p

VN listopad 2022

Čas a počasí ve Wenatchee

ČAS  |  POČASÍ  |

Jiné měsíce Eseje | Poutě | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Karla | Karma |Jídla | Pošli mi email

Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. A když je v textu něco podtrhnutého, tak je to odkaz na něco dalšího.

Nazpět do domovské stránky VN

Z letiště na západ

Z Missie na východ

Hezký den !
JAKÝ BYL LISTOPAD TVŮJ ? DNES středa 30. listopadu
Bylo -7°C. Služba zákazníkům. Odklid sněhu. Běžkaření.

Vyhlídkový let ve Stemme na Moravě

Příspěvek od čtenáře VN. Kamarád Ivan napsal: "V neděli, 27.11. jsem hned po obědě narychlo obvolal kamaráda, složili jsme Stemme a udělali si parádní výlet po okolí. Samozřejmě většinu času jsme letěli na motor, akorát na konec jsem to vypnul, zbytek doklouzali a přistávali bez motoru."
středa 30. listopadu 2022

Luna šla pomáhat s běžkařením

Využili jsme sněžné nadílky a skvělých podmínek k tomu, abychom si přímo od domu mohli zaběžkařit. Měli jsme Lunu na opatrování. Zprvu mě táhla za vodítko. Jak jsme byli mimo uliční provoz, směla běhat volně. Moc ráda vyskakovala za vyhozenými koulemi sněhu. Také se v něm báječně ochladila (viz videjko). Jsme vděční za podmínky, ve kterých žijeme.

Přes noc napadlo 14 cm sněhu

Udělal jsem serii fotek od jedenácti večer v úterý.

Adventní svíčky

Vyrobili jsme spolu adventní věnec a zapálili první svíčku.

Běžkaření na školních hřištích

Vzdal jsem se tužeb vyjet na Jezevčí hřeben či jít mrznout na řece; místo toho jsem vyrazil na tři minuty od domu vzdálené sportoviště. V naději, že tam bude dost sněhu na běžkaření na trávě. Bylo tak akorát .. sněhu byly 2 cm. Vyšlapal jsem své obvyklé trasy. Zdali budou po nastávající noční chumelenici ráno ještě k rozeznání?

Sen

Měl jsem sen, jak jsem létal na motorizovaných dveřích. Během letu se dveře změnily na plachtu asi metr a půl čtverec; ta stačila pro závěsný let spolu s Emilí. Přistáli jsme na zahradě na Křivoklátě. Po přistání se mě Emily vyptávala na technické detajly letu. To už jsem se vzbudil.

Radost

Milan napsal o své výpravě do Rakovníka a o vánočním rozsvěcování stromu pod Amalínským kostelem.

Kurz VŠD - pokračování

Plexisklo opustilo včera v 8 večer Schkeuditz a za půl hodiny přistálo v Kolíně nad Rýnem, let QY164. Dnes ráno o půl osmé SEČ odtamtud odletělo do Cincinnati v Ohiu, USA, let GB946. Zapojena byla další letecká přepravní společnost se zajímavou historií, přečti si zde o ABX Air. Do Ohia má plexi dorazit za dvě a půl hodiny, zatímco o tom píši v pět hodin ráno v úterý zde ve Wenatchee.

pondělí 28. listopadu 2022

Sníh zas okolo domu

V sedm ráno začlo po hvězdnaté noci hustě sněžit.

v pondělí v 7 ráno
pondělí 28. listopadu 2022

Postgraduální kurz VŠD

Vzdělával jsem se v letecké dopravě a získával nové poznatky. Jako třeba jaká letecká společnost má kód QY. Proč zrovna tahle? Sleduji totiž pohyb zásilky s mou dodávkou nového plexiskla kabiny pro kluzák LAK-17A v.č. 104. Odeslání začlo být připravované 16.11. Zásilka odešla z Litvy ve středu 23.11. Dnes měla dorazit do USA na letiště Alburquerque ve státu Nové Mexiko. Má zpoždění. Kde se zásilka zasekla? Ve Schkeuditz (180 km vzdušnou čarou na severozápad od Rakovníka,
městě zhruba stejně velkém jako R., také tam mají letiště, poblíž Lipska). A co že tam, v zemi Dederonů? Tam se nachází letecká přepravní společnost se zajímavou historií, přečti si zde o European Air Transport Leipzig. A zde je pár snímků Schkeuditz.

Kovbojové v Rakovníku

Příspěvek od čtenáře VN.
... video
neděle 27. listopadu 2022

Zase na vodě

Po týdenní pauze se mi zas poštěstilo moci si zaveslovat. Málem jsem to zprvu vzdal - pěkně to fičelo. Ale pak se vítr začal utišovat a veslování bylo možné. Navštívil jsem peřeje a cestou nazpět jsem si popovídal s bobrem, volavkou a s kamarády vodáky. Na vodě bylo báječně. Dokonce jsem si zavesloval na nejnovějším klubovém skifu.

Domácí práce

Vykopal jsem u ulice jámu a do ní zasadil uražený sloupek s poštovní schránkou. Během uplynulého týdne
jí při smyku na sněhu někdo srazil autem a přelomil silný kůl, na kterém byla.
sobota 26. listopadu 2022

Zajímavosti cestou z Oregonu do Washingtonu

Nejen letadla mají kde přistát .. i psi na cestách. Postupně při cestování s Karlou a Lunou objevujeme, kolik výběhů pro psy s ochranou a přístupem i pro auta je různě okolo dálnic vybudováno. Tentokrát jsme se stavěli v Albany v Oregonu hned vedle letištní dráhy.

... víc fotek

Zatímco se Luna proháněla za tenisovým míčkem, pár nadšenců využívalo svižného větru na parkovišti ve městě Hood River. Vítr pozemní plachtaři chytali draky zatímco stáli či seděli na prknech s kolečky.

Po příjezdu domů nastal odklid sněhu. Luna chňapala sníh a lopatu. Karly udělala video v režimu zpomaleného filmu. ... koukni se !
Pak jsme si všimli, že nedávno někdo při otáčení v našem příjezdu srazil sloup s poštovní schránkou.

Rozloučení v Růžohradu v Oregonu

Před devátou jsme se po poslední snídani rozloučili a ti z ostatních států vyrazili do svých domovů 1600 km od sebe vzdálených: ELAL 830 km na jih do Kalifornie, a EVKL 770 km na sever do Washingtonu.
pátek 25. listopadu 2022

Pět pěvců

Jack, Tara, Donna, Nancy a Larry nacvičovali pěvecké vystoupení. Podzimka a Právníček se podíleli a ostatní přihlíželi. Na závěr předvedl Jack ohromenému publiku několik kouzelnických triků.

... víc videjek
pátek 25. listopadu 2022

Na prolézačkách a lokomotivě
Společně jsme se pobavili v městském parku Stewart v Růžohradu. Po obědě jsme s Emilí zašli za její maminkou, zatímco Právníček odpočíval a Podzimka s N budovala perníkovou chaloupku.

Odpolední výšlap

V pozdní odpoledne jsme si ve čtyřech vyšlápli do kopců 15 km na severovýchod od Růžohradu. Bylo nezvykle teplo, bezmračno a +15°C. Ráno v mlze byla docela kosa.

Den Díkůvzdání

Při tomto svátku se sejde celá rodina a na stole nesmí chybět krocan s nádivkou a brusinkovou omáčkou a také dýňový koláč. Vůbec první den díkůvzdání se konal v Americe na území dnešního státu Massachusetts roku 1621. Co se mě na tomto svátku líbí je, že doposud nebyl zkomercializován.
V průběhu dopoledne ti, kteří nebyli na krocanním poklusu připravili tradiční pohoštění skládající se z pečeného krocana vycpaného nádivkou, brusinek, dýní a dále sladké brambory, jablka, okurky, fazole, olivy, atd. Večer pak dýňový koláč. V poledne přivezly N a Em z pečovatelského domu jejich maminku. Celkem se na oslavu Díkůvzdání shromáždilo deset lidí a čtyři zvířata.
čtvrtek 24. listopadu 2022

Krocanní klus (dobročinný závod)

Zaregistroval jsem se spolu s několika ostatními z naší party na dobročinný 5 km běh s převýšením nahoru a dolů 300 m. Běh se konal v přírodním parku Wildlife Safari 20 km jižně od Růžohradu. Poplatek byl věnován rozvoji chovatelství divokých koček gepardů. Běhu se zúčastnilo přes dvěstě lidí, kteří odhadem přispěli chovatelům toto ráno v přepočtu okolo devadesát tisíc korun.
... víc fotek a videí z dobročinného běhu

Gepardi (acinonyx) jsou obecně považováni za nejrychlejší suchozemské obratlovce současnosti. Podle ověřených výzkumů dokážou na kratší dobu dosáhnout rychlosti v běhu až kolem 110 km/h. Zde je více o gepardech v češtině. Chovatelům ve
Wildlife Safari se povedlo přivést na svět a udržet při životě 173 gepardů. Po posledních 50 let jsou nejúspěšnějšími chovateli v USA. V Česku v pěti zoo se povedlo od roku 1933 odchovat přes 150 gepardů.

foto kredit James Temple

Divoký sen.

Zas se mi zdál bizarní sen. Běžkařil jsem sám od Ellensburgu k Žitnému průsmyku. Tam jsem zabočil na jihovýchod, kde se otevřela rokle a v ní jakási tajná továrna. Snažil jsem se poslat rodině smsku, že se vrátím asi později. To už jsem byl spoután v autě, kde z obou stran do něj bylo zvenku vbodnuto plno dlouhých zatočených mečů ..

středa 23. listopadu 2022

Podzimka pomáhá s přípravami dobrot na Díkůvzdání.

Zatímco L+N byli na dobročinné akci podávat jídla bezdomovcům, u nich doma vařila Emily večeři a Karla zaměstnávala Podzimku.

Penzion v Myrtle Creek - interiér

Provozovatelka penzionu paní Julie a nájemnice Karla nám umožnily podívat se, jak to uvnitř vypadalo.
středa 23. listopadu 2022

Radost

Přišla zpráva od Milana. Tři dny zimy se sněhem. A že mu Bohuš zavolala. Hned jsem bratrovi odpověděl.

Návštěva v Myrtle Creek

Jeli jsme dvěma auty podívat se, kde Karla byla ubytovaná - asi 30 km na jih od Růžohradu. O městečku Myrtle Creek s nyní 3460 obyvateli je zmínka poprvé v 1854, kdy zde byla založena pošta. Tedy na místní bělošské poměry městečko velmi historické. Jméno je odvozeno od keřů myrty rostoucích podél stejnojmenného potoka. Nejprve jsme nechali mrňata vyřádit se na hřištích v parku. Pak jsme se prošli po středu městečka a nakoukli do pekárny, kde i psi byli vítaní. Přejeli jsme pak okolo několika škol k úpatí strmého kopce, pod nímž paní Julie provozovala penzion, včetně domácích zvířat - koz, králíků, koní, prase, kočka atd. Děckům umožnila je krmit a hladit. Zajímavé.

Vaření večeře pro všechny

Po dvouhodinovém šlofíku jsem vyrazil v náklaďáčku Larryho do obchodu Safeway nakoupit přísady pro dnešní večeři - dvě a půl kila vykostěných kuřecích stehen, dvě hlavy brokolice a půl kila zrn quinoa. Pro osm lidí. Pro Larryho a mě také víc pšeničného piva.  Larry je věhlasný kuchař. Na své terase má ne jeden, ale tři grily. Naložil jsem kuřata na sojové omáčce s česnekem. Zatímco se pak grilovala, uvařil jsem quinoa a udusil brokolici. Snad pochvaly jídlíků nebyly fingované.

Mezi zvířata (SAFARI)

Asi dvacet kilometrů na jih od domu L+N je úspěšná chovatelská rezervace. Vyrazili jsme tam v pěti. Já byl nacpaný uprostřed do 40 cm prostoru mezi P+P na zadním sedadle. Trpění stálo za to.

Sheila s kytarou

Přišla na mě řada navštívit Sheilu. Byl tam už Larry vyzvednout náhradní počítač pro Karlu. Při té příležitosti jsme si zazpívali trojhlasně i se Sheilou její oblíbenou píseň Ticket to Ride, pak Yesterday. Když Larry odešel, zpívali jsme ještě Po Pípnutí a Norské dřevo. I ostatní dámy v pečovatelském domě a opatrovnice náš "koncert" příznivě ocenily. Cestou do domu i nazpět na ulici jsem si zazpíval další dvě písničky, tak jsem měl radostné zpěvné ráno, v devět hodin dopoledne.

Oslavy narozenin Podzimky /v Růžohradu

Vlastní narozeniny měla Podzimka už před týdnem, ale s radostí přijala oslavy už po tolikráté. Tentokrát s rozšířenou rodinou v Růžohradu. Nancy uvařila těstoviny karbonara a Emily upekla dort.

Divocí krocani

Po návratu z výšlapu nás přišla (tak by si to jeden mohl vyložit) přišla pozdravit sedmnáctičlenná skupina divokých krocanů.
... víc fotek a videjka

foto kredit Karla

Výšlap s Karlou a Lunou

Odpoledne zatímco ostatní měli jiný program si Karla, Luna a já vyšlápli do kopců nad řekou Severní Umpqua.

Ráno a dopoledne

Krátce po sedmé ráno pojednou celý dům přišel k životu. Proč asi? Po desáté jsme vyrazili na procházku v okolí domu.

Kočka Cece (sisí)

Cece je pět a půl roku. Je stále velmi čilá a k neznámým plachá. Tráví denní čas venku, ale na noc jí L+N zavírají uvnitř v obývačce.
neděle 20. listopadu 2022

První večer v Růžohradu

Po šesté večer dorazili z Kalifornie ELAL. Hned bylo plno veselí. Podzimka předala své malůvky. N uvařila tofu keri s hnědou rýží, fazolemi v lusku a salát. Po večeři P+P hráli na piano, a já později na kytaru, kterou L zařídil od známých ze své hudební skupiny. Jsem tak vybaven, abych mohl se Sheilou zazpívat její oblíbené písně.

neděle 20. listopadu 2022

Z Odell do Růžohradu

Před východem slunce byl mráz a jinovatka na autu. Po snídani v penzionu z vlastních zásob jsme šli na procházku v parku v Hood River, a pak jeli podél
Kolumbie a zmrzlých vodopádů do Portlandu, do správky počítačů Apple. Ta se bohužel neuskutečnila, měli příliš dlouhé čekací lhůty, k veliké rozmrzelosti provozovatelky, K, která ho potřebovala pro své zaměstnání. V Tualatin jsme nechali Lunu proběhnout se za míčkem. Před západem slunce jsme dorazili do R. Em se hned vypravila za svou maminkou. K a L přeložili bagáž do domu na kolečkách, kde Em+V budou týden nocovat. Já zabavoval Lunu, aby se nepletla. K pak odjela do jiného ubytování.

Ubytování napůl cesty

Přenocovali jsme v penzionu v osadě Odell na severní straně sopky Hood v Oregonu.

sobota 19. listopadu 2022

Divocí koně a západy slunce

Bylo nás čtyři v autě tak jsme byli trošku našlapaní vzhledem k tomu, že jsme převáželi i bagáž na týdenní pobyt v Růžohradu. Jedna z posádky byla fenka Luna. Ta se mi z kufru (za posledním sedadlem) koukala za jízdy přes rameno. Jeli jsme napůl cesty, z Wenatchee do Odell v Oregonu, 390 km. Cestou jsme počítali divoké koně a kochali se západem slunce s dominantou sopkou Hood.

První sjezdování sezony 2022-2023

Lyžařské středisko Missie ve Wenatchee s rekordním předstihem spustilo tuto sobotu své
vleky. Patřili jsme s Emilí mezi první chrty. Sníh byl velmi rychlý a brzy zledovatělý, od hord nedočkavců ohoblovaný. Jak tvrdý byl jsem zažil na vlastní kůži: Zachytil jsem o vyčnívající špičku porostu a udělal jsem za rychlé jízdy skvělý rozkrok jak na kladině. Jedna lyže přitom odletěla asi deset metrů. Jsem zvědavý, jak se budu cítit zítra.

...víc fotek a videjek

Bezdomovci

Jeden z čtenářů VN poslal odkaz s otázkou, zda je to teď v Americe tak, jako popisuje dnešní článek v iDnes Magazínu v rubrice Cestování. Ano, je, jak pro koho. Na toto téma jsem psal ve VN již několikrát. Víc si o tom můžeš přečíst v mé Eseji "Amerika  - Země příležitosti". Doporučuji kouknout se tam také na video v závěru té eseje. To bylo v březnu 2022. Nevím moc, jak jinde, ale bezdomovcům za poslední půlrok zde ve Wenatchee významně od již poskytované pomoci přispěli založením městských oblastí odkud bezdomovce nevypuzují. Dále v městských správách na obou stranách řeky založili výbory vedené specialisty v sociální péči s výkonnou pravomocí a rozpočtem. Musím říci, že od té doby jsem během svého pravidelného veslování podél místních řek těch zoufalců či dobrovolných trampů viděl méně, než dříve. Stejně bych se ale trvalým bezdomovcem stát nechtěl.
pátek 18. listopadu 2022

Běžkaření na jiskrném sněhu na Jezevčím hřebenu

Jel jsem zavézt balíček pro Milana na poštu. Měl jsem volbu. Do kdy bude co nejpříhodnější? O poště se dalo předpokládat, že otevřená bude do pěti. Sníh nahoře však může začít tát! Odbočil jsem a jel běžkařit coby první volbu. Dělím se o prožitky na fotkách a videjích.

... víc fotek  a videjek

Výšlap na narozeninové oslavy Judy, 84 let

Pro přátele, kteří se ze zdravotních a ohleduplných důvodů omluvili z účasti oslav narozenin UVNITŘ domu, byl uspořádán ve tři odpoledne výšlap ke hřbitovu starousedlíků. Ten je nahoře uprostřed plání východně od Wenatchee.

... víc fotek  a videjek

Kam se v příštím destiletí nejspíš bude město rozlézat

Hned vedle
hřbitova starousedlíků byla v poslední době vybudovaná obrovská vodní nádrž. Zde je proč.

Poledne na Jezevčím hřebenu

Nabídl jsem Emily jet se mnou podívat se, jak to dnes na vrcholu Jezevčího hřebenu vypadalo. Po několika dnech mrznoucí mlhy se vytvořily ledové krystaly. Bylo ještě na nule, když jsme se podívali. Americká vlajka skrytá z pohledu zvědavců stále byla nad pomníkem námořního veterána.

Na vodě

Bylo na nule a klid. Nad hlavou přeletěla volavka a rychlá letka kachen. Na větvi usedl ledňáček. Vyšší voda umožnila průjezd deltou. Tam byla celá kolonie kanadských hus. U akvaduktu jsem se pozdravil s třemi srnkami. Zatažená obloha se začla protrhávat, když jsem otáčel u koupaliště. Kolumbii jsem měl celou sám pro sebe. Počítal jsem, zpíval a halekal pozdravení.
... víc fotek a dvě videjka

Jak narůstá znalost lidstva

Mimo běžného tlachání a pomluv, kterých vždy bude přehršel, přišel v jednadvacátém století našich dějin nový vývoj: WIKIPEDIE.
Zatím jsem se ve VN nezmínil o tomto úkazu. Stojí za povšimnutí. Možná mnohý/á čtenář/ka VN již o wiki slyšel/a, dotazoval/a se či dokonce začal/a přispívat. Podívej se:

Spánek a sny

Dnes jsem se zas přiblížil ke zlomení svého rekordu ve spaní. Nepřetržitě jsem spal přes devět hodin. Sny, které by stály za zmínku jsem neměl. Až na jeden před ránem: V něm jsem byl ve skupině diváků na skále nad západním břehem řeky Kolumbie. Přihlíželi jsme, jak z obdobné skály na východní straně kaňonu ne jednou, ale opakovaně napříč přes Kolumbii skákala na lyžích Emily.
středa 16. listopadu 2022

Procházka díky výměně pneumatik

Byl čas vyměnit letní za zimní gumy. Vyrazil jsem do skladu, kde zimní pneu byly uloženy přes léto. Naložil jsem je do auta a vzal do servisu. Čekání bylo delší a tak jsem se rozhodl jít pěšky domů, vzdálenost nejkratší cestou 2,6 km. Pro estetiku prožitku jsem si trasu trochu protáhl, na něco přes 3 km. Část trasy vedla podél zavlažovacího kanálu. Když servis zavolal, že jsou s výměnou hotovi, zajeli jsme tam s Emilí druhým autem. Po rozloučení v servisu jsem odvezl letní gumy nazpět do skladu, kde jsem je uložil na zimu. Ve skladu zvolna ubývá náhradních dílů pro kluzáky a přibývá pneumatik a rozličných rodinných osobních movitostí.
... víc fotek a panoramatické video
úterý 15. listopadu 2022

Sen

Někdy po půlnoci se mi začal zdát hrůzný sen. Chodil jsem se skupinou techniků po nějaké továrně a dostával jsem dojem, že mě nějaká jiná skupina chce zlikvidovat, zmocnit se mých nástrojů. Svěřil jsem se vedení, byli to Číňani a ti vytvořili okolo mě ochranku. Všichni byli oblečeni do tmavých obleků. Přešli jsme do jedné kanceláře na přízemí. Byl tam jeden Čech, který převzal můj laptop a mé dokumenty. Dal mi jakousi koženou kabelu s něčím uvnitř. Nestačil jsem se podívat, stál jsem u okna, které pojednou ztmavlo jak zvenku někdo na sklo přiložil velkou černou plastovou plachtu. Zařval jsem a vzbudil se.

V údolí celý den Zadekováno

Foto příspěvek od Emily, s komentářem: "Ukazuje, jak bylo SLUNCE, ale my jsme ho neviděli!! :( "
Výhled z Misie o jedenácté dopoledne.

Pohled z vrcholu Misie, krátce po východu slunce o půl osmé ráno

Běžkaření s Lunou

V městečku v bavorském stylu jsem s Lunou vyrazil na trasu, kterou vyšlápla Karla minulý týden. Ještě se tam dalo běžkovat. Luna však odbíhala nazpět a nezbylo mi, než jí dohonit a vrátit se ke Karle společně. Poslední dvě fotky v albu, archivní, patří k první fotce. Po rozloučení jsem si běžkaření vynahradil v lyžařském středisku poblíž, kterému nyní říkají prozaicky, Lyžařský kopec. Měli by mu stále říkat Bakke. Skákalo se zde na lyžích přes 100 metrů!
Přečti si o rekordech a současnosti.
pondělí 14. listopadu 2022

Premiéra letecký film "Oddanost"

Do všech amerických kin má přijít příští středu film, který byl zčásti natočený zde ve Wenatchee. Film Devotion (viz česká recenze) vypráví skutečný příběh dvou elitních stíhacích pilotů amerického námořnictva, kteří pomohli zvrátit vývoj v nejbrutálnější bitvě korejské války.
a ... ukázky z filmu.

Letka se přibližuje k Wenatchee od severozápadu ...

Radost

Zastihnul jsem Milana a pěkně jsme si zas popovídali.

neděle 13. listopadu 2022

Upekl jsem sváj

Upekl jsem v troubě brokolici, dvě filé sváj, na ně dal polevu (soj. omáč, bílé víno, zel. cibuli, pažitku, česnek, zázvor, olej), podával s vařenou divokou rýží. Později mě zaujalo, co za rybu ta sváj vlastně je (zde se nazývá swai). Našel jsem latinské jméno Pangasius bocourti. Ryba Swai pochází z jihovýchodní Asie a rozesílá se zmrazená, zatímco tilapie se chytá a pěstuje po celém světě. Při vaření jsou obě ryby bílé a stávají se křehkými a šupinatými, což z nich dělá skvělé možnosti pro smažené rybí vaření. Tilapie má tendenci být tlustší než swai a může mít tmavší kousky masa. Swai se v Evropě nazývá pangasus. Je to sladkovodní ryba až 130 cm dlouhá.

Polední veslování

Vyčkal jsem, až se oteplilo z ranních -3 na předpoledních +3°C. Dával jsem pozor na koleno, měl ho v teploučku. To na rozdíl od tří známých členek místního klubu Divoké Plavkyně, které právě vstupovaly do dnes už ne moc vlažné Kolumbie. Ta dle měření správy přehrad měla teplotu +12°C. Jedna z plavkyň, Camy, posílala pozdrav máváním Karle, se kterou se zná. Nakoukl jsem do delty řeky Wenatchee. Při poledním světle bylo dobře vidět dno. U peřejí jsem musel dávat pozor na vor rybozpytatelů. Zas jim vybočil ze zakotvení. U soutoku s Kolumbií byla spousta divokých kanadských hus. Jak na nějakém leteckém terminálu. V tranzitním mezipřistání cestou na jih. Otočil jsem u horního mostu a zvolna se vracel zpět k doku. Přitom jsem sledoval přibývající novou výstavbu luxusních domů šplhajících na okolní svahy. Na vodě bylo nádherně.
neděle 13. listopadu 2022

Sny

1 Ztratil jsem při cestování všechny své osobní doklady i klíče od zamčeného auta, kde byly zavazadla také tří lidí, co byli se mnou. Sen byl tak živý, že jsem mu stále věřil, že se jedná o skutečnost, až do okamžiku probuzení.

Velmi jsem si oddychl. Spal jsem dál. O hodinu později jsem měl další sen:

2 Šel jsem po horské stezce nějakým Johnem. Nesl jsem ho na svých zádech. On měl na jeho zádech padák. Mluvili jsme o životních volbách. Já jemu říkal: Když bych s tebou nesouhlasil, mohl bych tě shodit z této vysoké skály. On na to, dobře. Jsme k sobě připoutaní. Na konec stezky až k rokli jsme ještě nedošli, když jsem se probudil.

Dýně

Emily pekla dýně a pak je zavařovala.

Mrňata

Před večeří jsme se viděli s P+P a Evanem, krátce také s Laurel; přes videohovor. Bylo prima je vidět a slyšet v akci. Vyjde-li vše dle plánu, setkáme se osobně na celý týden; od příští neděle, v Růžohradu.

Sobotní projížďka zasněženou přírodou

Po dopoledni stráveném na kolenou v koupelně mě začlo bolet pravé koleno. Emily si vyšla na procházku z kamarádkou. Nechtěl jsem zůstat doma. Odpoledne jsem usedl do auta a vyjel si severovýchodně od Wenatchee na 85 km okruh. Zkoumal jsem možnosti běžkaření poblíž vrcholu lyžařského sjezdového střediska Jezevčí Kopec. Pak jsem sjel do okresního městečka, Watervillu. Podíval jsem se na budovu soudu a tamní letiště. Pak jsem sjel příkrým kaňonem ke Kolumbii a přes Orondo domů; právě když zapadalo slunce za hory. Dělím se o své postřehy na fotkách.

Dokončení podlahy v koupelně

Dnes jsem po konečné úpravě okrajů přilepil linoleum po obvodu. Vyzdvihl jsem těžkou záchodovou mísu z vany, přilepil jsem kdysi dříve prasklý okraj podstavce a po vložení nového voskového těsnění jsem záchodovou mísu umístil nad výpust. Připojil jsem vodu a vyzkoušel, zda nikde nic neteklo kam nemělo. Před dvanáctou jsem byl hotov. Emily pak poznamenala, že jsem nám ušetřil pěkných pár stovek. A že mi (asi po nějakou dobu) nebude vytýkat, když si v restauracích objednávám drahá piva.

Pro fandy mrňat

Obnovil jsem dnes fotoalba Podzimky a Právníčka od srpna až do dneška.

Podzimka |Právníček |

Pekl jsem musaku

Naše oblíbené jídlo skládající se z vrstev krájeného lilku baklažánu s mletým jehněčím, česnekem, krájenými rajčaty, cibule (jen pro mě), strouhanky a parmazánu a mozzarely pro vegany.

Obnova podlahy v koupelně

Pokračoval jsem v posledním projektu výměny koberce. Před pár dny jsem dle dohody s Emilí odstranil z koupelny starý koberec, pečlivě ho vyhodil do odpadu, aby se z něj nerozšířily po bytě spóry po "ring worm"u, suvenýru od Mňoukí. Další fáze bylo oškrabání a vydrhnutí dřeva podlahy. Pak jsem do jejích rohů v pátek umístil čtvrtkruhové laťky z PVC a s hojnou dávkou trpělivosti položil nové linoleum (to nejdřív podložil zbytky lina z minulého projektu). Následovat bude v sobotu přilepení lina po obvodu a zpětná instalace záchodové mísy.

Veslování

Po lyžování jsem zamířil rovnou na Kolumbii. Obvesloval jsem ze svého obvyklého okruhu první dvě třetiny. Bylo mi báječně.

Výjezd za jezevci

Žádní jezevci nebyli. Zato jsem stihl východ slunce na pláních na Jezevčím hřebenu a potřetí obkroužit svůj nový okruh. Na závěr jsem přece jen uviděl v co jsem doufal: Vysokou zvěř.

Emily upekla veganskou večeři

Ne, že bychom se stali vegetariány. Večeře se skládala z pečených dýní, mrví, paprik, cibulí a záhadné směsi "umělého masa" (ty čtverečky). Prodávají je v obchodech pro gurmány v sáčcích. Doporučila Karla.
Nechal jsem se poučit z internetu, z čeho jsou ty čtverečky.
Tempeh neboli tempe je tradiční indonéské jídlo vyrobené z fermentovaných sójových bobů. Vyrábí se přirozenou kultivací a procesem řízené fermentace, který váže sójové boby do koláčové formy. Houba, Rhizopus oligosporus nebo Rhizopus oryzae, se používá v procesu fermentace a je také známá jako tempehový startér.

Po stopách zvěře

Nákup součástek pro obnovu koupelny se mi povedlo provést tak rychle, že mi vybyl čas na půlhodinové proběhnutí se po trase, kterou jsem včera vytvořil na pláních východně od Jezevčího hřebenu. Překvapilo mě, kolik zvěře odvčera použilo mou stopu. Úvodní fotka zachycuje šlápotu nějaké srny. Údolí s šedým městem bylo přikryté tlustou oblačnou dekou. Nad ní bylo nádherné sluníčko, sníh křuplavý a -3°C.

Svítání a východ slunce - z vrcholu Misie - a pak z balkonu

Lyžařské středisko nám zaslalo předplacené permanentky na sezonu 2022-2023. Současně oznámilo, že otevřou vleky možná i dříve, než v plánovaný den, hned ten příští po dnu Díkůvzdání (který se bude slavit letos 24.11.) Fotka svítání je třičtvrtě hodiny před samotným východem slunce (dnes v 06:58 hod.). Začínáme být nažhavení vyrazit na sjezdovky. Vyfotil jsem i Měsíc a vránu, na fotce z balkonu, 40 minut po východu slunce.

Eric a Vítek s kytarami

Eric přivezl svou kytaru a ukazoval miniaturní repráky a krabičku na volby modulace, hrdý na to své vybavení. Také jsem přinesl svou Fender kytaru a zesilovač. Hráli jsme porůznu spolu. Zazpívali jsme Dům vycházejícího slunce.

foto kredit Karly
středa 9. listopadu 2022

Výměna krytí podlahy v koupelně

Pustil jsem se do posledního projektu výměny koberce. Dle dohody s Emilí jsem odstranil z koupelny starý koberec, pečlivě ho vyhodil do odpadu, aby se z něj nerozšířily po bytě spóry po "ring worm"u, suvenýru od Mňoukí. Další fáze bude oškrabání a vydrhnutí dřeva podlahy, než na ní položím linoleum a ohraničím rohovými laťkami. Následovat bude zpětná instalace záchodové mísy a průduchu vytápění.
středa 9. listopadu 2022

Běžkaření na pláních za Jezevčím hřebenem

Poprvé letos jsem se mohl vypravit na běžky. Začal jsem od místa 14 km vzdáleného od našeho domu, v nadmořské výšce jako Boží Dar. Převýšení od domu 760 m. Byl jsem tam autem za 12 minut. Fantastické pláně a sněhu 20 cm. Jediný zádrhel byl, že ty pláně nebyly veřejné. Odchovaný komunismem jsem je znárodnil a vyrazil čiperně křovinami až jsem se záhy ztratil z dohledu. Podívej se na fotky a videa, mluví za sebe. Na dokreslení, stopy které uvidíš, jsou z velké většiny od zvěře. Běžkařskou trasu jsem vytvořil já, zhruba 2 km dlouhou.

Rozcvička ve vlnách

Byly dva pod nulou a docela hrozivě to fučelo. Vítr od severu hnal po Kolumbii vzduté vlny. Dohopkal jsem do delty, kde byl krásný klid. A i po postranní řece, Wenatchee. Otočil jsem u peřejí a od soutoku zas nastala fučavice. To už jsem jel po proudu a v pohodě.

Ranní radost

Po čtvrté ráno kdy jsem dnes začal jsem zkusil zda zastihnu bratra Milana před jeho šlofíkem. Povedlo se! Akorát ještě jedl svůj oběd. Po čase jsme si zas pěkně popovídali, půl hodiny. Měl jsem radost.
úterý 8. listopadu 2022

Volby, sníh, práce.

Den voleb v USA. Zde sněžilo. Od půl páté jsem sloužil zákazníkům. Odpoledne jsem navlékal červené mančestrové povlaky na velké polštáře pro kauče v obývačce, šil jsem a zapínal zipy. Obývačka zářila. Nábytek byl zas uveden do provozu.

pondělí 7. listopadu 2022

Idyla

Hořící poleno v krbu.

Skloubil jsem videjka a statické fotky z ranního veslování ve čtyřminutový celek, upravil a ozvučil. Zde máš výběr.

... VIDEO
Vzlet volavky (umístěné na You Tube)

...
VIDEO Vzlet volavky (umístěné na Flickru)

pondělí 7. listopadu 2022

Vzlet volavky. Srnky. Sníh.

Ráno začlo pošmourně až strašidelně. Záhy se sluníčku podařilo rozzářit krajinu. Nízká oblačnost jak vrstevnatá opona dodala krajině kouzelný nádech, s pohádkovým blankytným sněhem hor v pozadí a pestrými barvami v popředí. Obvesloval jsem díky vyšší vodě celý svůj obvyklý 12 km okruh. V horní deltě mi volavka umožnila přiblížit se k ní téměř na dosah ruky; no přeháním - délky skifu. Povedlo se mi tentokrát bez cukání nafilmovat její baletní vzlet. Výše na břehu Kolumbie jsem zase po delší době uviděl rodinku srn; dokonce jsem viděl, jak jeden z koloušků srkal snídani od srnky - mámy. Navštívil jsem Rouru, zahalekal, obdivoval zas víc modrých kvítků. To v podmínkách, kdy v minulých dnech byl docela mráz; dnes ráno byl 1°C. Snažil jsem se zachytit zajímavé útvary kapek vody z Roury. Také jak kapky chvíli pluly po hladině jak kuličky, než s vodou řeky splynuly. Dnešní ráno na vodě byl nezapomenutelný kouzelný zážitek.
neděle 6. listopadu 2022

Karla a Luna přivezly zimu

Během dne zde ve Wenatchee zvolna sněžilo. Hodně v podhůří. V Leavenworthu nasněžilo před polednem už přes dvacet centimetrů. Fence Luně se to moc líbilo. Navečer přijela s Karlou do Wenatchee. Zůstala u babičky a dědečka, zatímco její panička jela na nákupy. Po večeři odjely hustou chumelenicí do 50 km vzdáleného podhůří.
neděle 6. listopadu 2022

Jaká byla vichřice

Zatím jsem nebyl na letišti kouknout se, zda tam vichřice nenapáchala škody našim kluzákům. Mezitím jsem dnes ráno stahl skutečně na letišti změřené hodnoty. Ty jsou zde v tabulce. Jsou všechny pro časový interval od půlnoci začátku dne 5. listopadu. "am" znamená "ráno". Čísla napravo od toho "am" je rychlost přízemního větru v kilometrech za hodinu. Tam je uveden soustavný vítr coby první cifra, a když je také G a nějaké číslo pak, tak to byly poryvy. Největší vítr byl za deset minut dvě hodiny ráno, kdy soustavně vál 69 km/h s poryvy 81 km/h. Od čtvrt na tři začal vítr postupně opadat. Já jsem celou tu dobu pokojně spal.

12:00 am 20

2:12  am 37G54
 2:15  am 35
sobota 5. listopadu 2022

Než začlo foukat, na vodě

Přes noc byla vichřice, avšak zrána se hladina Kolumbie zklidnila. Vody v přítoku přibylo avšak v hlavním proudu značně ubylo. Peřeje se vytvořily pouhých 400 m od soutoku, zatímco za normálních podmínek jsou první peřeje o další 1 km dále proti proudu. Podzimní barvy hýřily žlutooranžově. Pak vítr, který silně vál celou dobu výše  sestoupil na hladinu a zdvihl vysoké vlny. To už jsem dorazil nazpět k doku, kde začínali další vodáci; LT s žákyní, GlenF, GeorgeG, TomF a Chuck. Jediná LizD začala úplně přede všemi (to je veslařka v oranžovém, na jedné fotce za volavkou.). Na vodě bylo báječně.

Výroční večírek místních Ochranářů přírody

Byl jsem mile překvapen kolik známých na večírku bylo a i mě rozpoznalo. To samé jsem slyšel i od mnohých jiných. Dělím se o své dojmy z večírku a o reportáž z historie chránění přírody ve Wenatchee a okolí.

Tepelný výměník zamrzl

Nastala ta doba. Toto se té hlučné krabici přihodilo již dříve. S radostí jsem jí vypnul a byl pokoj.

Položení koberce III

Podlaháři Oscar a Carlos přišli po deváté a o půl jedenácté byli konečně hotovi. Čekalo nás s Emilí stěhování snad ne všeho nazpět. Zbytek věnovat charitě.

Varování počasí Wenatchee

Měla přijít vichřice s poryvy až 90 km/h. A pak okolo domu poprvé měl napadnout sníh. Nachystal jsem hrabla.
čtvrtek 3. listopadu 2022

Položení koberce II

Večer jsme s Emilí přetahali co jsme zvládli z druhé části domu do první, na již hotový koberec. Ráno podlaháři dokončili přemísťování přenesením matrací, rámu postele a těžké duhové bedny. Poté odstranili starý koberec, seškrabali podlahu, vymetli, položili první vrstvu, pěnovou. Na tu pak narolovali konečný koberec. Vyměřování a připevňování jim trvalo déle kvůli mnoha zalomením okrajů podlahy.

Zákazníci

Odpoledne jsem se věnoval zákazníkům.
čtvrtek 3. listopadu 2022

Mrazivé veslování

Bylo -1°C.  Díky vyšší vodě jsem se zas po čase dostal do dolní delty. Slunce prosvítalo šedými ciry. Podzimní barvy zářily jen na fotkách zblízka. Bylo téměř bezvětří a hladiny řek jak zrcadlo. Poblíž horního mostu s ozvěnami jsem přidal do skifu žlutý náklad.

Položení koberce  I

Po odstranění starého koberce, oškrabání zbytků z podlahy a vyčištění všeho položili podlaháři první vrstvu, pěnovou. Na tu pak narolovali konečný koberec. Nejvíc práce bylo s jeho umístěním tak, aby se všude vešel s malým přebytkem. Za pomoci roztahovadla koberec vypnuli a okraje zatlačili za lišty s bodláky. Tak napětí koberce bylo zajištěno.

Gratulace

Pogratulovali jsme Emilyné sestře Nancy k jejím narozeninám. Slavili ve třech v pečovatelském domě společně s Sheilou v Růžohradu. Viděli jsme se a zazpívali přes videospoj. Bylo prima se zas vidět a slyšet.

Sníh !

Na Misii začli tvořit sníh.
středa 2. listopadu 2022

Vyklízení obývačky a odstraňování starého koberce

O desáté dopoledne se dostavili dva bratři podlaháři. Společně jsme přemístili velký nábytek na balkon. Pak se pustili do odstraňování starého koberce, zatím v obývačce a chodbě k ostatním místnostem. Plán byl položit v obývačce koberec nový a potom na něj přemístit nábytek ze zbylých místností. Tam pak také odstranit starý a položit nový koberec. Nakonec nastěhovat všechen nábytek na původní místa. Zbyde na nás dvou s Emilí přenosit menší nábytek z jiné části domu a pak metráky krabic s knihami, deskami atd. Další tělocvik a rozhodování, zda by se něco nemohlo věnovat charitě či někomu, kdo by to chtěl.

Za východu slunce

Pohled na Dvojí štíty ve Wenatchee, z našeho balkonu.

Západ slunce

Pohled
Dvojí štíty ve Wenatchee, z našeho balkonu.

Namarinované kuřecí

Byla řada na mě připravit večeři. Ugriloval jsem prsíčka a podával je s quinoa, cuketami, mrkví a pro sebe s brokolicí a cibulí. Chutnalo nám.

Procházka s Eliotem

Náhodně se dva pejskaři setkali na stejném místě ve stejnou dobu. Pejskaři byli
EliotS a já, se psy Joey a Lunou respektive. Eliot je spoluzakladatelem vodáckého oddílu zde v údolí. Byl dlouhodobě zanícený veslař, než ze zdravotních důvodů nemohl dál pokračovat. Moc pěkně jsme si popovídali zatímco psi měli také prima společnost. Procházka byla v severním cípu městského parku Walla Walla ve Wenatchee.

Volavka chytá rybu

Natočil jsem krátké video, jak Volavka chytá rybu v severní deltě řeky Wenatchee ráno 1. listopadu 2022. Navrhuji, abys si video přehrál/a se zvukem a promítl/a na celou obrazovku. Legrační je, jak volavka hlasitě nadávala rybě za to, že utekla (a možná mu okusovala nohy pod vodou, aby ho donutila rybu upustit... můj dohad).

... VIDEO
Volavka chytá rybu (umístěné na You Tube)

...
VIDEO Volavka chytá rybu (umístěné na Flickru)

A nakonec zde je odkaz na jiné video, na kterém se volavce rybu povedlo udržet a následně jí celou vsoukal do sebe.  ... video
úterý 1. listopadu 2022

Veslování s vodáky, pak s volavkou

Dnes jsem začal později a tudíž jsem náhodně natrefil na skupinu deseti vodáků a vodaček, kteří začínali v devět. Říkám jim, "úterníci".
Poslední fotka v albu se objeví v připravovaném videu, kde volavku uvidíš v dramatickém souboji s rybou.