Vítkovy noviny

červen 2011

Čas a teplota ve Wenatche

Rubriky: Index novin | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Pošli mi email

Nápověda: Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. Klikni na Index novin pro jiné měsíce. Klikni na podtrhnutý text pro další odkaz.

1.6. Předešlý měsíc, květen, byl třikrát vlhčí, než normálně. Ani začátek června nepřinesl výraznou změnu. Vyšel jsem si na procházku na Jezevčí hoře.

Večer jsme si pustili indickou komedii 3 idioti, ze současné doby. Humorné i dojemné, moc pěkně udělaný film.

2.6. Veslování. Vysoká voda v Kolumbii vyplavila spodní úroveň naší loďárny. Abych se tam dostal pro skif a vesla, musel jsem si vyhrnout nohavice a jít bosý.Vesloval jsem ohromně dlouho, než se dostal za roh mysu, pak deltou a k třetím peřejím na řece Wenatchee. Zážitkem bylo závodit s kachnou merganser a jejími devíti kachňátky.

Více fotek...

3.6. Bylo skvělé plachtařské počasí, ale zůstal jsem v práci. Odpoledne pak vyrazil s přáteli šlapači k hřbitovu starousedlíků.

4.6. Zase nám vysoká voda vyplavila loďárnu, vynášel jsem skif bosý. Na řece byla osma. Fotil jsem je a pak to vzal po východní straně pod horní most a zpět.

Po veslování jsem šel na chvíli oprášit svou španělštinu. Na lekci u Nan se sešlo osm žáků.

Byl bezmračný den, tedy výzva porvat se s taji vzduchu a krajiny. I tak jsem uletěl 280 km a pro tento den vyhrál v naší oblasti.

Záznam z letu...

více fotek... (tam hádačka.. co je neobvyklé v té městské čtvrti?)

5.6. Neletový den. Mluvil dlouho s Markem A na letišti, je nažhavený do přespolního létání.
6.6. Záplava v loďárně, vody po kolena. Snažil se přeplout molo u mostu v laguně.. a málem se vyklopil, zachytil se o keře.. nabral vodu.. ještě zkoušel několikrát, pak si řekl.. toto nestojí za to! Tak vzdal, vrátil se po proudu a středem řeky molo obvesloval.. trvalo mi 15 minut ho obeplout (normálně 3). Pak deltou- tam nádherný zážitek, přímo přede mnou chňapnul orlovec z vody rybu, vznesl se ke mě a byl ode mě jen snad 15 m... bohužel, kamera byla zazipovaná.. tak foto nemám. Pak vyvesloval k druhým peřejím na Wena, hezké. Pod pěším mostem po proudu na mě volal cyklista.. keř! A já volal.. co? A vrazil jsem do ostrovu vrbiček. Příště se nenechávej rozptýlit, říkal si. Nic se nestalo, jen jsem se cítil trapně. Deltou a ke koupališti, pak počítal a zpíval. Dovesloval prakticky až dovnitř loďárny.

více fotek...

Plachtění. Don Flick mě táhl za hlídání JohnemR. Doletěl jsem na východ k poblíž Odessy, při návratu u Moses Lake krize, nízká výška.. vystoupal zas po trpělivé práci, a pak k Jumpoff málem mě silné kleskáky a protivítr neumožnily dostat se na návětrnou stranu.. klasická závětrná situace.. vyřešil s rezervou, ale potil jsem se, to jo. Ještě letěl na sever k Orondo. 1910 přistání. Vítr 21-G29, z 290°. Vzal to napříč travnaté dráhy, zastavil se po 80 m. Výborný a bezpečný let! Po naládování na OLC jsem poskočil v naší oblasti o čtyři místa nahoru.
Trasa letu a barogram.
7.6. Měl jsem velmi nízkou hladinu energie - dokonce vlezl zpět do postele. Pak pracoval, a nakupoval.
8.6.Oslavili jsme své 37mé výročí večeří v tajské restauraci.

Skoro celý den pršelo.

9.6. Veslování. Housátka už jsou skoro vzrostlé husy. Vyrazil k mysu, pak napříč silným proudem k východnímu břehu Kolumbie, a podél něho až k hornímu mostu, pak nazpět do delty a k železničnímu mostu, zpíval si a počítal, cvičil ne naplno, abych si šetřil energii na možný dlouhý let. Bylo skvěle, jen mraky byly ohromně nízko.
Plachtění. Doufal jsem, že dnes bude rekordní den. Omyl! Byla to ale stejně výzva. 300 km cíl s návratem se základami mraků většinou pod 6.000 stopami. Let byly vlastně dva lety v jednom - první díl dvě hodiny přežívání na svahu, protože jsem nemohl vystoupat, nedalo se. Aspoň se bavil (klikni na obrázek vpravo a všimni si dvou srn). Druhý díl letu byl pak vlastní přelet, když se základny trochu zvedly. Letěl jsem do Davenportu a zpět. Postoupil jsem dnešním výkonem v oblastním žebříčku zas o čtyři pozice. Pěkně jsme si užili.

. Více fotek...

. Trasa letu

10.6. Pracoval jsem a po poledni vyrazil s přáteli šlapači do kopců na západ od města. Obklopily nás horské květiny, lahodné vůně, čtvrdlikání ptáčků. Bylo skvěle.

Více fotek...

11.6. Veslování. Byla zas vysoká a velmi svižně tekoucí voda, obveslovat mys proti proudu mi trvalo skoro půl hodiny! Postupně se objevili jiní veslaři a kajakáři. Vesloval jsem zas mírně, šetřil energii na létání. Musel jsem také být brzy zpět, protože od osmi ráno byla snídaně spojená se schůzí našeho plachtařského klubu. Jednalo se o výměně dožívajících dvoumístných výcvikových kluzáků. Skončili jsme v devět, spěšil jsem domů, skočil do spršky, připravil si oběd a odjel na letiště, s úmyslem odstartovat co nejdříve.
Plachtění. Kumuly se začly tvořit na vyšších hřebenech, a tak jsem se nechal vyvléci k prvním mrakům, odstartoval v půl dvanácté. Mohl odejít hned na trať. Přestože to byl zas na místní poměry "přízemní let", povedlo se mi uletět přes 500 km. Výsledek mě překvapil! Postoupil jsem v umístění na celkové třetí místo v naší oblasti!

Zde je trasa letu.

A tady žebříček umístění.

Uprostřed fotky je můj nejsevernější bod trasy, přehrada Grand Coullee.

Unikátní na dnešním dni bylo to, že členové mé rodiny nezávisle na sobě podnikali větší sportovní výkony: Karla ujela na kole 160 km; Emily s přáteli vystoupila na 1400 m vysoký kopec, ušla při tom 14 km; Evan měl dnes dva cyklistické závody ve městě Olympii, ráno časovku a večer sprint uprostřed města (včera se umístil druhý!); no a já ráno uvesloval 12 km a pak odpoledne uletěl přes 500 km. Toto se určitě znovu nebude opakovat, taková shoda okolností. A to nemluvím o jiných, kteří se v tento den také pohybovali na dlouhé vzdálenosti.
Na noc se u nás ubytovali přátelé Yuna a Phil z Takomy. Ještě vlastní ve Wenatchee dům, kde bydleli v době, kdy zde žili. Potřebují vyměnit nájemníky. Mluvili jsme o slastech spojených s tím; a o společných zájmech, jako šlapání, veslování, cestování.
12.6. Posnídali jsme spolu s Yunou a Philem, pak než odjeli, udělali společnou fotku.
Plachtění. Počasí nebylo na rekordní lety, ale příhodné k tomu, abych se podělil o své zkušenosti se začínajícím přespolním plachtařem, Mike Lundinem, instruktorem v našem domácím aeroklubu. Letěli jsme ve větroních stejné výkonnosti, tak nebyl ve vzduchu rozdíl.. jen v rozhodování a pilotáži a o to šlo, získat zkušenosti. Pilot, Mike, byl velmi vděčný, že jsem s ním létal. Letěli jsme na sever k vnitrozemskému fjordu jezeru Chelan a nazpět. Pak jsem si ještě přidal trochu lítání podél horských hřebenů, kde byla skvělá termika, a přistál tak, že jsem domů přišel v běžnou dobu na večeři. Ještě jsem krumpáčem vykopal plevel podél ulice před domem a posekal trávu.

. Více fotek...
Trasa letu

Evan se v třídenních závodech v Olympii umístil na velmi dobrém celkovém třetím místě! (z 26ti účastníků v jeho kategorii mužů 3 ). A tak stál na stupíncích vítězů, vyhrál cenu 120 dolarů a jeho sebedůvěra dostala velkou vzpruhu.
Evanovy zápisky..
Výsledky závodů...
13.6. Veslování. U laguny překročil proud na východní břeh Kolumbie, a pak se držel u toho břehu až nad horní most, do tamní laguny, vysoká voda.. nové dojmy, k hornímu bílému skladu a zpět. Zpíval si a počítal.. bylo hezky.

Během tohoto dne můj známý z Richlandu Eric uskutečnil úchvatný přelet v termální a vlnové kombinaci, odtamtud až k jezeru Wenatchee a zpět.

14.6. Pracoval jsem a rozesílal zásilky náhradních dílů.

Příjemně mě překvapil Míša Pleska, snad budeme spolupracovat na přípravě koncertu na 2012.

Bylo zas skvělé plachtařské počasí, leč, nešel jsem. Aspoň fotil.

Více fotek.

15.6. Veslování. U doku se viděl s kajakářem Howie /foto/. K mysu, přes řeku a podél východního břehu k hornímu mostu, pak do horní delty a k peřejím na Wena.. viděl volavky, orlovce, kachny.. zpíval si a počítal. Po připlutí musel zas brodit do loďárny. Bylo mi skvěle.

Více fotek..

Celý den pak bylo velmi větrno. Teplota nevylezla nad 20°C. Začal číst novou knížku.. Fools Rush In.. od Billa Cartera.. o nedávné válce v Srbsku a Bosně.

16.6. Těšil se z krásného dne. Sledoval vývoj stávky dopraváků v ČR.
17.6. Veslování. 15 min okolo WW mysu, do delty, k horním peřejím, horní deltou, k hornímu mostu. Proud do vrbiček. Zpíval si a počítal, bylo hezky. U doku se pozdravil s DaveJ (na obr.).
Plachtění. Podařil se mi nádherný přelet většinou nad horami. Po vyhodnocení záznamu z letu v soutěži OLC jsem ke svému úžasu objevil své jméno posunuté na celkově druhé nejvyšší místo v naší oblasti (státy Aljaška, Idaho, Montana, Oregon a Washington). U každého soutěžícího se hodnotí součet šesti nejlepších letů roku.

Více fotek..

Záznam z letu...

Karla přijela se svými přáteli z cyklistiky a práce na třídenní kolařskou návštěvu ve Wenatchee, stanovali v kampu u soutoku řeky Wenatchee s Kolumbií.

Více fotek z návštěvy

18.6. Přes den jsem byl na letišti, kde náš aeroklub dával vyhlídkové lety a vypomáhal. Večer jsme u nás doma oslavovali narozeniny Karly. Nejvíc byla potěšena dárkem, který si sama přála - "prehistorického" psacího stroje - ručního!
19.6. Za víkend aeroklub svezl asi patnáct zájemců (byl svátek otců), pro klub to byla dobrá výdělečná akce. Každý let stál 85 dolarů. Karla a přátelé mezitím vyjeli na druhou trasu své návštěvy, tentokrát asi 60 km.
20.6. Veslování. Veslovali jsme s LT spolu až k peřejím, já se pak zasekl v horní deltě.. kláda blokovala průjezd.. musel pak okolo, opozdil se za LT, ten pak jel zpět k doku, já k hornímu mostu, zpíval, počítal. Byla velká voda, slunečno, hezky.

Více fotek...

V práci dobrá zpráva. Evropská letecká správa schválila modifikaci Blaníků L13, takže po úpravě zas budou moci létat jako předtím. Teď ještě je řada na americké správě.

21.6. Byl plný očekávání a připraven na dlouhý plachtařský let. Termika se však nedostavovala, odstartoval jsem až po půl druhé odpoledne. Kumuly byly jen nad hřebenem Mission (MN) a malé, rozervané. Bylo mi zřejmé, že let bude výzva, dobré pocvičení. Skutečně bylo. Po nastoupání na východ od letiště jsem zamířil na západ, dal vědět Emily, že tam mířím, ale dvakrát jsem se musel vracet podél hřebenu Jumpoff pro nové nastoupání, než jsem se po hodině a půl konečně vyšvihl nad hřeben MN. Tam se překvapivě dostal značně vysoko a tak mohl zamířit do velehor, 50 km na západ od Wenatchee, kde ještě panovala tuhá zima.. v první den léta. Plno sněhu, zamrzlá jezera, ledovce. Na delší přespolní let počasí nebylo, tak jsem se těšil z výhledů a dělal fotky, dobrovolně se rozhodl přistát dříve, i když jsem místně mohl poletovat dalších několik hodin.

více fotek...

22.6. Na dnešek byla předpověděna zatím nejvyšší letošní teplota, přes třicet stupňů, a já doufal, že se mi povede zas nějaký dlouhý plachtařský let. Nicméně počasí se nepovedlo, zatáhlo se. Aspoň Emily si vyrazila na výšlap s přítelkyní Dianou, těšila se z prvního dne své letní dovolené, která jí nyní začla. Já odstraňoval u nájemního domu větrem sraženou osiku. Ivani na mě mohou být hrdí, nařezal jsem strom na polínka, byly z toho čtyři radvance na zimní vytápění.
23.6. Dnes měla Karla své "zlaté" narozeniny.. to jí řekly kamarádky.. totiž, že 23tého jí bylo 23 let. Zítra bude mít v jejím domě oslavy, kdy všichni mají přijít ve zlatém a jíst zlatá jídla. (Hmm.. mládež..).

Rodiče se místo toho bavili odklidem padlých stromů z nájemního domu.

více fotek..

24.6. Povedl se mi vynikající plachtařský přelet.

REKORDNÍ LET

Tentokrát se mi podařilo dostat se do vzduchu brzy, již v půl jedenácté, a doufal, že budu hned moci vyrazit na trať. Stoupáky ale byly ještě nevyzrálé. Poletoval jsem hodinu v okolí letiště. Udržoval se ve vzduchu na svahu, díky čerstvému větru od západu. Když se termika uspokojivěji vyvinula jsem mohl vyrazit. Vybral jsem trasu po větru, a rozhodl se letět co nejdál na východ. Doletěl jsem téměř až do státu Idaho, před hranicí otočil a letěl pak na severozápad. Usmyslil si doletět až do Osoyoos, na kanadskou hranici. Ale ani ne napůl cesty tam se počasí začlo měnit. Mraky se slévaly a zacláněly sluníčko. Tak vznikly velké oblasti bez stoupáků, a s větším klesáním. Musel jsem rychle přehodit styl klouzání a v jednu dobu trochu bojoval, abych nemusel předčasně přistát, na místě tři hodiny autem vzdáleném od Wenatchee, poblíž Wilbur. V úplně zastíněné oblasti se na mě usmál naštěstí poslední zmírající stoupák, a díky jemu jsem se po nastoupání mohl přesunout zas do sluníčka a k novým silným stoupákům. Sice mě hodně snášel nazpátek silný protivítr, vanoucí proti mě rychlostí 50 km/hod. Stoupáky byly ale velmi silné, a základny mraků vylezly až do výšky víc jak 2 km nad krajinou, takže se mi nakonec podařilo dostat se zpátky do Wenatchee.

(To jsem ještě nevěděl, že jsem tím obletěl klasický FAI 500 km trojúhelník, což se mi doposud ještě nepovedlo). A další, co mi pomohlo k nakonec vítěznému letu byla horská vlna. Poblíž Wenatchee jsem během dalších dvou hodin nastoupal ve vlně až do výše 4 km a tak mohl naklouzat další hodnocenou vzdálenost. Přistál jsem až v osm večer, po celkem devíti a půl hodinách ve vzduchu. Večer jsem byl ohromen - čekalo mě velké překvapení. Po stáhnutí dat GPS ze záznamníku letu v kluzáku a odeslání k vyhodnocení v plachtařské soutěži OCL se ukázalo, že jsem se ten den umístil na prvním místě v celé severní Americe! Podíval jsem se pak, jak byly mé výkony srovnány celkově v souhrnném hodnocení (součet bodů z šesti nejlepších letů roku každého plachtaře). Nechtělo se mi věřit, i tam jsem se posunul na celkově prvním místo, v naší oblasti (Aljaška, Idaho, Montana, Oregon a Washington). Říkal jsem si pak.. člověk musí být aspoň jeden den v životě slavný. A v USA, kde svých nejlepších šest letů přihlásilo letos přes 750 pilotů, jsem se posunul na 29té místo. Jinými slovy, do horní 3 % výkonnosti.

Statistiky letu..

Umístění dne..

25.6. Veslování po Kolumbii na sever od Wenatchee. Součást oslav 200 let od prvního splavení této řeky bělochy. I když se plavilo snad padesát člunů, coby opakování unikátního výkonu Davida Thompsona v 1811, viděl jsem jich na řece jen pár. Byl jsem trochu z toho zklamaný, ale mají se dostavit všichni na oslavy ve Wenatchee příští den. Dvouhodinové veslování samotné bylo prima, vzal jsem to odpočinkově, včerejší let mi odčerpal hodně energie.

Více fotek...

26.6. Unitáři se sešli venku pod javorem místo uvnitř v kostele, na palačinkovou snídani. Přišli jsme s Em pozdě, už nám vše sezobali, tak aspoň jsme mluvili se známými a hlavně pomáhali s odklidem stolů a židlí.
FLOTILA.

Odpoledne pak se zúčastnili příjezdu a přivítání flotily kanoí, na kterých sjížděla asi 200 lidí početná výprava hlavně Kanaďanů řeku Kolumbii od pramenů až do Tichého oceánu, s dvoudenní zastávkou ve Wenatchee. Opakují to, co před 200 lety dokázal první běloch, David Thompson, při svých objevných výpravách.

Více o oslavách..(asi 60 mých fotek)

Více o výpravě (jejich stránky)

27.6. V blízké Ephratě začly týden dlouhé oblastní plachtařské závody. Já se jich však letos nezúčastnil. Místo toho jsem vyrazil veslovat. Navštívil jsem od vody místo, kde ještě byly na břeh vytažené kanoe kanadské výpravy. Vyvesloval jsem předtím k peřejím a pak k hornímu mostu. Bylo pod mrakem a příjemně.

Více fotek...

28.6. Vyjasnilo se a říkal jsem si, po včerejším neletovém dni budou závodníci rádi, že se bude soutěžit. Já se vyžíval prací v kanceláři.
29.6. Vyrazil jsem brzy na veslování, bylo krásně. Udělal jedinou fotku, jak se proud Kolumbie mocně opírá o pilíř horního mostu. Pak pracoval. Mezitím Emily šla na celodenní túru se šlapači do kaňonu Ingalls. Vrátila se pozdě odpoledne, utahaná, ale nadšená, že napočítali 47 různých druhů horských květin.
Příjemně mi překvapil spolužák Pavel v kopii emajlu. Mj. se dohadoval, proč je benzín v Evropě dražší než v Americe, když obě oblasti kupují ropu ze stejných zdrojů a za stejné ceny. Zajímá-li tě to také, podívej se, jaký podíl v ceně benzínu mají daně z benzínu v USA (v amerických centech za galon, 3.8 litru). A kolik je zdanění benzínu v ČR, v porovnání s jinými evropskými zeměmi.
Hlavní rozdíl mezi Evropou a USA je ten, že v USA jsou daně z benzínu určené na konkrétní dopravní projekty, kdežto v Evropě jdou do všeobecné státní kasy na všechny možné výdaje. To snad vysvětluje rozdíl v ceně benzínu někdy až 3 ku 1, co automobilista zaplatí u pumpy, když odtud vyrazí do Evropy. Samozřejmě, v Evropě je díky vyššímu zdanění benzínu plno vymožeností, které v USA nejsou; jako daleko hustší a spolehlivější hromadná doprava, školství a zdravotní péče skoro zdarma, zabezpečení v nezaměstnanosti, důchodu a plno jiných dalších sociálních vymožeností, o kterých si zdejší občané mohou jen snít. Momentálně zde ve Wenatchee u nejlevnější pumpy stojí benzín naturál $3.79 za galon (tedy náhodou právě $1 za litr, či okolo 17 Kč, asi polovinu co v ČR, rozdíl býval větší, ale koruna je nyní ohromně silná ve směnovém kurzu). V ceně $3.79 je obsaženo $0.56 za galon daní, neboli v přepočtu na koruny 2.50 Kč daní v jednom litru benzínu. V ČR je obsah daní víc jak polovina ceny u pumpy.. tedy to je dost výrazný rozdíl. Český stát vybere nejméně o 15 Kč víc daní za litr, než státní správa mě zde obklopující. A z toho už se v ČR dá dost jiného financovat.
30.6. Celý den vanul silný vítr a odnášel má pomyšlení tvým směrem.