VN září  2022

Čas a počasí ve Wenatchee

ČAS  |  POČASÍ  |

Jiné měsíce | Eseje | Poutě | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Karla | KarmaPodzimka |Právníček | Jídla | Pošli mi email

Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. A když je v textu něco podtrhnutého, tak je to odkaz na něco dalšího.

Nazpět do domovské stránky VN

Z letiště na západ

Z Missie na východ

Jaké bylo září tvoje ? Hezký den !

foto kredit Emily
pátek 30. září 2022

Pohřeb Mňoukí

V dopoledních hodinách jsem nalezl pod naší terasou značku, pod kterou jsme 22.3.2011 pochovali kočku Pumpkína. Vedle ní jsem dnes vykopal hrob nový. Přeměřil jsem rozměry rakve pro Mňoukí a přizpůsobil hrob na půl metru hluboký. Spolu s Emilí jsme vložili Mňoukí zabalenou do košilky s kočičkami do krabice a v ní do rakve. Pak jsem umístil Mňoukí vedle Pumpkína a za sypání hlíny předával pomyšlení jak se možná už v kočičím nebi potkávají a mají společnost.
čtvrtek 29. září 2022

Vyráběl jsem rakev pro Mňoukí

Před asi jedenácti lety jsem vyrobil obdobnou - pro Pumpkína. Toho jsme pochovali na zahradě hluboko pod oblázky pod dolní terasou. Mňoukí tam hodláme také umístit. Truchlíme.

Poslední den života Mňoukí

Na vodě i dlouho předtím jsem přemítal o koloběhu života. A jak do jeho chodu vstupují lidi. Dnes jsme se rozloučili s Mňoukí.  Emily ráno, já v poledne. Ještě jsem jí nechal užít si posledního potěšení z přírody na svém oblíbeném místě na trávě. Pak dle dohody jsem zavezl Mňoukí k veterináři na eutanázii.
čtvrtek 29. září 2022

Pastorální veslování

Slunci se pozvolna povedlo prodrat se vrstvami cirů a pod nimi kouřmem z lesních požárů. Krajina byla v pastelových jemných odstínech. Obvesloval jsem celý svůj obvyklý okruh. Někteří ptáci již odtáhli - orlovci, většina kanadských hus, i volavky byly na pohybu. Přemítal jsem o koloběhu života. A jak do jeho chodu vstupují lidi. Dnes se loučíme s Mňoukí.

středa 28. září 2022

Mňoukí po očistě

Při shledání s kočičkou nám bylo zřejmé, že je v posledních okamžicích svého života. Už se o sebe nemohla starat. Omyl jsem její srst, Emily po pomazlení se s ní vydrhla podlahu, udělali jsme všichni tři co jsme byli schopni. Do toho započívám i Mňoukí. Za patnáct let spolu jsme spolu prožili spoustu nádherných chvil.

Západ slunce 50 km před Wenatchee

V městečku Quincy jsme se navečeřeli ve středu města u kašny ozdobené součástmi zemědělských strojů, jídlem z jedné restaurace řetězu Pita Pit. Ta se zaměřuje na Zdravý život a Zdravé jídlo. Při výjezdu z Quincy jsem zachytil tento západ slunce, se závoji deště zvanými virga, ozařovanými zezadu. A také jednu žlutou květinu.
Domů jsme dorazili v pořádku po devíti hodinách jízdy včetně zastávek pro benzín, WC a večeři.
středa 28. září 2022

Duha a divocí koně

Už ve státu Washingtonu, mezi Goldendale a Toppenish, se tvořila duha. Po přejezdu průsmyku jsme počítali za jízdy, kolik uvidíme divokých koní. Tentokrát jsme jich napočítali 47.

Kam se nám schovalo sluníčko ?

(Pršelo.) Dnes po úklidu v domě L+N a návštěvě u Sheily jsme vyrazili na sever. Doufali jsme, že možná na jeden zátah až domů, 760 km.
úterý 27. září 2022

Dvě verze tofu

Odpoledne v Růžohradu. Věnovali jsme se různým pracem. Emily zařizování záležitostí její maminky. Já zákazníkům, prohlížení fotek a sekání trávy okolo domu L+N. Navštívili jsme zase Sheilu. Spolu jsme zpívali Dům vycházejícího slunce a jiné písničky. K večeři jsem připravil základní tofu okolo které jsme si sestavili specificky své verze.

Procházka podél vodní nádrže Cooper Creek

Asi 20 km na sever od Roseburgu je pěkné jezero uprostřed zeleně. Dá se obejít kolem dokola. Prošli jsme asi třetinu. Kdysi jsme tu byli se švagrem Larrym, když nás tam vzal na motorovém člunu. Tentokrát se vyskytovali pouze dva rybáři a hladina byla hladká. Dalo by se tam za dnešních podmínek pěkně veslovat. Využil jsem teplé vody a hezky se vykoupal. Po výšlapu jsme zastavili v městečku Sutherlin v restauračce Nellie's Deli a dali si k obědu výborný salát. U jezera bylo pěkně, možná se sem zas někdy vypravíme.
úterý 27. září 2022

Divocí krocani v Růžohradu

Šel jsem se kouknout na východ slunce. Červánky moc nebyly. Zato jsem natrefil na tuto atrakci. Pusť si krátké VIDEO, které jsem natočil a sestřihal na mém provizorním editoru. ( A tady je to samé video, promítá se trochu větší, na YouTube. Klikni sem pro TO VIDEO. )

Ranní pobavení při práci

Vstal jsem jako mám v poslední době zvykem ve čtyři ráno. Při probírání pracovních zpráv jsem si pustil koncert skupiny mého oblíbeného kytaristy a zpěváka Davida Gilmoura, natočeného v Pompejích.
Tuto nahrávku shlédlo přes čtyřicet milionů diváků, tak je ve světě populární i při svém věku. Klikni sem pro dvanáctiminutový zážitek. Hodně lidí určilo, aby tuto píseň hráli na jejich pohřbu. Z mnoha komentářů vybírám tento: David Gilmour má více citu a emocí v jedné notě, než někteří hráči v celé své kariéře.
pondělí 26. září 2022

Večerní procházka

Prošel jsem s fenkou Coco okolí pečovatelského domu, objevil vzrostlé palmy, povídal s pár sousedy.

Práce

Příjemce přejal krabici s plexiskly a pár minut po páté odpoledne poslal zprávu s fotkou, s textem "Dvě přední a dvě zadní plexiskla ve výborném stavu. Cestovaly dobře."
pondělí 26. září 2022

Celé dopoledne jsem nadálku zařizoval náhradní doručení zásilky s plexisklem na portlandském letišti, vzdáleném 300 km na sever od Růžohradu. Nastala totiž komplikace. Zamýšlený příjemce dostal kovid a nemohl jí vyzvednout. Jednal jsem se speditérkou a zástupkyní příjemce, korespondoval a volal. Emily mezitím zařizovala právní a bankovní záležitosti její maminky a nakoupila thajské jídlo.

Oběd na terase pečovatelského domu

Správa domu nám umožnila přinést tajské jídlo a vyvézt po rampách Sheilu na terasu vedle domu, kde jsme v pohodě poobědvali. Bylo již ke třiceti stupňůum ve stínu. Později odpoledne, okolo čtvrté bylo 32°C.

Byl nádherný den.
neděle 25. září 2022

Západ slunce od jezera Růžohrad

(Ha ha .. od domu L+N. "Jezero" je malá louže uprostřed silnice způsobená přetékajícím zavlažováním trávníku u sousedů.)

U Sheily

Popovídali jsme si a zazpívali několik písniček.
neděle 25. září 2022

Výšlap na hřeben nad meandry řeky Umpqua

Než se hodně ohřálo, stačili jsme vystoupat asi tři kilometry nad údolí. Kdo? Emily, fenka Coco a já. Cestou jsme obdivovali výhledy a rozličnou vegetaci.

Počasí v Růžohradu

Odpoledne mělo být 31°C a jasno. Až do středy má být takové teplo...
< Východ slunce nad domem L+N.
sobota 24. září 2022

Západ slunce od domu L+N

Cestování z Portlandu do Růžohradu, OR -  Po příjezdu jsme se pozdravili se Sheilou. Zněla stále mladistvě.

Východ slunce od Motelu 8, Gresham OR

Počítání v Kaňonu divokých koní

Cestování z Wenatchee do Portlandu, OR  ... víc fotek

Práce a cestování

Budík jsem si dal na čtvrtou ráno a organizoval další telekonferenci s vedením litevské továrny a dvěma dalšími americkými kupci kluzáků LAK-17-C-FES, těmito tentokrát ze státu NJ poblíž New Yorku. Schůze se povedla. Viděli jsme se a promluvili si. Kupci nevycouvali z objednávky.

< Takto vypadal východ slunce pár kroků od kanceláře mé firmy.

Dnes s Emilí odjíždíme 760 km na týden do Oregonu. Být poblíž mé 96ti leté tchýni. A starat se o zvířata mé švagrové, která s jejím mužem a synem jsou na cestách (do Texasu). Hodláme se cestou stavět na letišti v Portlandu, kam jsem nasměroval velkou zásilku plexiskel z Prahy pro aeroklub z Oregonu. Zásilka tam má dorazit v pátek večer. Chci být osobně zúčasten při jejím vybalování, zkontrolovat kvalitu. V sobotu pak hodláme pokračovat do Růžohradu. O Mňoukí mezitím bude pečovat sousedka.

čtvrtek 22. září 2022

Pozimní rovnodennost 2022

“V roce 2022 nastane astronomický podzim 23. září ve 3 hodiny a 4 minuty středoevropského času, tedy v brzkých ranních hodinách. “ Zde se to událo ve čtvrtek v šest hodin večer.

středa 21. září 2022

Poslední západ slunce léta 2022

Cestou z letiště domů jsem zachytil různé odstíny západu slunce.

Návodka jak rozložit kluzák bez pomoci jiných

Přišel čas rozložit kluzák a dát ho do uzavřeného vlečného vozu. Využil jsem té příležitosti k odokumentování toho, co jsem dělal, abych si příště nemusel "vymejšlet". Současně jsem zachytil určité zlepšení pozemního přípravku, abych jej předal továrně. Utkání s kovbojem v zimě 2022 (viz moje Eseje) se točilo okolo pozemních přípravků pro manipulaci s kluzákem. Nejvíc mu vadil právě ten na fotkách zachycený.
středa 21. září 2022

Za srnkami a k hnízdu orlovců

Už jsem jel po veslování z pošty domů. Při přejíždění po mostu přes řeku Wenatchee jsem se jako obvykle koukal směrem k železničnímu mostu, jak to tam vypadalo s vodou. Dnes bych se pod ním nevydral. Ale co nevidím? Skupinu tří srn uprostřed kamenného moře balvanů; jedna z nich s docela velkým parožím. Rozhodl jsem se jít se na ně podívat. Nebylo to jednoduché. Původní přístupová cesta byla zablokovaná staveništěm ústředí PUD. Prosmyčkoval jsem tamtudy a zaparkoval poblíž řeky, kde jsem musel přelézt přes drátěný plot, abych se dostal k vodě. Srny už tam nebyly. Při té příležitosti jsem si řekl, podívám se aspoň, jak to vypadá NAD železničním mostem POD kterým skoro každý druhý den vesluji. Záběry hovoří za sebe. A pak přišlo nečekané překvapení. Srnky špehovaly na mě! Stačil jsem zachytit jejich hlavy. Krásný zážitek.

Veslování v poslední den léta 2022

Vyčkal jsem až se oteplilo (ráno bylo 9°C). Na vodu jsem vyrazil až v deset dopoledne. Foukalo a od jihu se nasouvala deka cirů. U dolní delty byla u pláže srna. Obloha na sever byla bezmračná. Zastavil jsem u Roury. Před ní rostlo plno vodních řas. Volavka udělala velký okruh. Překročil jsem Kolumbii a zakotvil na velké pláži. Prošel jsem se tam okolo, obdivoval v září kvetoucí květiny, kytici jich natrhal. Pak jsem si báječně zaplaval.

úterý 20. září 2022

Práce

Vstal jsem o půl páté a organizoval telekonferenci s vedením litevské továrny a dvěma americkými kupci kluzáků
LAK-17-C-FES z Texasu. Viděli jsme se a slyšeli. I když hospodářská situace je obtížná, docílili jsme porozumění všech a nenastala panika.

Kohoutí hřebínek

Východ slunce. Pohled z balkonu na Kohoutí hřebínek za východu slunce. Dnes byl v 06:46. A také pohled na Dvojí štít, ve fotoalbu.
pondělí 19. září 2022

Čmáranice

Vyrazil jsem na tréninkový let. Potřeboval jsem se zbavit mindráku z kličkování při startu, které mě děsilo po několik dní po mém minulém startu. Tentokrát nebylo bezvětří a dal jsem si navíc prostor pro postranní vítr. Start byl v naprosté pohodě a i zbytek celého letu. Termika byla minimální; i opeřenci museli mávat křídly. Tři vrány a dva jestřábi mi ukazovali, kde jim to stoupalo; v 1000 m nad mořem. Obrazovka se zaplňovala čmáranicí z přibývajících mých tras stále v jednom prostoru - na jižní straně Syslího hřbetu, východně od letiště. Prodloužil jsem svou trasu po jednom nastoupání do až mé největší výšky, do pouhých 1400 m, až k přehradě po proudu Kolumbie od Wenatchee, dostavěné v roce 1931 - stejném, kdy ve Wenatchee přistáli dva letci po prvním non-stop letu přes Tichý Oceán. Udělal jsem pár fotek vrcholu Syslího hřbetu - který se tak jeví od Wenatchee, ale ve skutečnosti je náhorní planinou, kde se pěstuje pšenice. Pak při přiblížení na přistání jsem proletěl okolo nejnovějších "data farem" ve výstavbě, patřících firmě Microsoft. Možná když používáš Skype se tvůj hovor přenáší právě přes ty budovy. Po přistání jsem sledoval kamaráda Marka, jak utěsnil na střeše našeho hangáru místo, kudy teklo (když pršelo či tekl sníh) do klubovny. Díky, Marku!

Nízká voda

Na doku jsem se setkal s LT a žákyní. I já byl ještě žák. Studuj, jak jsem zprvu připojil vesla. Voda na Kolumbii byla jak zrcadlo. Už bylo tepleji. Volavce se ani nechtělo se zvednout. Na postranní řece jsem otočil už hodně po proudu od mostu pro pěší. Nechtěl jsem urazit kýl o balvany při té nízké vodě. Zamířil jsem k Nymfě a udělal zas pár nových fotek. O kus dál slintaly vrány, jak se o větev dál orlovec sytil lososem. Racci vysedávali na balvanech. Zamířil jsem přes Kolumbii na skrytou. Rostly tam krásné kytky. A dalo se tam krásně vykoupat. Cestou nazpět jak jsem se sušil jsem viděl opodál nového vodáka, na klubovém prkně. Na vodě bylo báječně.

pondělí 19. září 2022

Zářijové pochoutky

Zde jsou ukázky jídel, která jsem doposud v září připravil a vyfotil.

neděle 18. září 2022

Pro fandy mrňat

Obnovil jsem fotoalba Podzimky a Právníčka až do současnosti. Zde je výběr.

Co dělat pro zvýšení adrenalinu

Jeden čtenář VN přispěl tímto videem. Pusť si ho kliknutím SEM.
neděle 18. září 2022

Mňoukí s "ohryzanou" nohou

Chudáček od včerejška kočička už nemůže chodit, jen se plazit... Při bližším ohledání se ukázalo, že si nohy neohryzala. Výsledek krevního rozboru od veterináře ukázal, že se do ní pustila kožní houbní nemoc (tinea). Ta mj. způsobuje vypadávání srsti a rozpad drápů. Nemoc je bohužel také velmi nakažlivá dotekem kůže - kůže a přenese se i na lidi.
    Nohu a ostatní místa která měla Mňoukí znečištěná uschlými nalepenými výkaly jsem za spolupráce Emily starostlivě mýdlem vymyl, opláchl a osušil. Mňoukí se pak po nakrmení se a napití odbelhala nazpět do svého pelíšku a dokončila očistu pečlivým olízáním se. Vyčerpaná usnula.
sobota 17. září 2022

Sobotní veslování

Byl zas úchvatný východ slunce. Oblohu pokrývaly vysoké ciry, rozzářené do všech odstínů červeně až oranžově. Zastavil jsem na východním břehu Kolumbie a zachytil historický most, postavený v roce 1908, se zajímavou scenérií okolo. Pak už nedaleko veslařského doku jsem jel podél dlouhého dvouposchoďového nákladního vlaku. Jel z východního pobřeží USA do Seattlu. Z doku byla vidět na obloze dlouhá bílá čára od tryskáče ze Seattlu do Chicága. Krátké videjko zachycuje detajl vesla mazlícího se s vlnami. Vzal jsem to zas na postranní řeku až k peřejím. Nazpět na Kolumbii jsem sledoval orlovce s rybou a přistávání volavky do obtížného terénu. Pozdravil jsem špenátek v Rouře. V dáli byly dvě veslařky, Laura a SophiaR. Nízko nad vodou poletovalo hbitě plno vlašťovek. Jestlipak je najdeš?

pátek 16. září 2022

Dýcháme zase čistý vzduch !          Vlna

Celý den vál silný vítr od západu. Zatímco jsme si pochutnávali na večeři na balkonu, sledovali jsme, jak se vytvořil pro plachtaře svůdný čočkovitý mrak, táhnoucí se od jihu k severu asi 30 km od nás na západ. Ivan si asi všimne ve fotoalbu, jak se ten mrak v průběhu naší večeře vyvíjel .. zprvu jak měl svou odtokovou hranu ostrou (ta je ve fotce vlevo nahoře, ta blíže k zapadajícímu slunci je náběžná hrana) a jak se ochlazovalo a lentikulár narůstal s výškou, vítr od západu odvával jeho vršek na východ a jinak bezpečná oblast pro sestup se uzavírala, "zadekovávala". Radoval jsem se v tento den a jásal nad jasnou oblohou ...

Práce

Od páté ráno jsem řešil pracovní výzvy. Měli jsme konečně úspěšnou videokonferenci s Litevci a plno nejasností jsme si objasnili. Záleží nyní na následných činnostech; jak ty budou provedené či zas zanedbané.

Pro gurmány mezi čtenáři VN

Pro dnešní večeři jsem uvařil Tahini tofu se špenátem, květákem a sladkými bramborami.
čtvrtek 15. září 2022

Plachtění v půli září

Přespolní sezona se s určitostí chýlí ke konci. Vyčkal jsem až do skoro půl čtvrté odpoledne, než jsem se vznesl. Bylo bezvětří a po vzletové dráze jsem kličkoval. Kupodivu v nejasných podmínkách a za mizivé dohlednosti jsem se spolehlivě záhy po startu uchytil do stoupáku a po deseti minutách mohl motor vypnout. Zprvu jsem hobloval svah a pak po nastoupání do přes 1500 m jsem mohl vyrazit na možná poslední malý přespolní let sezony. Vznášeli jsme se ve výšinách !

Veslování na nízké vodě při hustém kouři, s LT

U soutoku plavala srnka na ostrov. Na balvanech vyhlížela potravu černá kočka. Orlovci ještě neodtáhli! Jeden z nich si nesl rybu k snídani. Nad horním mostem jsem se setkal s kamarádem vodákem Larrym a veslovali jsme zbytek trasy nazpět k doku. Na vodě bylo prima.
středa 14. září 2022

Večeře v pivnici

Zašli jsme na večeři s Emily do pivnicě WenValBrewingCo na Riverside Dr poblíž veslařského doku. Líbily se nám liany chmele coby dekorace. Byl úchvatný západ slunce.

Pomocnice

Do práce mi přišla vypomoci kočička Mňoukí.
středa 14. září 2022

Práce

Konečně jsem uslyšel písemně od Litevců. Zpráva byla znepokojující. Vzhledem k pokračující válce na Ukrajině je situace v Pobaltí vážná a ovlivňuje továrnu LAK. Inflace v provozních nákladech naskočila od jara o 400 %. Mají problémy. Požádal jsem je o novou zprávu, kterou bych mohl utišit obavy stávajích kupců. Máme objednány s předplacením tři kluzáky LAK-17-C-FES.
Potěšení

Ze Švýcarska přišla potěšující zpráva s nášupem:
VIDEA z vystoupení skupiny MANDRAGORA na Tyršově koupališti v Rakovníce 10. září 2022):

Video 1 Video 2 Video 3 | Video 4 Video 5 |  Video  6 |

Video kredit: Jan a Libor Laun

Průzkum balvanů a peřejí

V řece Wenatchee je spousta obrovských balvanů, které se při vyšší vodě schovávají vychytrale hned pod hladinou, aby do nich neznalý vodák vrazil a poškodil svou loď, či dokonce z ní byl vyklopený. (Obojí jsem v průběhu posledních patnácti let "vyzkoušel".) Část řeky Wenatchee od mostu pro pěší proti proudu se balvany doslova hemží. Mám jich nyní většinu vrytu do paměti a předvídám je i při plavbě pozadu, kde jsou. I tak bylo dnes příhodné využít poměrně nízkého stavu vody, kdy se hodně z balvanů vynořilo a ty ještě záludnější byly nyní zřetelně vidět. Doplnil jsem si ve své hlavě podrobnosti do příslušné "Mapy Rizik". Na závěr jsem si smlsl při splutí docela velkých peřejí pod železničním mostem (koukni se na Video 0510).

U jedenácti Supů

Ba ne, takovou hospodu tady nemají. Bylo to u skutečných supů, kteří seděli zamaskování vysoko ve stromě hned vedle akvaduktu, pod kterým se rybozpytatelům zase povedlo vysvobodit jejich vor z mělčiny. Tentokrát v jednom stromě jsem supů napočítal jedenáct. Občas někteří vzlétli, nejvíc až tři najednou, a přeletěli na druhou stranu řeky. Čím se živili mi nebylo jasné. Na mě neútočili, i když jsem na ně zevloval přímo pod nimi. Dokonce jsem vylezl ze skifu a prolezl džunglí pod konstrukcí akvaduktu, abych na ně viděl z opačné strany. Na videích jsem zachytil, jak létají.

Skvrny na Slunci

Díky nezdravému hustému čmoudu z horských požárů se dalo fotit teleobjektivem namířeným přímo na Slunce. I na neupravených fotkách je vidět, jak je Slunce skvrnité. Napadlo mě; jak často se vlastně otočí okolo své osy? Poučil jsem se: Protože slunce není pevné, skládá se z plynů a plazmy, určité části slunce rotují různými rychlostmi. No a co jsou ty skvrny teda? Půjčuji si z wiki.cz .. Skvrny jsou zjednodušeně „poruchy“ v magnetickém poli Slunce. Jsou to velmi silné magnety - nejsilnější magnetická pole na Slunci. Ze skvrny prakticky „tryskají“ magnetické siločáry, které se následně vrací zpět. „Magnetismus slunečních skvrn je důsledkem mohutných elektrických proudů, které tečou při povrchu.“ Stručně řečeno, skvrny vznikají na Slunci v místě, kde magnetické pole brání horkému plazmatu dostat se z nitra až na povrch. Nejsou tedy nic jiného, než chladnějšími místy (asi o 1500 stupňů) než je zbytek slunečního kotouče. I tak jsou rozpálené na asi 3500 stupňů Celsia.
Ha .. co je proti nim naše současné kouřmo ve Wenatchee !!!

Rybáři a lovci

Vyrazil jsem na Kolumbii s puškou s dvojitou hlavní. Rybář na řece měl svou výbavu. Volavka zobák. Komáři proboscisy.

Aktualizace

• Mňoukí byla na masáži a kosmetice
  • FOTOGALERIE  (fotky z vystoupení Brutusu a ostatních na Tyršově koupališti v Rakovníce 10. září 2022):
      Fotky 5 Fotky 4 Fotky 3 Fotky 2 Fotky 1 |
    Foto kredit: Lucie Salakova, foto Polatka, koutlu00, ewikt, Pavla Šilhavá. Víc je ve VN pro 10. září 2022 zde níže.
  • Z džungle Afriky jsem nachystal dnes večer pokrm s názvem, Západoafrická burská polívka s krevetami .. nějak se mi tam zamíchaly liány z džungle. Podívej se na video .. ha ha

foto kredit Emily

Déšť !!!

O půl sedmé ráno, kdy jsem tentokrát začínal v kanceláři, mě cestou do ní přivítal týdny ba měsíce zde se neudávající úkaz: soustavný déšť. Zatím ne tak silný, že by se tvořily louže. Bohužel déšť nesrážel z oblohy popílek z požárů a bylo nadále husté kouřmo.
   Letiště vysílalo automatické měření - mírný vítr od západu, viditelnost 5 km, mrholení, teplota 17°C, úrovně mraků 2700 a 3300 m. Hm.. Od kanceláře z okna nebylo ani vidět k řece a na druhou stranu sotva svah náhorní pláně směrem k letišti .. jen soustavné šedo, s viditelností sotva 1 km. (K řece je přímou čarou 1,7 km.).

Ze života Mňoukí

Zde je pár fotek a videí z uplynulých několika dní. Dnes Mňoukí byla ráno za mísou, začla vrnět, když jsem jí pohladil, ale nevylezla. Nachystal jsem pro ní vlažnou vodu, její paštiku i tuhou stravu. Do alba budu přidávat fotky i v příštích dnech...
neděle 11. září 2022

Chystali se na mě supi

Byl dramatické ráno s krvavým sluncem. Vyvesloval jsem k akvaduktu.
Zblízka jsem si prohlédl vybavení voru badatelů. Prstem ukazuji na antény pro snímání pohybu ryb. Do studia a následného vyveslování napůl peřejemi jsem byl tak zabraný, že jsem si zprvu nevšiml nad mou hlavou šesti na mě
se chystajích supů. Ti by se do mě pustili hned jak by uzřeli mou mrtvolu. Tito ptáci se živí mršinami. Možná čekali až badatelé na voru umřou?
neděle 11. září 2022

Stalo se přesně před 21 lety

11. září 2001 měly být do Pentagonu doručeny závazné nabídky flotil kluzáků pro vybavení letecké vojenské akademie USAF, od šesti možných dodavatelů. Mezi nimi i nabídka od mé firmy. Zásilky v ten osudný den nedorazily.
Termín otevření nabídek byl
přesunut (ústředí vojenských sil, Pentagon, byl 11.9.2001 také málem celý vyhozen do povětří) na konec října 2001. Má firma a s ní i kunovická továrna tender vyhrála. Akademie USAF byla vybavena Blaníky.
sobota 10. září 2022

Plachtění, vaření a západ slunce

Konečně jsem se zas dostal do výšin. Zakouřených, ale přece. Stoupavé proudy byly od jemňoučkých po opravdu hrozivé. To poslední mě překvapilo. Ze země se zdálo, že podmínky budou minimální. Nad hřebenem Swakane ve výšce asi 1800 byla taková turbulence, jakou jsem už dlouho nezažil. Sám sobě jsem předváděl akrobacii. Oblétl jsem údolí a na závěr po zařazení se do okruhu jsem pro jistotu "nahodil" motor, aby bylo přistání bezproblémové. Bylo. Po úklidu za pomoci Marka jsme probírali budoucnost našeho aeroklubu. Doma pak jsem z nachystaných přísad uvařil chutnou večeři, kterou jsme s Emilí snědli na terase. Potom přijela její kamarádka a šly na koncert folkové hudby. Já jsem pomohl Mňoukí s umytím mýdlem uvnitř jejích uší - zhrozil jsem se, kolik tam měla vyloženě bahínka. Pak zapadlo slunce za Dvojí štíty a já psal sem. Později vyšel i Měsíc, oranžový.

Fotky Tyršovo koupaliště

17:00 vstup do areálu pro návštěvníky
19:00 - 19:50 produkce bývalých členů kapely
20:00 - 20:10 Dvorana slávy (krátké ocenění za vytrvalost)
20:20 - 21:20 ODYSSEA, gratulanti z Plzně
21:30 - 24:00 BRUTUS
Na závěr ohňostroj

12. září .. zpráva z webu Brutus.cz
Proběhlý Brutus
V sobotu 2022-09-10 jsme na Tyršově koupališti v Rakovníce oslavovali 55 let skupiny. Vzpomínali zakladatelé a pamětníci, synové a dcery, vnoučata. Převzali jsme vyznamenání od Dvorany slávy rakovnického bigbítu v kategorii kapel i jednotlivců. Ve skvělé formě přijela pozdravit skupina Odyssea, příští rok bude slavit 50 let. Jak dlouho ještě chceme vydržet na podiu? Určitě ještě další rok a další....

FOTOGALERIE  (fotky z proběhlého Brutusu):

Fotky 5 |   Fotky 4 |   Fotky 3 |   Fotky 2 |   Fotky 1 |

Foto kredit: Lucie Salakova, foto Polatka, koutlu00, ewikt, Pavla Šilhavá.
Jsem s vámi v duchu i srdci !
(Držel jsem palce, aby nelilo.)

sobota 10. září 2022

Analýza počasí

Včera jsem, jak se ukázalo byl příliš konzervatívní.
Včerejší předpověď pro 11 dopoledne uváděla po zbytek dne vítr od severovýchodu 14G22 ( = 14 mílí za hodinu s poryvy 22 ), který měl narůst od 14 hodin na 15G24 a stočit se do strany od východu. Takové podmínky by byly nebezpečné.
Znamenaly by, že pro start by byl postranní vítr 90° na dráhu a od 14 hodin 45° na dráhu.
     Pamětliv trpké zkušenosti z 23.6. tohoto roku, kdy jsem zničil při startu vrtule a poškodil křídlo, jsem včera start a pak i přistání za hazardních povětrnostních podmínek zrušil. Byl jsem však zvědav, co by se bývalo stalo, kdybych včera stejně letěl. Asi by bylo vše v pohodě?
     Včerejší předpověď byla matoucí a mylná.
Podívej se však na graf vlevo se skutečně změřenými hodnotami,
každých pět minut. Síla větru je značená modře a směr větru zeleně. Černé tečky jsou poryvy. Včerejšek začíná o čárky 9. Sep.
     Od 12 hodin
byl vítr pod 10 až na okolo jedné byl změřen poryv 20 (kdy bych vzlétl, to by se zvládlo) a o půl třetí síla 14. Co je však nejdůležitější bylo, že až do 18 hodin nepřesáhla síla větru nebezpečné hodnoty a hlavně ten postranní směr.
    Skutečný, změřený směr větru je vyznačený  ZELENÝMI tečkami, které označují, odkud vítr foukal. Od 14té hodiny se vítr, který do té doby byl od západu, začal stáčet k severu a jak síla větru opadala do hodnoty vánku, měřicí korouhev se porůznu otáčela a ukazovala směry od východu, jihu až zas západu. Závěr: Start i přistání za těch skutečných podmínek z dráhy 30/12 a zas nazpět na tu dráhu by byly bez problémů.
    Toto povídání jsem napsal asi roztahaně. Můj úmysl byl podělit se s tebou o to, co mi hlavou a sevřeným břichem při lítání prochází, pro představu.
Aktuální měření jsou k vidění ZDE.
pátek 9. září 2022

Kouřmo pokračuje

Vzduch z požárů byl nezdravý. Viditelnost byla dopoledne jen 3 km, ráno nebylo vidět skoro nic. Přesto Emily vyrazila za kamarádkou s tím, že vyjedou do hor a snad se nad kouřmo dostanou na výšlap. A já jsem měl to samé v úmyslu provést, odpoledne v kluzáku. Až když mě přibrzdila předpověď silných poryvových postranních větrů na místním letišti. Po vyhodnocení a odpracování v kanceláři jsem vzdal touhu dostat se do výšin a místo toho jsem jel zkusit veslovat.
   Pod akvadukterm přes postranní řeku Wenatchee jsem se seznámil s nějakým pánem. Představil se, že je Jay a pracuje pro správu státu Washingtonu, která se stará o ryby a divoká zvířata. Na jejich výzkumném voru nastal nějaký zkrat a baterie se jim vybily akorát v okamžiku, kdy Jay chtěl zapnout telemetrii. Byl jsem velmi zvědavý, jakou. Jay sdělil, že ta telemetrie se skládá z dvanácti podélných antén, které jsou zabudované v ploutvích jejich voru. Jay mi dál povídal věci, o kterých jsem neměl tušení: Na mladé ryby se brzy po jejich narození umísťují prťavé elektronické pasivní nálepky, které nepotřebují baterie. Prý mají už takto označkováno přes sto tisíc lososů a ty sledují proti i po proudu pomocí různých čidel. Signály, které ty ploutve chytnou můžou vědci potom dát do počítače. Každá ryba má svou jedinečnou nálepku. Tudíž výzkumníci pak ví přesně, kdy která ryba propluje kterým snímadlem po celém toku řeky Kolumbie.
Vůbec jsem si neuvědomil,  jak to měli takhle rafinovaně vymyšlené. Můj prvotní náhled byl velice primitivní. Domníval jsem se, že pod tím vorem měli potopenou nějakou čočku, kterou se koukali, jestli tam náhodou okolo nepoplave nějaká ryba. Takže jsem se docela poučil. Bavil jsem se s Jay dále. Řekl, že pracuje pro tu státní správu už 17 let. Na další mou otázku, zda můžu umístit fotky z našeho setkání na internet odpověděl kladně.

Poděkoval jsem mu a nabídnul pomoc s uvolněním jejich voru z mělčiny. Zasmáli jsme se. Ten vor váží tuny a asi jen jeřáb ho znovu dostane na vodu. S tím vorem měli už dřív jednu nehodu. Při velké vodě v červnu se jim přetrhnul kotvicí řetěz a přes noc jim vor odplaval asi 15 kilometrů po proudu, než ho chytili. Místní noviny psaly, že vor přišel na čtvrt milionu dolarů.
Po rozloučení se s Jay jsem plul nazpět k soutoku Wena s Kolumbií, kde jsem se báječně vykoupal. Pak jak mě pánbůh stvořil jsem vyrazil do vysokých vln a nazpět k doku, kde nikdo nebyl. Vůbec mě nemrzelo, že jsem si dnes nezalétal. Mezitím ten obávaný východní vítr odfoukl kouř přes Kaskády a Seattle nad Tichý Oceán.
čtvrtek 8. září 2022

Vařil jsem v kouřmu

Udělal jsem dobře, že jsem dnes nešel létat. Během dne se dohlednost změnila na IFR podmínky. Byla na mě řada vařit. Emily pomohla namarinováním kuřecího v kosti a zakoupením zelenin. Já provedl přípravu a servírování. Chutnalo výborně. Při západu slunce se ukázaly vysoké ciry.

Lákadla

Od brzkého rána jsem dohonil v práci. Dokonce jsem i vše zazálohoval. Vyhodnotil jsem počasí a vypadalo to celkem slibně na plachtění. Jen se měl odpoledne rozlézat čmoud z lesních požárů.

Mňoukí byla na návštěvě u veterináře

Vyšetření stálo jako noc v ***** pětihvězdičkovém hotelu.
středa 7. září 2022

Východ slunce

Byl jsem připraven zachytit další úchvatný východ slunce. Na doku jsem byl devět minut před oficiálním východem. Čtyřka s kormidelníkem a jednomístný skif právě končili. Jak odnášeli svá plavidla, tyto kouzelné malby se promítaly za jejich zády; před čočkou mé kamery. Mimo mě byli na vodě i jiní - dva rybáři, dva kajakáři a hodinu a půl později kamarád LT a vodačka LizD. Zajímavý prožitek byl sledovat střemhlavý nálet orlovce na rybu, jeho zápolení s ní pod vodou a konečné vynoření a vzlet orlovce s rybou v pařátech. Zahalekal jsem také do Roury, kde se začal objevovat první špenátek nové sezony.

úterý 6. září 2022

Krmení Mňoukí

Celý den jsem strávil v blízkosti kočky. Péče o ní je nyní obdobná jako o lidi v hospici. Mňoukí je ale stále moc milá a proto se jí snažím umožnit co nejvíc hezkých chvil jak doma, tak v přírodě. Už jí většinou musím přenášet, vybízet k jezení a krmit ručně.

Práce

Strávil jsem celý den také na příjmu a v kanceláři. Litevci stále mrtví. Až pojednou těsně před mým odchodem na kutě se objevila zpráva, že do 24 hodin se ozvou. Tak jsem zvědavý.
pondělí 5. září 2022

Srnky na vodě

Na vodě byl klid a velmi nízká voda. Vycházející slunce růžově až oranžově ozářilo okolní kopce. Podíval jsem se zdálky na vrchol Missie, na kterém jsem včera stanul. Radoval jsem se z bujného skotačení dvou srnčích mláďat. Proud pod železničním mostem byl tak prudký, že jsem se i při vypětí všech sil nad něj nedostal. Výborně jsem si však pocvičil a pročistil plíce. U soutoku jsem vystoupil ze skifu a udělal panoramatické fotky a videjka v okolí Nymfy. Na závěr okolo mě propluli dva prknaři. Na vodě mi bylo báječně.

neděle 4. září 2022

Bizon keri plněný do paprik, s quinoou

Emily se vrátila z Kalifornie o šesté večer. Připravil jsem tuto večeři. Byl to improvizovaný recept. Chutnalo. Po večeři jsme si sdělili hlavní dojmy z právě uplynulého víc jak týden dlouhého období.

Výšlap na vrchol Missie

Vyjel jsem od domu kam nejvýš to šlo bez toho, abych auto zchroumal o skály v cestě. Úsek cesty autem byl 28 km dlouhý a výškové převýšení 1750 m. Dále jsem stoupal pěšky dalších asi 4 km s převýšením 330 metrů. Vrchol Missie je v nadmořské výšce 2082 metrů. Byl odtamtud nádherný panoramatický výhled. Podívej se na videa. Na vrcholu to trochu fičelo, až jsem měl na pažích husí kůži. Na konci fotoalba jsou pro dokreslení výšlapu letecké snímky s vyznačením tras. Byl to báječný zážitek.

neděle 4. září 2022

Deset minut po východu slunce

Udělal jsem dva záběry vyfocené ve stejnou dobu, pár minut po půl sedmé ráno. První
(ta zde dole) je z našeho balkonu a druhá (ve "víc fotek") je z web kamery na vrcholu Missie, pohled z opačného směru. Fotka z balkonu ukazuje horu zvanou místními několika názvy; "Dvojí štít" anebo "Hora nad koním jezerem". Oba názvy jsou matoucí. Hora má vrcholy tři a ne dva a to jezero ani z vrcholu není vidět. Nejvyšší bod hory je v 1.408 metrech nad mořem. Jezírko (vlastně rybníček kdysi pro napájení koňů) je v 768 metrech, čtyřiapůl kilometrů na severovýchod od vrcholu hory. Vrchol na záběru dole je 12,8 km vzdálený od našeho balkonu. (Milana možná zaujme, že nejvzdálenější bod horizontu viditelný z balkonu jeho domu na Amalíně, směrem k východu, trochu na jih, který se jmenuje Plešivec, je 14,5 km daleko. Jeho vrchol je v 459 m nad mořem. Plešivec je na obrázcích vpravo.) Povedlo se mi najít fotku Plešivce i při východu slunce.

Večeře při západu slunce

Rozmrazil jsem dva kousky ahi tuňáka, které jsem usmažil až nakonec uprostřed všech příloh. Během toho jsem akorát stačil vyběhnout na balkon zachytit západ slunce. Předtím jsem na olivovém oleji usmažil cibuli, celer, mrkev, malé brambůrky a květák. Osolil a opepřil. Přidal jsem kurkumu a ocet. Jídlo chutnalo výborně.

Orlovcova snídaně

Vyčlenil jsem serii fotek na kterých můžeš shlédnout, jak se orlovec krmí. Poslední v albu je video - kdo s koho: ryba, orlovec anebo přitažlivost země. Zvítězil orlovec a jeho um udržet se na tenké větvi i s rybou.

Ranní pohledy bobra Vítka

Během svého veslování mám akutní nedostatek jiných aktérů, než jsem já sám. Divákovi se omlouvám za tento stereotyp.

Ranní barvičky

Toto album obsahuje fotky a videa ve kterých jsem zachytil hru světel během veslování 3. září 2022.
sobota 3. září 2022

Ranní barvičky a orlovcova snídaně (všechno)

Toto album obsahuje všechny fotky a videa vyfocené během veslování 3. září 2022.

Válečná kořist

Od čtenáře VN JindryC přišla mj. tato zpráva:
    "Také jsem opravoval kytaru, co můj vnuk s ní ve vzteku praštil o zem. Musel jsem odříznout zadní desku, abych mohl lepit rozlámanou přední desku. Dalo mi to hodně práce, ale vše se zdařilo. I Jitka pomáhala."
    Potom, co jsem pisateli napsal  "S tou opravou kytary máte ode mě ohromný obdiv. Není to náhodou ta, na které jsme spolu brnkali pod ořechem na Amalíně?", Jindra odpověděl:
    "Pro zajímavost. Ta kytara, co jsi se na ní učil, ulomil krk pádem ve vlaku a perfektně slepil stále žije. Zadní díl je z javoru. Má zajímavou historii. Za války k babičce přišli Sověti. Vzali si vozík a na něm prase. Jako náhradu zanechali bicykl, který měl díru v rámu od šrapnelu, tuto kytaru a asi válečnou kořist - dalekohled Wermacht v pouzdru. Mimo kola vše mám. Kolo mi někdo ukradl kolem roku 1964."
pátek 2. září 2022

Mňoukí mi pomáhala na zahradě

Byli jsme jak vzadu tak i vpředu zalévat. Dnes zas bylo 37°C. Měl jsem radost. Mňoukí dostala chuť k jídlu a sežrala svou obvyklou dávku tuhé stravy.
čtvrtek 1. září 2022

Plachtění v kouřmu

Nejen nové mobily mají mnohonásobné čočky. Sám sobě jsem nandal kombinaci brýlí s třemi různými čočkami: Nablízko, nadálku a proti slunci. Potřeboval jsem každou pomoc. Příroda mě připravila na plno výzev: Vzlet při 34°C (závod kdo zvítězí - přehřátý vzduch anebo přehřátý motor?). Stoupáky sice byly, ale tenounké jak pupeční šňůry. Rozsáhlé oblasti padáků. Viditelnost minimální kvůli čoudu z lesních požárů, který byl hustý až do hladiny inverze v 2400 metrech. Po druhém nastoupání do maximální výšky jsem se odvážil doklouzat do hor u Leavenworthu, doufajíc, že tam se uchytnu na skaliskách vedoucích k Sněžným jezerům. Po jedné otočce bylo zřejmé, že se neuchytím. Do cíle, letiště ve Wenatchee, bylo 40 km. Na dokluz rezerva nebyla. Měl jsem dvě alternativy na vybranou: Buď přistát v poměrně blízkém Kašmíru napůl cesty, anebo použít motor. Zvolil jsem tu druhou volbu. Motor mě bezchybně dopravil až k domovskému letišti. Po úklidu kluzáku jsme s Markem vyhodnocovali. Shledali jsme, že přítomnost motoru rozšiřuje možnosti - jak ty veselé, ale tak i ty méně: jako přijmout zvýšené riziko, co když by motor vysadil. Konstatoval jsem, že bez motoru, coby čistý kluzák, bych býval od posledního nastoupání do hor neletěl. Místo toho bych to vzal rovnou, "domů".

Mám rád veslování

Oba 24-stopové skify byly v používání a tak jsem vyrazil na 21-stopovém Aeru. Tento typ je o metr kratší, širší a má trojúhelníkové krakorce. Záhy jsem spatřil Jaxtona s ?, kterého J zaučoval. Když vycházelo slunce, měl jsem první koupání. Dále na řece Wenatchee jsem se zas koukl zblízka na vor vědců rybozpytatelů. Nazpět u doku jsem si všiml, že na něj někdo něco namaloval. Napadlo mě, mohu tu malůvku připojit na fotce ke skifu a prohlásit, "Mám rád veslování"..

Jak se koukat na fotky ve VN

Na fotky v albu VN se dá koukat různými způsoby: souhrně - vidět je všechny najednou; jednotlivě - (kliknutím na tu či onu fotku); anebo s automatickým promítáním na celou obrazovku. To poslední doporučuji pro "vychutnání" každé fotky. Automatický posun se spustí z fotoalba kliknutím na malou ikonku v pravém horním rohu obrazovky (kam míří zelená šipka). Pošli mi email, když by byla potřeba rada. Dík. V.