Vítkovy noviny

květen 2011

Čas a teplota ve Wenatche

Rubriky: Index novin | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Pošli mi email

Nápověda: Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. Klikni na Index vydaných novin pro jiné měsíce. Klikni na podtrhnutý text pro spojku na další odkaz.

1.5.

(Klikni na podtrhnuté texty pro více fotek. Jak se prezentace rozběhnou, klikni do pravého dolního rohu pro promítání na celou obrazovku.)
První májový den, neděle, mi proběhla docela prozaicky. Chystal jsem se na plachtění, avšak nesehnal jsem vlekaře.

Večer jsme se dívali na zajímavý film, Králova řeč (King´s Speech) o koktavém anglickém králi Jiřím 6, z obobí mezi 1925 až 1940.

2.5. Veslování se srnkami

Bbylo pošmourno a klidno. Na začátek jsem se potkal s Larrym, ten brzy odvesloval. Já to vzal deltou a viděl stádo pěti srn. Docela byly plaché, ale přece jen jsem udělal pár fotek. A pak jel okolo hnízda, kde převčírem vykukovalo housátko mamince zpod křídla, ale nalezl hnízdo prázdné, a vedle velmi smutný pár hus. Bylo mi jichlíto. Snad se jim podaří nová várka... Vyjel jsem k peřejím a haldě, zpívali jsem si a počítal. Bylo mi skvěle, jaký rozdíl s ránem, kdy jsem se musel vypáčit z teplého pelíšku, tolik se mi nechtělo.

Práce. Konečně se mi podařila obnova bankovního certifikátu. Hurá!

4.5. Veslování
Vesloval deltou a k peřejím, tentokrát bez přestávek, fotil merganzer husy. Severní deltou, k haldě, zpíval počítal.. bylo krásně.

Dr. Knox a sestra Cathleen. Trochu mě trápily bradavice na zádech. Jednu z nich pan dr. odoperoval. Rozbor z laboratoře ukázal, že tam nebyla žádná rakovina. Také mé obavy, zda se mi nenavrátila kýla, pan dr. rozpustil. Vše bylo v pořádku.

Celý týden se konaly různé akce v parku ve středu Wenatchee na místní svátky květů jablek. V poledne byl koncert školních kapel místní střední školy.
6.5. Veslování a srnky zas

U delty viděl 2 srny, udělal plno fotek. K peřejím a horní deltou. 2 turisti kajakáři. K haldě, zpíval, počítal. Cítil se skvěle. Stehy na zádech mě vůbec neotravovaly.

Šlapání za kaktusy

S Monte, Judy, Larrym, Ranou a Emilí jsem vyrazil na výšlap za kvetoucími kaktusy. Stále ještě mě fascinuje, že takto hodně na sever ve volné přírodě divoce kaktusy rostou. Vyskytují se na náhorní planině nad řekou Kolumbií, asi 30 km na jih od Wenatchee.

Co dělali Karla a Evan? Karla vyrazila na čtyři dny do Ashlandu v Oregonu coby pomocnice majitele obchodu s koly, Tacoma Bike. Ten zorganizoval týdenní kolařské turné pro své majetnější klienty. Karla vypomáhala se zásobováním obědů na místa, kde se klienti nacházeli.

Evan závodil minulý a tento víkend v cyklistických závodech v Oregonu a Washingtonu, povedly se mu pěkná umístění. Radostně o nich a o svém životě vůbec píše ve svém novém Blogu, DJStroky Racing.

7.5. Byl jsem na letišti, ale nelétal. Přihnala se bouřka. Schoval jsem svůj kluzák do klubového hangáru. Večer jsme šli poblíž na Kruhovou večeři, uprostřed sadů s kvetoucími jabloněmi. Seznámil se tam se spisovatelem Markem Neherem.
8.5. Ráno šel veslovat, pak do kostela, kde byl zajímavý program o matkách.
Odpoledne jsem vyrazil na letiště. Povedl se mi docela zajímavý let na jih, kam se obyčejně nedostanu. Uletěl jsem něco přes 200 km. Výzvou bylo dostat se zpět do Wenatchee, skrz sněhové přeháňky s kroupami. Na obrázku je nahoře městečko Quincy, a nad ním na obzoru Wenatchee a hory Kaskády (klikni na foto pro větší velikost).
9.5. Pracoval.
10.5. Veslování. Na vodě nádherně. Slunce, trošku vánek. Jel deltou k peřejím, byla vysoká voda. A tak se pustil do nich, a hlídal se, abych si nepřetížil břišní svaly, a šnečím tempem se nad peřeje vydral, a pak pokračoval další asi 1 km, pokusil se prodrat se dalšími peřejemi, ale to už stál na místě ve vysokých vlnách a postupně nabíral z přicákávání vodu.. (foto) tak otočil. Projel horní deltou, navštívil jinak nepřístupná zákoutí díky vysoké vodě, počítal a zpíval zpět k doku. Skvělé!
Plachtění. Ten samý den se mi podařilo uletět ještě skoro 400 km, přes pozdní odlet před druhou odpoledne. Termika vydržela až do půl osmé večer. Téměř šestihodinový let přes zasněžené a zledovcovatělé pohoří Kaskád byl úchvatný.

Záznam z letu.

11.5. Ráno uklidil kluzák do hangáru - zatáholo se - a zbytek dne pracoval.
12.5. Veslování.

Byla velmi vysoká voda. U delty projížděl východním ramenem. Zahlédl srny. Sjel po proudu západním ramenem, a objel celý ostrov, dělal fotky srn a pouštěl se do nových ramen zpřístupněných vzdutou vodou. Velmi pěkný zážitek, slunce prozařovalo zelenohnědou džungli v deltě, srny se na mě přišly podívat. Unikátní zážitek byl sledovat zřejmě matku vzrostlé laňky, jak jí lízáním tu celou očišťovala a laskala. Foto. Po půl hodině v deltě jsem se věnoval již pravidelnému veslování, až na jednu – poslední fotku – bobra. Zpíval a počítal, ke konci krásně.

Více fotek..

Dvakrát jsem musel rozmontovat sekačku trávy a vyměnit startovací lanko. Odpoledne šlapání nad domem Cathy a Drew. Pak večeře s přáteli a prezentace fotek z třítýdenního putování Lynna a Rany a jejich dvou přátel po národních parcích na jihozápadě USA.
13.5. Práce.

Odpoledne odjela Em do Takomy za Karlou. , a chvíli po ní přijeli sem Evan a Randy, a později Andrew; zúčastnit se dvoudenních kolařských závodů.

Zatímco se Evan a Randy rozcvičovali na kolech na okruhu podél Kolumbie, já dělal na zahradě.

Zahrada. Sestřihoval jsem přerostlé jalovce podél plotu a před domem, tentokrát elektrickým střihačem. Ohromná úspora času v porovnání s ruční metodou.

14.5. Veslování. Venku pršelo, skoro lilo.. říkal si.. půjdu stejně na vodu. Vyrazil deltou.. viděl 2 srny.. východním ramenem.. 2 foto.. začlo mi být teplo. Pršet přestalo!. Na Wena byla vysoká voda.. silniční most kontrolovali 2 muži.. z zajímavého jeřábového ramene, zasahující z nákladního auta ne nahoru, ale dolů pod most. Vzdutou Wena až k peřejím, pak k Odab mostu a zpět k doku, zpíval a počítal.. rychle to uteklo. Viděl čtyřveslice s korm. Bylo mi hezky.

Více fotek...

Cyklistická rychlovka. V sobotu dopoledne byla první ze tří etap, rychlovka poblíž hliníkárny Alcoa. Evanovi se docela dobře vedlo, i když pršelo a foukal silný protivítr.

Diaprezentace a video z rychlovky...

Cyklistické kriterium. Stejný den, v sobotu večer byly závody ve středu města. Do toho okamžiku bylo sucho, ale jak jsme vyjeli, začlo hustě pršet a pak docela lilo! Akorát pro Evanovy závody.. Nejdřív jsme viděli závody malých dětí.. roztomilé, pak štafetový... a v 19:20 byl Evanův. Závody byly nebezpečné, zpočátku bylo několik pádů.. naštěstí ne Evan. Ten se udržel v předním peletonu a nakonec skončil sedmý. Byl spokojený a my také, hlavně že si neublížil. Podmínky byly velmi obtížné. Vozovka měla plno rýh, kluzká, rohy zkopce i do kopce. Výzva.

Video ze závodů...
Večer jsme měli pohoštění s lososem, a dárek pro Evana k jeho nastávajícím 26tým narozeninám.

15.5. Horská cyklistická túra - VIDEO

16.5. Šlapání. Vystoupal jsem svižným tempem po prašné cestě k nádrži Včelín, kde pod ní jsou ohromné pískovcové útvary. Jak opustil hlavní cestu, další byla bahnitá, ale vydržel jsem. Brzy jsem se kochal pohledy na skály, připomínající broumovské, vzpomínal. Deště víkendu odplavily spoustu písku, části strání se sesuly, jak byly nasáklé vodou. Obdivoval skalní útvary a jarní horské květiny, dělal fotky, dělil se o krásu, slavil tento krásný den. Pak byl čas sestoupit, cestou zastavil řidič od lesní zprávy, ptal se ochotně.. chcete svézt dolů, nebo si jdete jen tak na procházku? Vesele jsem mu přitakal na to poslední, a dohopkal ke svému autu.

Šlapání. Více fotek..

Pastorkyně unitářů Cecilie byla u nás na večeři. Dozvěděli jsme se o její rodině a vyrůstání. Pak šli společně na koncert do domu důchodců Colonial Vista, kde 40ti členný pěvecký sbor Columbia Chorale předvedl „evropskou jízdu".. kusy z Norska, Skotska, Irska, UK, Polska (Chopin), Itálie (Rossini, Verdi), Česka (Smetana, árii z Prod. nevěsty) a z Finska. Důchodců bylo míň, než zpěváků ve sboru, ale velmi oceňovali. Mluvil jsem s ředitelem domu důchodců. Žít tam měsíc stojí nyní 1200 až 2600 dolarů za měsíc, včetně jídla. Ty dražší mají 2 ložnice anebo dodatečnou péči. Překvapilo mě, že někteří jen padesátiletí se tam již nastěhovali.
17.5. Veslování. Tlustý stín za plavidlem naznačuje jeho mohutnost. Je to jen hříčka projekce, díky vycházejímu slunci. V pozadí si připravuje svůj člun kamarád Larry.

Postranní řeka Wenatchee byla velmi vzdutá, dostal se jen k pěšímu mostu, pak horní deltou a k bílému skladu. Udělal videjka houfu vlašťovek a jejich hnízd pod Obad mostem.

Více..

18.5. Práce.
19.5. Veslování. Slunce bez mraků. Extrémně vysoká voda. Jel deltou a mnohými novými kanály, mohl přejíždět z ramen do druhého, bylo to jak v jiném kraji. Chudáci ptáci se zaplavenými hnízdy, a asi také srnky.. neviděl je. Vyvesloval nejprve po Kolumbii a pak se vrátil k Wena, a k peřejím, dával si silovky na jiných místech i zpívání, tak tento den na vodě byl pěknou změnou.

Další fotky..

Plachtění. úchvatné zase.. ohromné scenérie, malebné počasí, zima, uletěl skoro 500 km. Stoupáky místy dosahovaly výšky 3800 m.

Trasa...

20.5. Ráno rychle dokončil nutné věci v práci, a vyrazil na další den plachtění. Tentokrát bylo počasí zpočátku problematičtější, nicméně, uletěl jsem dosti přes 500 km. Strávil sedm hodin ve vzduchu. Potěšilo mě večer, když v tabulce výsledků pro lety tento den uviděl své umístění - na třetím místě v celé Americe.

21.5. Veslování. Byla extrémně vysoká voda, dostat se proti proudu bylo pořádné cvičení. Deltou k peřejím, haldě a zpět.

Přednáška. Podal jsem přednášku o přespolním plachtění členům našeho aeroklubu. Přišli jen čtyři, ale i tak to bylo prospěšné, rád jsem se podělil o své zkušenosti a snad je nainspiroval.

22.5. Pastorkyně unitářů mluvila o lásce, a jak se dobré i nedobré vztahy ukládají do citové části mozku v ranném věku, jako učení se jazyka. Později si jedinec často vybírá partnera v takovém vztahu, jak se naučil-a od svých rodičů. Buď s dobrým vztahem, nebo méně dobrým.
Šlapání. Odpoledne jsme s Emilí vyrazili do nově přístupné oblasti, na západ od Wenatchee, původně urputně hájené soukromým vlastníkem. Ochranáři díky velkému příspěvku od anonymního dárce oblast vykoupila a zpřístupnila.

Více fotek...

23.5. Veslování. Byla zas extrémně vysoká voda, dostat se proti proudu bylo pěkné pocvičení. Okolo mysu, kde se proud ještě více zrychloval, jsem vesloval dlouho, než se nad něj dostal. Sledoval na obloze srpek Měsíce. Pak do delty a po Wena až k peřejím, ty byly vysokou vodou skoro vygumované, ale proud byl tak silný, že se dále nedostal. Deltou a do různých nových ramen, díky vysoké vodě, také u koupaliště vesloval mezi piknikovými stoly, ohništěmi vykukujícími z vody. K haldě a pak hbitě zpět, zpíval a počítal. Bylo mi skvěle.

Více fotek..

24.5. Práce. Venku bylo nádherné plachtařské počasí, nicméně, telefon zvonil a zákazníci žádali mé služby - zdarma - až do pozdního odpoledne. Jeden z nich dokonce něco objednal, tak čas nebyl úplně promarněný.. Mezitím mi potěšili Juraj fotkami z Madridu a Ivo Novák z Roztok svými psaními. Také od Milana jsem slyšel, jak si vyrazil na zámek Chýše.
25.5. Veslování. Počasí bylo pošmourné. Fotka ukazuje, jak silný proud byl v Kolumbii při vysoké vodě. V pozadí je vidět Sedlovou skálu. Vesloval jsem deltou k peřejím a k haldě. Setkal se také na vodě s přítelem Larrym, už se skoro zotavil ze své podzimní operace lýtka křečových žil.
26.5.Šlapání pod horu Kohoutí hřebínek..

více fotek..

27.5.Veslování deltou.

Šlapání na horu Sauer.

Šlapání k hřbitovu starousedlíků.

Více fotek...

28.5.Na svatbě Wese a Giorginy ve Winthropu.
29.5.Šlapání v Methow
30.5. Svátek vzpomínek na zesnulé. Něco jako Dušičky u nás, ale podle vlaječek u hrobů se dá usuzovat, že zde jsou místní mnohem větší nacionalisti. Vzpomenul jsem na nedávno zesnulé..
31.5. Veslování.

Vysoká voda byla skoro až dovnitř loďárny. Přes noc zaplavilo 10 cm vody dolní podlaží. Můstek k molu byl do kopce! Proud na vodě byl tak silný, že ani čtyřveslice se proti němu nepohybovala. Trvalo mi skoro čtvrt hodiny obveslovat mys Walla Walla. Vydral se deltou a pak vzhůru po Wena, a povedlo se mi vyveslovat až k třetím peřejím. Pak deltou k zatopené stezce, zpět zpívání a počítání. Dvě hodiny na vodě byly skvělé, pak šel pracovat.