Vítkovy noviny

červen 2015

Teplota
a počasí ve Wenatchee

Rubriky: Jiné měsíce | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Karla | Pošli mi email

Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. A když je v textu něco podtrhnutého, tak je to odkaz na něco dalšího.

Z letiště na západ

Z hřebenu na sever

Jaký byl tvůj červen?
30. úterý

Veslování

Vzduch se nádherně vyčistil. Nikdo by nevěřil, že převčírem tu bylo husto jak v pekle. Sledoval jsem osmu, zastavil se u zářící koupele, koukal se zblízka na ohořelé stráně, na pláži se vykoupal a pod mostem zahalekal. Kdy si zase zavesluji?

Odpoledne jsme s Em vyrazili do Seattlu, odkud následující den hodláme odletět do Evropy.
29. pondělí

Na letišti, a pokračování v požáru

Uklidil jsem svůj kluzák do vlečného vozu, aby nepřekážel v hangáru v době, kdy ho nebudu moci používat. Pak jsem povídal s posádkou helikoptéry, která přes nás včera létala, a nakonec se jel podívat na kopec, odkud bylo dobře vidět na stále ještě pokračující požár.

Včera tu začlo inferno, tedy peklo, celé údolí bylo vyplněné hustým dýmem ..a požárem, který nakonec připravil 23 rodin o jejich rodinné domy a plno podniků o jejich sklady a provozovny.

Tady jsou tři odkazy na působivé fotky

Jedna rodina z pospolitosti unitářů přišla o svůj domov. Vyhořel do základů, jako ty ostatní. Sice ve Wenatchee je 13,300 domů a východním Wena, kde bydlíme asi 6000, tedy celkem snad 20.000 domů.. a tak cynik by možná řekl, hmm .. no, co,  23 domů, to není moc. Ale když někoho znáš osobně, působí to na tebe úplně jinak.
28. neděle

Počasí.

Venku bylo odpoledne 42°C. Navečer přeletěla přes nás veliká požární helikoptéra.. k oblaku čmoudu zahalující řeku Wenatchee.

Veslování

Ani nevyšlo ještě slunce a již bylo 27°C.  Vyvesloval jsem k moruším, peřejím, a v severní deltě se zas báječně vykoupal. Mé počínání snad přilákalo srnu. Ta se docela nonšalantně brodila podél, udělala svou ranní toiletu a pustila se do stejných moruší, které jsem právě opustil. O chvíli později se objevil kamarád vodák na kajaku. Spolu jsme se pak honili k hornímu mostu, on se pak oddělil na východní břeh a já od západního poslal zas svou zdravici přes rouru. Další koupání následovalo u doku, bylo osvěživé.

Unitáři

Hlavní téma bylo přijmutí jeden druhého a povzbuzení k duchovnímu růstu.

27. sobota

Kruhová večeře

Asi patnáct unitářů se sešlo v domě Johna a Mary Ellen u městečka Cashmere. Pohoštění bylo jako vždy systémem potlach, kdy účastníci každý něco přinesli k jídlu i pití. Toho bylo víc jak dostatečné množství. Jak zapadalo slunce, přesunili se všichni ven na terasu a tentokrát neobvykle dlouho debatili až skoro do jedenácti večer. Běžně tyto večeře trvají tři hodiny - od šesti do devíti. Já využil příležitosti a vykoupal jsem se v okolo protékající řece Wenatchee, která se v tom horku zdála úplně vlažná.

Šlapání k jezerům

S Emilií jsme dopoledne za pěkného horka vyrazili do hor, kde bylo trochu čerstvěji, k jezerům Clare a Marion, poblíž lyžařského střediska Mission Ridge. Odpoledne teplota překročila 40°C.
26. pátek

Veslování

Bylo naprosto bezchybné ráno. Na úvod jsem se setkal s ještě rannějším ptáčatem veslařem, než já, s JoeM. Ten raportoval, že byl odříznut od moruší bezdomovcem, který pod keřem spal a kterého nechtěl rušit. Skutečně tam byl, ale po peřejích a romantické projížďce deltou, kterou přehlížela volavka z vysokého bidýlka, jsem zakotvil v zátoce, kde moruší rostlo habaděj. Už bylo pěkné teplo, tak jsem se tam i vykoupal. U roury jsem halekal a pak si ještě jednou u pláže zaplaval, neomezeně a pak šplouchání u doku jsem vynechal.

Práce.
25. čtvrtek

Dnes tu bylo 34°C. Zaléval jsem zahradu mezi prací v kanceláři. Začíná se oteplovat.

24. středa

Veslování

Bylo úplně zataženo a přesto už 22°C při východu slunce. Obvesloval jsem svou obvyklou trasu, nasytil se moruší,
povídal jsem si se srnkami, bezúspěšně jsem se snažil vydrat nad peřeje a na závěr si zaplaval 130 temp. Voda se oteplila již na 17°C.  Rozloučil jsem se s Em, ta odjela na třídenní konferenci unitářů do Portlandu.
23. úterý

Práce

Zajišťoval jsem doručení kabiny.

Relaxace

Po práci jsem vyměňoval vyhořelé zářivky v garáži, měřil hořák v plynovém grilu, který začal být prorezavělý a objednal jsem náhradní.
Večeři jsme měli v parku se členy pospolitosti unitářů, kteří bydlí poblíž, zas nový druh “kruhu”, dát dohromady ty, kteří si bydlí poblíž. Přišlo tam i pár jiných lidí, zajímaví byli dva muži. Jeden filmový režisér, Nick, právě se vrátil z půlročního natáčení v západní Číně o životě tamních lidí, a druhý byl inženýr, John, který nedávno šel do penze, dělal pro firmu Intel, výrobce mozků do počítačů.
Večer se u nás stavila kamarádka Diane. Mluvili jsme o šlapání přes průsmyk Chilcoot na Aljašce, a Em o zalévání na zahradě.
22. pondělí

Plachtění

Přispěl jsem do kasy našeho aeroklubu poskytnutím vyhlídkového letu jednomu zájemci, Bryanu W. Za svezení zaplatil sto dolarů. Zážitkem byl nadšený. Nechal jsem ho řídit půl letu a i při přistání. Učí se stát se motorovým pilotem v jedné škole asi hodinu na východ odtud.

Veslování

Po něm jsem se koukl na novou výstavbu bytovek u loďárny. Nyní je obkládají čtvrtinkovými cihlami, aby vypadaly vznešeněji .. a mohli účtovat vyšší nájem. Předtím jsem se krásně zas vykoupal. Voda měla už 16°C a tak jsem zůstal déle, zaplaval si 120 temp. N
a doku zevlovaly dvě postarší ženy. Vylezl jsem, až když odešly. Ještě předtím jsem objel svůj obvyklý okruh a nasytil se dozrávajícími morušemi.

Práce

Zajišťoval jsem dodání překrytu kabiny jednomu nešťastníkovi, vlastníkovi motorového kluzáku, který při startu opomněl kabinu zavřít a ta se mu otevřela a roztříštila. Docela drahá chybička. Spoléhá se na pojišťovnu na vyplacení několika tisíc dolarů na náhradu, a že spěchal, hned mi nechal strhnout částku z jeho úvěrové karty, aby kabina přišla co nejdříve.
21. neděle

Den otců

Karla a Evan mě překvapili zavoláním a posláním mi přání ke dni otců. Nejsem na ten svátek zvyklý. V ČR až do nedávné doby o něm nebylo ponětí. Zde se slaví v třetí neděli v červnu, překvapilo mě, kdo s ním prvně přišel.
Bylo však milé, když jsem četl řádky, které mi mé děti zaslaly:

Deset věcí, pro které máme tátu rádi:
Od Evana
1. Předání mi jeho dobrých navigačních genů.
2. Že nás vzal do Legolandu!
3. Pomoc nám stěhovat se.
4. Výuka a podporování mě v počítačovém kódování.
5. Že mě brával dívat se na letadla na letišti SeaTac.
Od Karly
1- Že nás učí o své vlasti v ČR
2- Jeho bramborový salát a vánočka na Vánoce
3- Že pracoval dlouhé hodiny, aby nám umožnil vystudovat vysokou školu
4- že hraje na kytaru u táboráku
5- Jeho mnoho osobitostí a citátů!
21. neděle

Šlapání k jezeru Valhalla

S Emilí jsme vyrazili na celodenní výšlap ke krásnému jezeru ve středních Kaskádách.

Zde je mapa.
20. sobota

Oslava slunovratu

Kamarádi Larry a Penny sezvali asi dva tucty přátel a známých k nim na zahradu slavit letní slunovrat.

Plachtění

Letěl jsem do Efraty, připojit se k soutěžícím na poslední den závodů, pak jsem se oddělil a letěl do hor. Zas nádherný den.
20. sobota

Veslování

Sledoval jsem tanec na obloze.

19. pátek

18. čtvrtek

Veslování

Bělohlavý orel nesl rybu. U soutoku jsem navštívil nymfu. Do roury jsem zahalekal pozdravy. Dnes vypadala jak číše vína.

17. středa

Práce

Věnoval jsem se zákazníkům. Venku bylo nádherné plachtařské počasí.

Kultura

Po delší době nekoukání se na žádné filmy jsem shlédl film Zlodějka knih, z roku 2013. Docela mě pohnul.
16. úterý

Plachtění

Zatímco v Efratě závodili a koukali se do budíků, mě se poštěstilo být od toho osvobozený a vyrazit úplně jinam, na jih, kam se obvykle nedostanu. Zprvu jsem se podivoval, jak obrovské jsou překryté třešňové sady poblíž Mattawa, překryté plastem, jak obrovské skleníky. Dále na jih jsme se vznášel nad nyní rozmontovávanou výrobnou plutonia, donedávna přísně střeženou oblastí 1.518 km2 velikou, tam jsem nyní letět mohl, ale dále na západ dnes ne - tam je velikánská vojenská střelnice, dnes měli prostor nad ní "živý".

Veslování k OSMÝM peřejím

Posilněn velkou dávkou moruší jsem vyvesloval a vyportážoval až k osmým peřejím. Byl nádherný den.
15. pondělí

Práce

Zatímco skvělé plachtařské počasí pokračovalo, uvrtal jsem se v práci.

14. neděle

Plachtění

Čtyři plachtaři včetně mě jsme marně čekali na jakéhokoli vlekaře. Mezitím se na obloze konaly plachtařské hody, leč pochutnat si na nich nám nebylo dopřáno.

Veslování

Vesloval jsem ve skupině, ve které byla i kamarádka Yuna z Tacomy. Na to, že neveslovala již několik let, jí to docela šlo.

Unitáři

Téma mše byla hra, coby protipól deprese.

13. sobota

Kruhový večer

U známých Mary a Christýny se sešlo asi dvacet unitářů na povídání, popíjení a koštování různých jídel. Povídalo se až přes západ slunce.

Letecký  den a plachtění

Na letišti byl den otevřených dveří. Plno zájmových skupin měly stánky, vystaveno bylo asi dvacet letadel a helikoptér, i náš klub měl stánek s kluzákem, před kterým se tvořila řad hlavně mladých zájemců sednout si do kabiny.
Později odpoledne
jsem využil skvělých povětrnostních podmínek a ještě stačil obletět za tři hodiny 300 km. Podívej se na video z toho letu.
13. sobota

Veslování

Hned při východu slunce jsem si povídal s mývalem. Posilněn pak morušemi, vydral jsem se až k čtvrtým peřejím. Byla docela zima, vzduch měl jen 12°C, ale voda 16°C na skvělé vykoupání se.

12. pátek

Práce

Emily se zas potýkala s návalem krámů a já s nářkem opraven, které potřebovaly náhradní díly pro uschopnění kluzáků. Strávil jsem celý den v kanceláři. Venku bylo slunečno, 26°C a foukal poryvový vítr.
11. čtvrtek

Příprava na aukci (bleší trh) unitářů

Emily se již po několik týdnů věnovala organizování, spolu s více ženami z pospolitosti unitářů, víkendové akce za účelem vydělat co nejvíc z prodeje
krámů, příspěvků od členů pospolitosti. Zde vpravo je panorama, co už bylo nashromážděno a to je teprve začátek.
11. čtvrtek

Veslování

Fotil jsem shluk housátek, v jakémsi jejich pelíšku, krátce po východu slunce.. bylo již tak horko, že jsem se vysvlékl téměř úplně.. vesloval k peřejím a neprodral se jimi. Zpíval jsem si, zabraný do myšlenek u koupaliště a plnou rychlostí jsem narazil do doku pro velké čluny.. ozvala se hrozná třeštivá rána.. jeden člověk se přišel kouknout, co se stalo.. já si myslel, že se hned potopím.. ale skif kolizi přežil.. dával jsem pak dál pozor, soustředil jsem se na bezpečné veslování.. u roury jsem poslal telepatické depeše... a pak na závěr se báječně vykoupal.. dalo se vydržet ve vodě už dlouho.. pak jsem se opaloval, až přišli lidi.

10. středa

9. úterý

Veslování

Za východu slunce bylo již 22°C. Vyvesloval jsem deltou a silným proudem pod železničním mostem k peřejím, a v severní deltě si povídal se srnkami (udělal i pár kostrbatých videjek). Pak k hornímu mostu a vyšplouchat se u doku, zas báječné.

Odpoledne jsem opravil pračku v nájemním domě, potom, co jsem vydedukoval, co se asi rozbilo, koupil díly a vzdělal se, jak je vyměnit.

8. pondělí

Práce a odpočinek

Strávil jsem celý den v kanceláři. Venku bylo jasno a 39°C. Večer jsme si s Em vyšli na oslavu do thajské restaurace.
7. neděle

Unitáři

Dnešní program byl květinový obřad, kdy si přítomní předávali kytky a dělili se o rozpuk jara. Také byl vzpomenut Norbert Čapek, jeden z významných zakladatelů unitářského hnutí.

Veslování

Za východu slunce jsem fotil kmeny vrby u loďárny. O kus výše na řece Wenatchee jsem mlsal na nyní již hojně zrajících moruší. U soutoku s Kolumbií jsem navštívil nymfu a fotil jiné polopotopené tvary. Na řece bylo skvěle. Voda už má vlažných 15°C.
6. sobota

Koncert

U příležitosti 75 výročí založení místní vysoké školy pozvalo její vedení vybranou společnost na koncert, s následným piknikem venku. Byli jsme tam s našimi přáteli Monte a Judy, a koukli jsme se i na výstavu textilií, vyjadřující různé duševní stavy.
Na koncertu vystupovalo Volta piano trio s dalšími solisty, kteří předvedli světovou premiéru zhudebněných básní, zvanou Berry Songs.
6. sobota

Plachtění

Během tříhodinového letu nad Kaskádami jsem natočil záběry z uvnitř kabiny svého kluzáku. Z videjka snad dostaneš trochu pocit, takové přiblížení, jaké to je vznášet se nad horami. Video samotné je na You Tube, tady. Spusť si ho na plnou obrazovku.
5. pátek

Kultura

Každý první pátek v měsíci je ve Wenatchee den otevřených dveří v podílejících se uměleckých galeriích. Tentokrát bylo i v muzeu živo, nejprve tam hrála školní kapela Mariachi of Wenatchee jako předehřívání pro hlavní program Show Brazil, charismatického hudebníka a jeho skupiny, Eduarda Mendonce. Ten dokázal rozhýbat i poklidné důchodce.

Dvě ukázky jsou tady -
bubnování, a tanec.

V muzeu byla i výstava fotek lidí, kteří dostali uznání za svou tvorbu. I jedna paní českého původu, za dělení se o tradici tvorby krajek.
5. pátek

Veslování

Byl svižný vítr od severu s dost velkými vlnami, tak jsem to vzal po něm na jih, až k záhybu, kde se Kolumbie otáčí na východ, a kde jsou zajímavé věže, obsahující čerpadla pro odběr vody na zavlažování. Po otočce jsem vesloval proti proudu zpět k doku podél západního břehu. Tak jsem měl dnes pro změnu jiné prožitky. Vykoupání bylo zas ohromně osvěživé.

Práce

Místo jít plachtit (byly zas skvělé podmínky) jsem se přinutil pracovat -- v kanceláři a při zajištění opravy pračky v nájemním domě.

4. čtvrtek

Plachtění

Můj první letošní termický let. Jsem moc vděčný Donovi, že mě vyvlekl. Vznášel jsem se sedm hodin. Obkroužil jsem naši oblast zprvu na planinách poblíž Efraty, pak v horách. Let jsem na OLC nedal. Už dopředu jsem se rozhodl je tam nedávat. Bylo dobře. Záznam zas měl chybu v datu a pro skórování byl neplatný. A tak jsem byl ušetřen zklamání. Radostí byly nádherné panoramatické výhledy, fotky, prožitky ze vznášení se.
3. středa

Veslování

Hned kus od doku jsem uviděl srnky, byly přímo na okružní stezce podél Kolumbie. Obvesloval jsem svůj obvyklý okruh, zahalekal, uviděl orlovce, jak si nesl rybu v pařátech ke snídani. Na doku jsem se setkal s kamarádem Larrym, pak se vyšplouchal. Zbytek dne jsem strávil prací v kanceláři.

2. úterý

Práce

Věnoval jsem se zákazníkům. Jeden z nich měl zájem o dvoumístného Laka, tak jsem zvědav, jak se to dále vyvine.
1. pondělí

Veslování

U doku jsem připevňoval kameru ke skifu a gratuloval kachně, jejíž kachňátko přežilo pád z vysoké lávky naštěstí do vody a ne na kameny. Vychloubačně třepalo svými minuatarními křidélky a ukazovalo, jaký je borec.
O kus výše na řece jsem natrefil na orlovce, a zas o kus dál na gejzír, kdy z prasklé roury stříkala prudkou silou odsávaná voda na zavlažování. Ta už má 14°C, prima na osvěžující plavání.