezdování s Evanem a Podzimkou, Emilí i Karlou na Missii.
pátek 31. března 2023

Práce

Za rekordní dobu pouhých dvou dnů přišla z Prahy zásilka náhradních dílů pro Blaníky. Tenhle vzduch z Prahy přišel na 4.100 Kč .. a to ještě nebyl Apríl! Bylo ho 27.000,00 cm3.

Sjezdování s Evanem, Podzimkou a Emilí na Missii

I když nesvítilo slunce, měli jsme plno legrace a prima lyžování.

Plánování

S kamarády a spolužáky jsme domlouvali možná setkání koncem dubna 2023. Potěšil mě IvanK umožněním účasti na vycházce s Ochranáři. Díky ! A i tobě, IvaneB, za zajišťování setkání spolužáků z VŠD. Také vám, Jarko, Pepo, Hanko a ostatním za organizování dalších srazů.

pátek 31. března 2023

Orli se zas tulí k sobě

Začal jsem dvacet minut před východem slunce. Mohl jsem i dříve. Voda byla vyšší, šlo proveslovat dolní deltou. U soutoku jsem se pozdravil s orly, volavkou, husou. Otočka u peřejí a nazpět. Musel jsem být včas doma; rodina se chystala vyrazit co nejdřív na lyžování.

Shledání se s Evanem a Podzimkou

Evan a Podzimka přiletěli do Wenatchee na osmidenní návštěvu. Bylo na mě je nasytit. Uvařil jsem krevety na burské omáčce s přílohami. Skoro všechno jsme snědli.

Inventúra

Došla dlouho očekávaná zásilka náhradních dílů pro kluzáky.

Nejjižnější Blaníci na Floridě

Provozovatel obchodní školy provozující Blaníky tam se nacházející vyjádřil zájem zakoupit nejen jeden nový, ale i více jich. Co se z toho vyvine?

Společenský život

Snad aby se neřeklo, že se straním lidí a zajímám se jen o zvířata (i když popravdě řečeno, mi to čím dál tím víc vyhovuje), jsem se setkal s mě doposud úplně neznámým člověkem. JohnemS. Strávili jsme spolu dvě a půl hodiny. Možná o tomto pánovi napíši příště více. Otázka pro čtenáře VN: Kolik myslíš, že tomu pánovi je teď let?

Výšlap k Starověkým jezerům

Emily, Chris a Luna se vypravily do této divočiny. Je asi 55 km na jihovýchod od Wenatchee. K fotkám Emily jsem přidal i dvě mapy.

Orli se pářili

Vycházející slunce zářilo vzdálenou mezerou mezi krajinou a základnami mraků, které pokrývaly oblohu ve výšce 3 km nad zemí. Velkolepá podívaná trvala pouhé tři minuty. Vyvesloval jsem k prvním peřejím a hornímu mostu. Tam poblíž jsem byl svědkem zrodu nové generace bělohlavých orlů. Nejprve samec shrábnul z hladiny rybu a na stožáru vysokého napětí ji nabídl samici. Po hostině se vyšvihl na partnerku a orli se asi patnáct vteřin pářili. Podařilo se mi z toho na videjku zachytit posledních pět vteřin. Viz poslední záběr v albu.

Práce

Konečně zpráva z LT, že existují .. ale jsou na cestě do Francie a čas že budou mít až v úterý. Poslal jsem žádost o písemné ujištění, že kluzáky dokončeny budou.

úterý 28. března 2023

Strávil jsem celý den službami zákazníkům. Telekonference s kupci kluzáků. Byli velmi znepokojeni, zda jejich kluzáky budou dokončené. Litevce se nedařilo zastihnout. K večeři jsem připravil pečené tofu na sladkých bramborách, mrkvi a brokolicích. Podával pak s polevou tahini. Pak jsme si promítli půlku těžkého filmu Tár.
pondělí 27. března 2023

Sjezdování na Misii

Za fantastických plachtařských podmínek jsme spolu vyrazili na sjezdovky. Všechno najednou stihnout se prostě nedá. Snímky hovoří samy za sebe.
pondělí 27. března 2023

Ranní protažení

Východní mraky stínily, jak se rozlézaly. Voda byla vyšší, teplota nižší. Mrzlo. Dostal jsem se k prvním peřejím a haldě. Sledoval jsem volavky a hejna kachen. Špenátek se rozrůstal.

neděle 26. března 2023

Radost

Povedlo se mi zastihnout Milana a mohli jsme si chvíli promluvit.

Večírek s přáteli

U KathyJ se sešli Pat a DougT, Laurie, Betsy, Emily a já. Emily se zotavovala z nákazy, tak byla umístěna do rohu.

První let sezony

Mark zapíná vlečné lano, Alex pilotuje CD.

VIDEO
První let v CD v sezóně 2023. Natočeno na místě ve Wenatchee, Washington USA 25. března 2023. Herci Alex a Mark coby Alex a Mark. Pilot vlečného letadla Darrell. Kamera Vítek. Hudba Scott Holmes - Společně stojíme. Vytvořilo studio CDVideoCreations 26. března 2023.

Veslování

Byla zas velmi nízká voda. Členové čtyřky si chystali vesla. Východ slunce. U soutoku srnka. Vor rybozpytatelů je stále na souši. Pod železničním mostem na mě čekala perná výzva - peřeje. Povedlo se mi proniknout nad ně, a pak k těm prvním běžným. Sníh na březích se zvolna vytrácí. Bylo okolo nuly. U soutoku mě povzbudil bělohlavý orel. Seděl v hnízdě. Možná ??
pátek 24. března 2023

Výměna kola na L33

Připojil jsem se na chvíli k Markovi, osvěžit si praktickou znalost této údržby. Ze svých zásob jsem věnoval našemu aeroklubu jeden pojistný kroužek.
čtvrtek 23. března 2023

Západ slunce z balkonu domu

K večeru byly dramatické mraky, bouřka se však neudála. Zato serie krásných západů ano.

Nezletilý bělohlavý orel

středa 22. března 2023

Film

Promítli jsme si film z roku 2017, Florencino knihkupectví podle románu Penelope Fitzgeraldové z roku 1978.
čtvrtek 23. března 2023

Sen

Zdálo se mi, že na Křivoklátě hořelo. I v části, kde bydlí bratr.

Práce

Od půl páté jsem v kanceláři zajišťoval nastávající skupinovou telekonferenci mezi mými čtyřmi zákazníky a výrobci v Litvě. Litevci oznámili zpětné zvýšení dodacích cen a jde o to zamezit zrušení objednávek kluzáků a ty přece jen doručit. Rozrušený čas.

Veslování

Po puštění slepic z kurníku před východem slunce jsem šel veslovat. Byla tak nízká voda, že se zastavila. Vesloval jsem středem řeky Kolumbie kde jindy by byl silný protiproud; vzal jsem to až k bílému skladu. Cestou jsem obdivoval orly, zachytil nedospělého zblízka. Po dokončení jsem předal skif ShaunoviK. Na vodě bylo nádherně.
středa 22. března 2023

67. výročí prvního záletu legendárního kluzáku Blaník

Díky příspěvku IvoH se VN dělí o velmi obsažný článek se spoustou fotografí, náčrtů a historických dat.

22. března 2023 je nekulatých 67 let od okamžiku, kdy poprvé vzlétl větroň, na kterém se naučili létat 3 generace pilotů - pokud už někde nebyla i 4. generace. K této příležitost jsem do článku o jeho historii přidal 2 nové kapitoly o méně známých verzích. L-213A byl akrobatický speciál využívající dílů Blaníka, který začal vznikat jako studentský projekt a k záletu byl dotažen až v březnu 1992.
L-313 byla třímístná verze - i když zde je asi troufalé mluvit o tom, že to byla verze. Spíš to byl nápad, který se nikdy nedočkal realizace.
Celý článek je zde. Knížka je k zakoupení na stránkách Svět Křídel.

S pozdravem Letu Zdar, Michal Orlita.

Třímístný Blaník

Koncem roku 1995 provedla společnost Blanik America průzkum trhu v USA. Z 93 rozeslaných dotazníků se jich vrátilo 20. Z odpovědí je ale zřejmé, že by se muselo jednat o certifikované letadlo – aby bylo použitelné pro komerční (vyhlídkové) lety. Dále bylo zřejmé, že ekonomická návratnost by byla v nedohlednu – takových strojů by trh neabsorboval stovky, ale v lepším případě pouze desítky kusů – navíc zde byla silná konkurence v olétáných a lacinejších Schweizer 2-32.
Text příspěvek Michal Orlita.
... víc fotek a dat o třímístném Blaníku
úterý 21. března 2023

Co mi poslal otec mé snachy

"To musí být rekord pro letadlo s pevnými křídly, aby přistálo na tak krátkém prostoru, zvláště v takové výšce. Bláznivě děsivé. A pak vzlet z věže."
Spusť si video, klikni   SEM
úterý 21. března 2023

Veslování na broskvové vodě

Druhý východ slunce jara 2023. Hladina jak sklo. Na pláži starostlivý husák postával poblíž své zchromlé partnerky. Měl jsem radost - minule jsem měl tmavé tušení, že umírala. Že však ještě má šanci do dalšího života prokázala tím, že se dnes vznesla a spolu s husákem někam odletěli. Voda byla vyšší a tak jsem zas po delší době mohl proplout dolní deltou a pak se dostat až k běžným prvním peřejím. Na vodě bylo báječně. Když jsem končil, začínali "úderníci" .. (jak jim pro sebe legračně říkám) -- pravidelně každé úterý v devět ráno.

pondělí 20. března 2023

Předpověď plachtařské vlny na zítřek

Emily sleduje jak se s kamarádem Ericem šponujeme do uspořádání vlnového tábora zde ve Wenatchee.

... víc fotek a informací

skutečná vlna, žádná fotomontáž
pondělí 20. března 2023

První jarní den - obětování neviňátek

Tradičně jsem v den rovnodennosti ve společnosti pomyslných Druidů vystoupal na Sedlovou horu, přivítat tam příchod jara.

neděle 19. března 2023

Na nostalgická místa v Seattlu

Po doručení Evana a Právníčka na letiště v Seattlu jsem dostal vnuknutí podívat se na všechna významná místa v Seattlu, kde jsem se často od roku 1977 vyskytoval - na pracovištích v kontejnerovém přístavu ve středu města; a postupně ve svých nových domovech. V 1977 jsme měsíc bydleli v podkroví u Joopa a Nancy v Ballardu a pak jsme si pronajali dům na jeden rok poblíž Zeleného jezera v severní části Seattlu. Pak jsme si v 1978 díky mému dobrému zaměstnání v přístavu dovolili koupit přízemní domek, asi jeden a půl kilometru dál na sever od toho jezera. V něm jsme bydleli až do roku 1984, kdy jsme si v očekávání příchodu rodiny koupili větší dům, zas severněji, o dalších dva a půl kilometrů. Do zaměstnání v přístavu jsem to měl odtamtud zhruba dvacet kilometrů. Všechna ta místa jsou vyznačená žlutými kroužky na mapě Seattlu v albu a zde vedle. Byl jsem se také kouknout do základní školy, kam chodili naše děti a také do domu důchodců vedle a do nově renovované městské knihovny. A pak už nezbývalo než uzavřít víc jak 500 km okruh přejezdem přes hory Kaskády nazpět do Wenatcheem se zastávkou u Karly a Erica a jeho máti Karen.

neděle 19. března 2023

Veslování

Před odvozem Evana a Práníčka na otočku do Seattlu jsem si před východem slunce stačil hezky zaveslovat.

sobota 18. března 2023

Lyžování s Evanem a Právníčkem

Evan přivezl ze svého domova v Kalifornii kompletní sjezdařské vybavení jak pro sebe, tak i pro svého téměř tři roky starého syna. Na Missii se setkal se sestrou Karlou a společně umožňovali Právníčkovi jezdit na pohyblivém chodníku pro lyžaře a pak z mírného svahu sjíždět zas k jeho patě. V půli odpoledne jsem z letiště přijel a jednou si sjel z vrcholu Misie až k nim. (Koukni se na VIDEO ).

Začátek letošní plachtařské sezony

Po snídani v restauraci Country Inn v počtu pouhých čtyř členů aeroklubu jsme se rozrostli na letišti na asi tucet lidí a postupně jsme povytahali skladované kluzáky a složili jsme je dohromady.

Oslava sv. Patrika ve Wenatchee

Ve městě se tradičně pořádá průvod, pouze jeden městský blok dlouhý. Pojď se s námi podívat.
Video na You Tube

Vláčky a prolézačky

Strávili jsme odpoledne v muzeu a pak v městském parku. Právníček strávil hodiny sestavováním vláčků a pak v parku lezením a probíháním se. Mě také zaujala vrána, jak si stavěla hnízdo na vrcholu borovice.

Veslování

Dal jsem si rychlovku, abych byl před půl devátou doma. Chystali jsme se jít na prolézačky s Právníčkem. Smutný prožitek. Na pláži umírala kanadská husa.

foto kredit Emily
čtvrtek 16. března 2023

S Právníčkem do knihovny a k řece Kolumbii

Dopoledne jsme strávili pár hodin v nově renovované místní knihovně. Měli tam plno hraček a jedna knihovnice přednášela skupině děcek a jejim rodičům. Ochotný knihovník vyhledal pro Právníčka knížku o parních lokomotivách. Odpoledne jsme se prošli podél východního břehu Kolumbie. Dvě zde nezvykle neplaché divoké kanadské husy se k nám přiblížily téměř na dotek ruky. Pamlsky pro ně jsme však neměli. Držel jsem Právníčka tak akorát aby se v řece nevymáchal. Voda v ní měla stále jen teplotu 4°C. Uvítal, když jsem ho držel za ruku při další procházce, aby se mu prsty rozehřály.

Sen

Na nějakém setkání mužů mi jeden z nich dal na dočasné opatrování svůj revolver a zásobník patron; odešel někam. Pak se všichni rychle rozcházeli, ale ten muž nebyl nikde. Snažil jsem se předat co jsem opatroval jejich jednateli; ten to nechtěl. Položil jsem obě věci na zem. Jak se jednatel zdráhal, z davu přiskočil v saku a kravatě oblečený vyzáblý člověk a divoce gestikuloval, že mu pistole přijde vhod ve středu města, sebral jí jak šelma a zmizel.
Odkud takový sen přišel??

Právníček a obrovské mašiny

Největším současným zájmem Právníčka jsou stroje, čím větší, tím lepší. Ty ho fascinují. Dokáže se na ně koukat velmi dlouhou dobu. Objeli jsme spolu plno míst, kde se vyskytovaly.

Na vodě

Na vodě byl klid. Nízká voda na Kolumbii způsobila peřeje pod železničním mostem na přítoku; povedlo se mi vydrat se jimi až k běžným prvním peřejím. Slunce jasně zářilo a byl křuplavý vzduch. U soutoku jsem se pozdravil s bělohlavým orlem. Zdali se tomu páru povede přivést na svět nové pokolení! Hnízdo si na to vybudovali za posledních pár měsíců vydatné...

Vzpomínka na Stasyse

Jak život dovede být krutý. Přijal jsem zprávu, že můj dlouhodobý pracovní společník - od konce 90tých let 20. století, činný ve vedení litevské továrny na kluzáky - zemřel. Nedožil se svých 61 let. Čest jeho památce. (Na fotce vlevo je Stasys první zprava. Z mistrovství světa v plachtění v roce 2012.)

Nekrolog
Letci neumírají, odlétají...

Říká se, že letci neumírají, oni odlétají... V úterý ráno, po náhlé a těžké nemoci, jeden z nejlepších pilotů kluzáků v zemi, manažer kvality a prodeje společnosti "Sportinė aviacija ir ko", Stasys SKALSKIS zanechal světlou stránku v historii litevského letectví.
Stasys Skalskis se narodil v roce 1962 6. května v Šilutě. Zde vystudoval střední školu a uchvátil ho sport plachtění. Po absolvování Kaunaského polytechnického institutu v roce 1985 byl jmenován do továrny Prienai „Sportinės aviacijas“ a do roku 1993 zde pracoval jako inženýr-konstruktér.
Když v Litvě začaly těžké časy, kdy se mnoho továren a společností zavřelo, Stasys Skalskis a skupina stejně smýšlejících lidí zabránili krachu továrny na kluzáky a po několika letech začala znovu vzkvétat. Továrnu, která se tehdy jmenovala AB „Sportinė aviacija“, vedl od roku 1999 Stasys Skalskis, do roku 2007. Později, když se společnost stala „Sportine aviacia ir ko“, pracoval jako manažer kvality a prodeje až do posledního dne svého života. Stasys Skalskis byl také členem Asociace litevských společností leteckého průmyslu, jedním ze zakladatelů Litevské asociace větrné energie, členem správní rady těchto organizací.
Stasys Skalskis toho dosáhl hodně i v plachtařských sportech, ve vzduchu strávil několik tisíc hodin. V letech 1991 a 1994 se stal vicemistrem litevských plachtařských soutěží, v roce 1993 obsadil čtvrté místo na mistrovství světa v bezmotorovém létání konaném ve Švédsku.
Stasys Skalskis je vlastníkem FAI „Zlatého odznaku“, mistrem sportu mezinárodní třídy, který celý život létal v soutěžích pouze s továrně vyrobenými kluzáky a získal mnoho medailí a cen. Tímto způsobem přispěl k propagaci jména Prienai a Litvy. Byl to jednoduchý, milovaný, vážený a rodinný muž.
... Stasys Skalskis bude uložen na hřbitově v Prienai. Doprovází ho světlo Věčnosti a jeho žena Edita, jeho syn a všichni jeho příbuzní – síla Ducha.
Kamarádi

V muzeu přehrady Rocky Reach

Příjemně nás překvapilo, jak správa přehrady přetvořila a obnovila dlouholeté muzeum, které sice bylo v jádru přehrady a bylo slyšet turbíny a pod nohami to vibrovalo, ale exponáty byly přestárlé a nespojené se současností. Právníčkovi se tam zalíbilo, i když zrovna neplavaly za oknem žádné ryby.

Na prolézačkách u přehrady

Právníček si velmi oblíbil tuto skluzavku.

Opravujeme jeřáb

Skoro tříletý Právníček měl plno energie.

foto kredit Emily
pondělí 13. března 2023

Tři volavky

Na řece bylo dušičkově a naprostý klid. Zvířata byla všude ještě zalezlá a z ptactva se vyskytovaly pouze husy, pár kachen, potápky a tři blízko sebe vysoko ve stromech spící volavky. Obvesloval jsem svůj obvyklý 12ti kilometrový okruh. Na vodě bylo báječně.

... víc fotek a tři videjka
neděle 12. března 2023

Evan a Právníček - Den 1

V pořádku jsme se setkali na letišti v Seattlu s Evanem a jeho synem Lawsonem, kteří přiletěli z Kalifornie. V průsmyku Snoqualmie padal sníh, jemně. V pohodě jsme dorazili do Wenatchee, 500 km na otočku. Upekl jsem dýně, sladké brambory a mrkve; podával s kuřecími párky a zeleninovým salátem. Po večeři Právníček nakládal jeřábem kontejnery do náklaďáku. Měli jsme hezký den.

sobota 11. března 2023

Sjezdování na Misii

Bylo tak příznivé počasí, že středisko rychle vyprodalo lístky. Ještě že jsem měl permanentku. Moc hezky jsem si zajezdil. Byl jsem rád, že jsem šel brzy ráno. K poledni se začlo zatahovat.
... víc fotek |  video na YouTube  |
 video na flickru

Příspěvek od čtenáře VN

Máš-li čas, pusť si toto video. Já jsem ho zatím dosledoval do sedmé minuty a 41 vteřin. Jak si vyšetřím čas, doufám, že ho shlédnu až do konce.
Zde je osobní názor přispěvovatele:
" Je to ´dlhšie´ / hodinu a 8 minút/, ale veľmi zaujímavé a  hlavne
záver  je  pravdivý... "

Vlny přišly

S kamarádem Ericem pečlivě sledujeme denní chování zdejší atmosféry; z hlediska uskutečnění výškových plachtařských letů. Wenatchee je doposud komerčně neobjevená diamantová pokladnice z toho hlediska. Ivan porozumí.

Luna má společnost

Hned jak jsem se vrátil z vody, vzal jsem fenku Karly, Lunu, do nově objeveného neoficiálního psího parku jen něco přes kilometr vzdáleného od našeho domu. Dnes tam bylo šest dalších psů k její radostné společnosti. Dle sdělení ostatních pánů a paniček psů, schází se tam nyní až pětadvacet psů najednou. Velká výhoda je, že celé prostranství je oplocené, s jen dvěma omezenými východy, takže psi tak snadno neutečou do nebezpečí blízkých silnic.

Srny

Už jsem začal zoufat, že nezachytím při své dnešní plavbě žádný život. Jaké bylo moje radostné překvapení nad horním mostem s ozvěnami. Podívej se na toto video, které se mi podařilo prožít i zachytit. Pusť si ho na celou obrazovku, i se zvukem...

Na řece

Začal jsem až o půl druhé odpoledne, kdy to na řece docela dost foukalo. Neměl jsem tušení, co mě očekávalo.

Návštěva u stomatologa

Až na dvě místa, kde staré plomby jevily menší opotřebení, žádné kazy nebyly nalezeny, konstatoval po prohlídce čerstvých rentgenů a zubů samotných dnešní zubař. Hygienička Taylor nejdřív udělala ty snímky, pak zoubky oškrábala, vyleštila a napatlala na ně fluór.

Prorezavělá řídící páka kluzáku

Mechanik opravny poslal fotku s komentářem: Asi se žákům hodně potí ruce při výcviku. Toto je stav přední řídící páky, těsně pod velodržátkem překrývajícím horní část páky. Kluzák L23 Super Blaník byl uveden do provozu v roce 1993 - tedy před třiceti lety. Létá u aeroklubu v Oregonu, USA.
... víc fotek

Přestane-li sněžit - má k poledni - vyrazím snad na vodu.

Práce

Venku sněžilo, když jsem o půl páté začal svůj pracovní den. Bude den čištění - v kanceláři, pak v devět u zubaře zoubků. Přestane-li sněžit - má k poledni - vyrazím snad na vodu.

čtvrtek 9. března 2023

Držím nám palce

(Příspěvek od čtenářky VN - Nový prezident ČR)

Zima neustupuje

Okolo domu zas přisněžilo. A na Missii je 165 cm prašanu.

středa 8. března 2023

Prasklina

Osobně jsem zkontroloval u letecké opravny nález reklamované praskliny v novém mnou dodaném obložení brzdy hlavního přistávacího kola kluzáku L23 Super Blaník americké domobrany. Vzhledem k tomu, že se opravna nacházela pouhých šest kilometrů od mé kanceláře, jsem byl schopen během čtvrt hodiny dodat obložení náhradní. Opravna je malá a na každé koruně jim záleží. Snad továrna jejich reklamaci uzná.
středa 8. března 2023

Veslování

Od čtyř rána jsem pracoval v kanceláři. Když se po šesté rozednilo, vyrazil jsem na vodu. Bylo znát, že jsem za sebou měl nucenou pauzu. Nicméně měl jsem radost ze sluníčka, hus, srnek, orla a volavky, jakož i "podpisů" hlodavců. Obvesloval jsem svůj obvyklý 12 km okruh.

úterý 7. března 2023

Služba zákazníkům

Celý den jsem pracoval v kanceláři. Rozeslal jsem náhradní díly třem zákazníkům a řešil reklamaci od dalšího. Byla to honička. Bavila mě.

Let ze San Diega do Seattlu

Po návštěvě hotelu Coronado jsme na letišti vrátili půjčovně Budget pronajaté auto, objeli letiště pendlovacím autobusem a po bezproblémové kontrole nastoupili do letadla B737-800/900 linky Alaska AS 1097 s odletem v 13:45 hodin místního času. Let trval 2 hodiny a 22 minut od vzletu do přistání. Trvání cesty od vrácení auta půjčovně v San Diegu k vyzvednutí našeho auta na parkovišti v Seattlu zabralo necelých 6 hodin. Pak jsme měli před sebu ještě dvojí čepování benzínu a přejezd do Wenatchee; což trvalo další 4 hodiny. Cesta tedy 10 hodin celkem. Skoro jako do Evropy !! (ha ha).

... víc fotek

Zajímavosti: Fotka 4785 ukazuje plachtařské letiště Torrey Pines. Fotka 4790 zachycuje leteckou základnu Miramar, dějiště filmu Top Gun. Fotka 4792 přibližuje střed Los Angeles. Fotka 4797 ukazuje štít Mt. Whitney, nejvyšší horu v Kalifornii. ( 4.421 m, o 29 metrů vyšší, než Mt. Rainier ve Washingtonu. )

Historický hotel Coronado

V roce 1888 byl tento hotel postaven celý ze dřeva. Údajně je to největší celodřevěná stavba na tomto kontinentu. Hotel se nachází na ostrohu Coronado v San Diegu, USA.

pondělí 6. března 2023

Noční pohled z balkonu ubytovny

Více o ubytovně je zde.

Výskyt bílých pelikánů

Na mapě severoamerického kontinentu jsou vyznačeny oranžově oblasti, kde se rozmnožují, žlutě je oblast kterou táhnou do jižních krajů, modře kde přezimují bez rozmnožování se.
neděle 5. března 2023

Procházka u jezera Hodges

Natrefili jsme po asi dvou kilometrech na plovoucí vor, na kterém pospávalo patnáct bílých amerických pelikánů a pět kormoránů. Okolo plavalo více potápek Podicipedidae. Vzápětí jsme se ztratili v džungli místní vegetace. Díky fotkám z družice a tomu, že jsme měli s sebou mobilní telefony jsme se mohli spojit a najít cestu nazpět k autu. Procházka proto byla dobrodružná. Mezitím jsem se vzdělával, proč to jezero tam vůbec bylo. To vysvětlí poslední fotka v albu.

sobota 4. března 2023

Podél pobřeží Tichého Oceánu, část III.

La Jolla - pelikáni, kormoráni, tuleni a lachtani.

...víc fotek a videjek
sobota 4. března 2023

Podél pobřeží Tichého Oceánu, část II.

Torrey Pines - Padákové plachtění.

...víc fotek a videjek
sobota 4. března 2023

Podél pobřeží Tichého Oceánu, část I.

Oceanside, Carlsbad, Torrey Pines, La Jolla.

pátek 3. března 2023

Do pouště

Rokle u pramenů Borrego. Jarní pouštní květy. Sky Sailing - Největší obchodní plachtařská škola na západním pobřeží USA. Musaka. Fotky a videjka.

V útrobách letadlové lodi Midway

Nachodili jsme 6500 kroků klikatými uličkami a schodištěmi, kterými chodila posádka 4500 námořníků lodi.

Původní střed města San Diego

Byl po asi sto let od roku 1769 na místě, kde se Španělé vylodili. Pak se střed administrativně přesunul asi o osm kilometrů na jih, kde byl lepší přístav a je tam dosud. Ze starého středu pak o dalších sto let později vytvořili historici a podnikatelé živé muzeum včetně restaurace, kde jsem pitval mexická jídla. Zde je o San Diegu víc v češtině.

čtvrtek 2. března 2023

První kostel katolických misionářů v Kalifornii

Vypravili jsme se do San Diega obhlídnout tamní historická místa. Kostel byl založen v roce 1769. Po shlédnutí památky a muzea jsme dostali smíšené pocity, co příchod misionážů znamenal pro původní obyvatelstvo.

Práce

Dopoledne jsem odpovídal na dotazy zákazníků a zkoumal, kteří z účastníků plachtařského Veletrhu SSA 2023 jsou vážně rozhodnuti ke koupi kluzáků. Moc se jich k pultu nehrnulo.

Koncert

Po večeři, kterou připravily Diane a Emily (losos, sladká brambora, quinoa a salát) jsme vyslechli koncert skupiny interpretů kteří zněli skoro jako slavný hudebník James Taylor.
... víc fotek   (a 10 minut VIDEO)

K Tichému Oceánu

Odpoledne jsme vyrazili na kopce v okolí ubytovny a pak zajeli k oceánu. Bylo větrno.

Procházka rekreačním střediskem

Od pondělí 27. 2. jsem se nacházel v rekreačním středisku, které se
nachází 60 km na sever autem od středu města San Diego v Kalifornii, 77 km vzdušnou čarou na sever od hranic USA s Mexikem.
Středisko, které jednoduše zvu, "ubytovna", bylo vybudováno z popudu a z prostředků známého amerického hudebníka a konferanciéra Lawrence Welka. S Emilí a Diane jsme prozkoumali místní možnosti - hrát golf, kulečník, ping pong, stolní hry, promítat si filmy z knihovny, plavat v bazénu a vířivce, jít na koncert v místním divadle, nakupovat, atd. Vzhledem k nedávnému úmrtí milované osoby v rodině byl pobyt v této ubytovně dobrou terapií. Měli jsme zde zůstat do příštího pondělí. Hezky jsme se prošli několik kilometrů.