VN červen 2023

Čas a počasí ve Wenatchee

ČAS  |  POČASÍ  |

Jiné měsíce Eseje | Poutě | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Karla | Karma |Jídla | Pošli mi email

Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. A když je v textu něco podtrhnutého, tak je to odkaz na něco dalšího.

Nazpět do domovské stránky VN

Z letiště na západ

Z Missie na východ

DNES  pátek 30. června 2023
20°C jasno. V Efratě.

Plachtění z Efraty II

Moje snaha uletět stanovenou disciplínu. Málem jsem skončil v hlíně. Pěkně se mi potily ruce. Nakonec vše dobře dopadlo. Zajímavé, že trasa vypadá jako motýlek. Po přistání jsem za pomoci dvou vlekařů rozložil kluzák a dal ho do vlečňáku. Zbyl ještě čas na popovídání si s plachtaři v Efratě. Překvapilo mě, že z Wenatchee přijel kamarád plachtař MarkA. Novinkou bylo, že večer byly dvě přednášky. Jedna o navigaci, druhá o aerodynamice. Při západu slunce jsem zaparkoval vlečný vůz na domovském letišti ve Wenatachee. (Technická informace - když nám zavřou letiště EAT, trvalo by mi hodinu a půl kluzák převézt do EPH a připravit ke startu. To samé pak opačným směrem. Dohromady tři hodiny + trvání letu.)

Plachtění v Efratě, na zemi

Fotky závodníků.

Předletový brífink

Jako každé ráno závodů jsou pochváleni vítězi z každé z tříd, ostatní se od nich dozví, jak to dokázali. Po bezpečnostní pasáži jsou vyhlášeny tratě a vyhodnoceno počasí, ustanoven čas, kdy mají být soutěžící připraveni se svými kluzáky ke startu na předem přiděleném čísle na vzletové ploše a obyčejně po hodině začne roztahování kluzáků třemi vlečnými letadly, jedno na deset kluzáků. Během hodiny jsou všichni ve vzduchu. Pak rozhodčí vyhlásí čas, kdy každá třída může odstartovat, z prostoru dle dohody předem. Dnes má být modrá termika.

V Efratě

Po uložení kluzáku ke spánku na stojánce letiště v Efratě jsem vyrazil do DK, místní restaurace s bohatou tradicí. Plachtaři tam vždy chodívali. Bylo už po osmé večer, když jsem tam dorazil. Objednal jsem si kuře se zeleninou a na desert mou oblíbenou zmrzlinu. Utábořil jsem se pak napůl cesty nazpět k letišti na opuštěném parkovišti jednoho místního kostela pro všechny. Byl nádherný západ slunce i jeho východ. Spalo se mi výborně.

Plachtění z Efraty I

Převezl jsem kluzák ve vlečném vozu z našeho letiště ve Wenatchee do 75 km na východ vzdáleného letiště v Efratě, konání letošního šampionátu v plachtění Oblasti USA č. 8 (Aljaška, Idaho, Montána, Oregon a Washington). Zúčastnilo se také plno pilotů z kanadských provinciích Britská Kolumbie a Alberta. Celkem 30 pilotů ve čtyřech třídách. Po létání v Methow jsem se zúčastnil mimo soutěž, to mě úplně stačilo. Potěšilo mě, že ve sportovní třídě patnácti pilotů se po čtyřech soutěžních dnech umístil na celkově třetím místě kanadský pilot BruceF v miniLAKu.
čtvrtek 29. června 2023

Za ranního kuropění . . .

Zas byla na nás řada pustit slepici sousedů ven z kurníku. Oni byli na cestách. Zachytil jsem Ziggy a ranní červánky.

Práce a zábava

Zatímco jsem se věnoval přípravě dodávek kluzáků a náhradních dílů, nabíjel jsem baterie do kluzáku. Rozhodl jsem se jet na dva dny s kluzákem miniLAKem do 70 km na východ vzdálené Efraty. Tam se právě konají oblastní závody. Mimo závod si tam polétat a popovídat si se závodníky a pozemní posádkou.
středa 28. června 2023

Práce

Dohonil jsem všechny úkoly a mohl příští den začít s čistým listem.

Rodinná idylka

Sešli jsme se, abychom vzpomenuli na Sheilu. V tento den by se dožila věku 97 let. Povečeřeli jsme v "South" a prošli jsme se s Emily a Karlou středem Leavenworthu. Je tam hodně změn k lepšímu, včetně velké jen pěší zóny. Pak jsme objeli západní část městečka, kde nám Karla ukázala budku s českými knihami !

První větší požár sezony - přímo ve Wenatchee

K hašení byly použity velké vrtulníky a vodní letadla. Požár začal podezřele úplně na stejném místě, jako před pár lety.

Překážková dráha

Byl jsem na schůzi výboru našeho plachtařského aeroklubu ve Wenatchee. Probírali jsme co říci ve čtvrtek správě letiště, co potřebujeme od nich, abychom vůbec mohli provozovat svůj sport. Všimni si na mapě letiště všech červeně označených barikád. Ty jsou tam kvůli současné rekonstrukci dráh. Náš hangár je kilometr vzdálený od jediné zbývající otevřené vzletové dráhy. S barierami to budeme mít 1.3 km pro vzlety k jihu, a 1.5 km k severu. Navíc nám zmizly přípravné prostory pro vzlety a dočasné parkování podvozků pro transport kluzáků od hangáru k místu vzletu.

Orli a srny

Další báječný den na vodě, na Kolumbii i Wenatchee. Pusť si i video, poslední okénko ve fotoalbu, anebo video rovnou z YouTube. Orel se krmí rybou. Srnky listy keřů na pláži.
pondělí 26. června 2023

Výšlap za květinkami u Missie

Než začlo být horko, vyjeli jsme z města 20 km na parkoviště lyžařského střediska Missie. Z nadmořské výšky 1370 m jsme vystoupali 240 výškových metrů k téměř vodorovné stezce zvané Potrubí. (Skutečně je tam roura.) Během výšlapu napočítala Emily 35 druhů kvetoucích horských květin.
neděle 25. června 2023

Byla na mě řada vařit večeři

Po kontrole na letišti, zda jsem nachytal v kabině kluzáku nějaké myši (výsledek byl negativní) jsem se doma pustil do přípravy večeře. Tu jsem uvařil z tofu s pastinákem, mrkví, cibulí, houbami, zázvorem, octem, česnekem, burskou omáčkou a plno špenátem. Chutnala výborně a i zbylo na příště.

Po devíti dnech pauzy zas s vesly v rukou

Moruše byly hojné a sladké. Ne však zdarma. Byly stráženy roji komárů a bodlavými lianami ostružin. Obojí se do mě zakouslo tak vydatně, že jsem po namlsání se asi hrsti moruší uprchl a odplul dále proti proudu, ke třetím peřejím. Před nimi spočívala na břehu jak sfinga hezká srna. Nazpět u doku jsem sledoval, jak probíhal nábor do skupinového veslování. Pozdravil jsem se se známými vodáky. Na vodě mi bylo báječně.
sobota 24. června 2023

Plachtařské laboratorní myšky

Na stojánce na vyprahlé trávě jsem včera v pátek během předletové přípravy svého kluzáku objevil v kabině velmi neobvyklou výjímku: Místo jen vzduchu v mé plastové nádobě pro chytání vyměšování během letu se v láhvi nacházely - dvě živé myšky!! Nádoba byla od včerejška otevřená, po vypláchnutí, aby vyschla. Ještě se v ní nacházelo trochu vody. Vyzvedl jsem jí z obvyklého místa v kabině a zašrouboval víčko. To jsem ještě neuzřel, že se v ní něco nacházelo: DVĚ MYŠKY !!! Odnesl jsem je daleko od kluzáku a tam jsem je na louce propustil. Myslel jsem, že tím se celá událost odbyla.
Avšak o půl hodiny později, když na mě přišla řada odstartovat, při nandavání padáku mi z něho vypadla - další myška! A u mých lahví s vodou v kabině se nacházely ještě dvě další. Pomocníci u vzletové dráhy se je jali chytat. Vedoucí vzletů nařídil, aby mě odstrkali mimo řady. Já však naléhal, že povětrnostní podmínky byly ty nejlepší letošní sezony a že možné zbývající myšky v kluzáku provětrám. Pomocníci mě neodstrkali mimo řady a tak jsem odstartoval.
Následující den jsem při začátku kontroly kabiny, připraven se svou plachtařskou hučkou - co kdyby náhodou? - uzřel na podlaze kabiny další myšku: Jak se pustila do mlsání na mém upoutacím pásu (viz foto v albu). No - to mě ale už dopálilo: Laboratorní experiment ano či ne. Myšku jsem svou hučkou chňhapl, asi jsem jí stisknul trochu víc, než bylo na přežití, a odmrštil jsem jí daleko od kluzáku. Při tvorbě následných fotek bylo zřejmé, že chudák myška experiment nepřežila.
No a co když z její party ještě v kluzáku zbyly nějaké myšky další? Na možné úplné přehryzání upoutacích pásů? To by sice ještě šlo, ale co kdyby se pustily do přehryzání elektrických kabelů spojujících baterie, výměník a motor vrtule?? To už by k prominutí moc nebylo. V obchodu s jedy a myškolapkami jsem nakoupil zásobu a při návratu na letiště ve Wenatchee jsem je do kabiny kluzáku umístil. Pokračování příště.
sobota 24. června 2023

Závěrečný, osmý den plachtění v Methow

Během brífinku věnoval plachtař Greg vlekaři Philovi dárek - k jeho odchodu do důchodu (už výročně asi pátého): chytrý telefon. Koukni se do fotoalba, jaký. Pak někdo zvolal, asi Brad, organizátor, teďka  "SKUPINOVOU FOTKU ! " Použil jsem kontejner na odpadky coby statív. Za námi byly v okamžiku focení učebnicové kumumly. Odstartovalo sedm pilotů. Dva z nich s úmyslem přistát nazpět v Methow. Ostatní se přemísťovali vzduchem do vzdušnou čarou 130 km vzdálené Efraty na výroční závody oblasti 8, které začínaly v neděli. Já jsem dnes nelétal, od rána jsem se přihlásil coby dobrovolník pozemní posádky a tak vydržel do dvou odpoledne. To už se přímo nad námi rozpoutala urputná bouřka s blesky, déšť. Dva, co odstartovali s úmyslem přistát nazpět v Methow se skrz ní naštěstí bez úhony proplazili a bezpečně přistáli. Soustředění v Methow bylo u konce. Během čekání jsem ještě před slejvákem stačil dokončit demontáž svého kluzáku a uložení do uzavřeného vlečného vozu. To se mnohým včas nezdařilo a i přes vydatnou pomoc pozemního sledu (každý s velkým ručníkem) museli uložit kluzáky do svých vlečných vozů vlhké. Vyprázdnili jsme odpadové kontejnery a udělali další úklid, abychom příští rok zas na tomto státním letišti byli vítáni.
pátek 23. června 2023

Večeře s Evanem

Přes Karlu jsme se seznámili s jiným Evanem, než naším synem. Na dnes jsme ho pozvali na večeři ve Winthropu.
pátek 23. června 2023

Narozeninové plachtění

Karle věnuji k narozeninám toto foto album. Počasí se vyvinulo tak, že jsme mohli bezpečně létat nad jinak s plachťáky absolutně nepřístupným terénem.
čtvrtek 22. června 2023

Večírek pilotů v pizerii

Plachtařské orgie

Při ranním brífinku dostal RonC lopatu a kýblíček za přistání do terénu v předešlý den. (Fotky z toho přistání, kredit TimH.) 28 pilotů zveřejnilo své lety, pilotů létalo více. Nad východním Washingtonem bylo živo. Jedna posádka doplachtila až do státu Idaha a nazpátek. Mě se povedl nejlepší let sezony a vystoupal jsem zas na celkové celoroční druhé místo z 85 pilotů, kteří dali své lety na OLC.
středa 21. června 2023

Opatrnické plachtění

Po velmi zajímavé přednášce o svahovém létání, kterou podal jihoafričan Jonathan, a bezpečnostním doporučení od Brada jakou trasu vzít, když se přetrhne vlečné lano v jen 70 metrech nad zemí, následoval rozbor počasí. Po celodenním dešti byl předpovězen převývin a zadekování oblohy s přeháňkami. A nabádán byl co nejbrzčí start. Nedával jsem si velké naděje, že se vůbec udržím ve vzduchu. Navíc jsem byl až skoro u konce řady startujících, a kvůli vrtulníku, který si přiletěl pro benzín hned vedle kluzáků, nastalo ještě další zdržení. Chrti, kteří odletěli dříve, se dostali přes pohoří, než se tam počasí slilo. Já už měl bariéru a tak jsem vyměnil ctižádost nahnat body nějakým dlouhým přeletem za opatrnost. Jak se přehnal liják přes letiště, radši jsem přistál, brzy po třetí hodině odpoledne. Kdo by to předpokládal, že ještě o sedmé večer se okolo Methow budou tvořit skvělé kumuly. Ach jo. No nic. Využil jsem volného času na zemi k návštěvě knihovny ve Winthropu a tam pracoval.
středa 21. června 2023

Zrána ve středu Twispu

Jak se vyhouplo slunce nad obzor, odjel jsem od svého stanu do 8 km na jih vzdáleného městečka Twisp. Chtěl jsem si dát snídani na obvyklém místě, kam chodí plachtaři. A ouha, ve středu měli zavřeno. Ale přes ulici mi mladík Greg potěšil překapávanou kávou a posléze pak v rouzkrojené žemli míchanými vajíčky, zeleninou a slaninou; vše za lidovou cenu. Poté jsem donakoupil zásoby v supermarketu. Zajímavostí bylo, že měli čerstvá natvrdo uvařená vajíčka. Tak jsem si koupil dvě.

Pár záběrů z pivovárku

Bylo tam narváno, ale mladík u číp to skvěle zvládnul. Dal jsem si zas klobásku s plno kyselým zelím. Při odchodu mě zaujalo, jak na venkovní straně kuchyně měli umístěnou instalaci vodovodu a jiných zařízení.

Fotoalba od 16. června byla obnovena o plno dalších fotek

Doplnění fotoalb bylo možné díky rychlému internetu v krásné nové obecní knihovně ve Winthropu. Mohl jsem pracovat v této zasedačce, až když dorazila jedna vzájemně podpůrná skupina žen na soukromé setkání. Přemístil jsem se do hlavní časti knihovny, nádherně vybavené. Jen mi tam byla trochu zima. Stropní vrtule soupeřily se zimou venku.

Hlavní organizátor, BradP

Účastníci soustředění v Methow - organizátoři, vlekaři, piloti

Letošního osmidenního plachtařského soustředění se zúčastňuje okolo čtyřiceti pilotů, vlekařů a podpůrných pomocníků s třiceti kluzáky a třemi vlečnými letadly. Většina pilotů byli ze státu Washington, ale někteří byli i z Evropy, Nového Zélandu a Jižní Afriky.
úterý 20. června 2023

Stanování u a výšlap na kopec nad letištěm Methow

Do fotoalba jsem umístil neletové fotky z několika dní mezi 17. až 20. červnem, ze stanování u letiště a z úterního ranního solo výšlapu na kopec poblíž letiště. Trasa vedla zprvu hustým podrostem až když jsem objevil vytrácející se lesní cestu, strmě stoupající do sedla. Odtamtud jsem si vytvářel točivou serpentinu strmým 40° srázem až na vrchol, dle měření z mapy 340 výškových metrů nad údolím. Dalo by se odtamtud doklouzat na letiště, kdyby na to přišlo. Sestup jsem zvolil strmější, abych se dostal včas na brífink pilotů. I tak mi celý okruh trval tři, nádherné hodiny, s mnoha krásnými horskými květinami.
pondělí 19. června 2023

Ochlazení i na zemi

Ráno bylo jen pár stupňů nad nulou. Umyl jsem se v řece Methow a obešel menší okruh. Z vrcholu borovice mě sledoval bělohlavý orel. Snažil jsem se pak v autě ládovat fotky z posledních dnů, ale prsty mě zamrzaly. V sedm jsem přejel do Twispu dát si snídani a rozehřát se horkou kávou. Vyšlo to. Poseděl jsme s pár plachtaři a dozvěděl jsem se víc o osobních historiích našich vlekařů.

Plachtění s hrozbou

Od desíti hodin se mělo začít zatahovat a po páté zatáhnout úplně, s poryvovým větrem. Do toho přeháňky. Byl jsem zvědav, zda vůbec dnes plachtit budeme. (A v úterý mělo být obdobně.) Ukázalo se, že dnes bylo senzační počasí, i když se splnilo jak nás varovali počítat s nebezpečím při odpoledním přistání. Radši jsem přistál dřív. Skutečně foukalo zdatně a poryvy byly náramné. Opatrnost byla na místě. I když - kdo riskuje, často získá. Můj nejbližší soupeř v bodovém soutěžením v naší oblasti zaskoroval dnes natolik, že se přiblížil k mému dosavadnímu prvnímu místu na 99%. Zpětně vzato, můj let byl nádherný a stál za to i s tou mou opatrností.
Ha ha ! Před osmou večer přišly nejnovější dnešní výsledky: Z Efraty, která nebyla tolik ovlivněna nepřízní počasí, uletěl dnes jeden Novozélanďan Kelvyn Flavall v superorchideji EB 29R trasu přes 800 km. Tím se změnilo celoroční pořadí v naší oblasti Regionu 8 (státy Aljaška, Idaho, Montána, Oregon a Washington - od října 2022 do října 2023) tak, že on získal 100%, postoupil na celkové první místo, mě sesunul na 91% a mého soupeře na 90%. Jak se tolikrát stává: Sláva je prchlivá!
neděle 18. června 2023

Večeře s vlekaři a piloty

Po upoutání kluzáku o půl osmé večer jsem se ve Winthropu připojil ke skupině plachtařů a vlekařů. Prima jsme se spolu pobavili.  V menší skupině jsme povečeřeli v útulném pivovárku Stará Škola v blízkém městečku Winthrop, 10 km severně od letiště. Architektura vesničky by se velmi hodila pro filmování westernů, Divoký Západ.
neděle 18. června 2023

Mrazivé plachtění

Bylo osm pod nulou ve výškách, kde jsem poletoval spolu s ostatními účastníky soustředění. Z mraků padaly kroupy a opony virg zakrývaly výhled. Nicméně povedlo se mi vydržet a let dostal dobré skore. Na letišti jsem se přesunul na jinou stojánku.
sobota 17. června 2023

Plachtění do Kanady

V šest ráno jsem sestavil miniLAK a od osmé se zúčastnil instruktáže v horském létání. První aerovleky nastaly o půl dvanácté. Já jsem se nechal vyvléci v jednu odpoledne. Stoupání byla silná a nad horami označená kumuly. Poslouchal jsem, jak chrti znalí místních podmínek oblétávali štíty, které znali jejich jmény. Zamířil jsem ke Kanadě. Ta je viditelná na jedné fotce napravo za průsekem (vykáceným asi proti teroristům v roce 2001). Po otočce jsem letěl na jihozápad kam nejdál se dalo, pak zamířil na jih a od další otočky poblíž jezera Chelan jsem letěl zas na sever; přistál jsem dříve, z obav velkého větru. I tak to byla docela kovbojka, přibližoval jsem se na 90 uzlech. Vše dobře proběhlo. Pak jsem šrouboval kotvy na upoutání do kamenité půdy a kluzák upevnil. Večeřeli jsme s Karlou u našich stanů. V noci byl velký vítr.
pátek 16. června 2023

Přesun do Methow, na plachtařské soustředění

Na letišti ve Wenatchee jsme s Karlou rozložili miniLAK do transportního vozu a dvěma auty jsme přejeli na státní letiště Methow. Tam jsme vůz zaparkovali a po setkání s přáteli Karly, Sarou a Evanem, jsme se utábořili na jejich pozemku, hned vedle letiště. Povečeřeli jsme venku u nich a po západu slunce jsme šli na procházku okolo vzletové dráhy.
pátek 16. června 2023

Další telekonference

Ta byla od mé šesti ráno tentokrát s kupci z východního pobřeží USA a litevským výrobcem kluzáků. Točila se hlavně okolo přístrojů a dokončování kluzáků. Fotka účastníků telekonference  - od zleva dole ve směru hodinových ručiček - Ben, Alain, Vytautas, Vítek.

Veslování

Začal jsem se žluťásky veslaři. Trochu jsem své veslování zkrátil, abych byl včas v kanceláři pro telekonferenci se zákazníky a litevským výrobcem kluzáků. Ta začínala v (pro mě) šest ráno.

Procházka podél zavlažovacího kanálu

Fenka Luna si také mnohokrát v kanálu zaplavala .. ale jen po proudu.

Gurmánství

Včerejší a dnešní večeře. Včera tuňák ahi s chřestem. Dnes kari kuře se sladkými bramborami, rajčaty, jogurtem a koriandrem. A také tajemnými přísadami.

Telekonference

Od pěti rána jsem chystal a pak spustil telekonferenci s kupci z Texasu a litevským výrobcem kluzáků. Fotka účastníků telekonference  - od zleva dole ve směru hodinových ručiček - Todd, Uwe, Vytautas, Vítek.

Telekonference, křídla 313 ven z forem

Na obrázcích je křídlo jednoho z tří mnou objednaných a nyní rozpracovaných samostartujících 18ti- metrových kluzáků LAK-17Cfes.

Ukázky použití textilu Alcantara v kabině kluzáků LAK
středa 14. června 2023

Veslování

Na bezmračném nebi Měsíc v srpečku naznačoval, kterým směrem se nacházelo slunce. Podél břehu plavali dva bobři a na jeho okraji lovil mýval svou snídani. U dolní delty na pláži vyčkávala na sluníčko srna s kolouškem. Do přehradami snížené hladiny Kolumbie vlévala nespoutaná postranní řeka Wenatchee prudkým proudem přívaly vod. Prodral jsem se dvěmi peřejimi, s otočkou okolo voru rybozpytatelů. Při návratu od horního mostu zbělily vlny jak se zvedl vítr na Kolumbii. Byl jsem rád zas na vodě. Dokonce jsem si i mohl pochutnat na moruších, v horní deltě.
úterý 13. června 2023

Jídla, přejezd, vichřice

Posnídali jsme v Růžohradu ještě v houfu osmi lidí a pak jen ve dvou jsme s Emilí přejeli do 770 km vzdáleného Wenatchee. Východně od pohoří Kaskády jsme se probíjeli narůstající vichřicí, dle měření 50 km/hod s poryvy 75 km/hod. Ve Wenatchee nás přivítala Karla s Lunou, a skvělou večeří jehněčí s hnědou rýží, rajčaty, mrkví, kořením, salátem s kozím sýrem a vlašskými ořechy, a pro ty, co pili, červeným vínem.
pondělí 12. června 2023

Bandon OR, pláž Tichého Oceánu

Dvěma auty jsme se vypravili do 150 km od Růžohradu vzdáleného výletního městečka Bandonu na pobřeží Tichého Oceánu. Zprvu byly všude šedé mraky a ostrý studený vítr. Po obědě v jednom bistru, kdy jsme si dali pochoutky z moře se začlo vyčasovat. Přejeli jsme poslední km a zaparkovali hned při vjezdu do přístavu, vedle pláže s dramatickými vlnami a skálami. Tam jsme strávili tři hodiny, než jsme se promrzlí vrátili k autům. Pro návštěvníky mezi námi z Texasu byla návštěva u moře ohromujícím zážitkem.
... víc fotek a videjek
pondělí 12. června 2023

Práce

Dobýval jsem se na úřad civilního letectví USA. Už 14 dní. Dostat z nich plodnou odpvěď bylo jak tahat někomu zuby. Práce na odeslání prodaného kluzáku kvůli tomu v Praze stojí.

Smutná zpráva

Přišla od PepyK:
Zemřelo "to avantgardní lidské znamení - Máša Podaná - Pechová. Je nás o jedno méně.
Josef

Víc o nás z III.bé je ZDE.
neděle 11. června 2023

Rozloučení v Ashlandu

Dopoledne po úklidu v ubytovně jsme udělali tradiční skupinovou fotku ze setkání a rozjeli jsme se do svých domovů. ELAL do Kalifornie, K+E do WA, zbytek do Růžohradu v OR.

Večeře v Růžohradu

Zhostil jsem se přípravy tofu na burské omáčce, ostatní do grilování hovězího, pečení sladkých brambor, vaření bramborové kaše a jiných příloh. Večeřeli jsme venku na terase domu L+N.

foto kredit LarryB

foto kredit Emily

V ubytovně v Ashlandu

Eric s pomocí ostatních vytvořil gurmánskou večeři. Po ní jsme si užívali vzduchu venku na terase a na louce.

Diapředstavení k vzpomínkové oslavě Sheily

Emily vytvořila serii fotek, které jsme promítali v kostele a v parku.

Vzpomínka na Sheilu

V deset ráno v sobotu 10. června 2023 zavzpomínalo na Sheilu asi padesát přátel a příbuzných v jejím kostele v Ashlandu v jižním Oregonu. Následně se společnost přesunula do městského parku u říčky Lithia na oběd a povídání. Přemístili jsme tam i velkou televizi, na další promítání. Počasí nám velmi přálo.
... víc fotek a videjek

Snídaně v ubytovně

Připravili jsme si společnou snídani skládající se z míchaných vajíček, paprik, sýru, topinek, třešní, mandarínků a pro některé kávy.
pátek 9. června 2023

Ubytování v 2773 East Main St Ashland OR 97520

Nízké stavení se čtyřmi ložnicemi, velikou obývačkou, kuchyní a jídelnou bylo ideální coby naše ubytovna na předměstí Ashlandu, uprostřed velké oplocené louky, kde se mohla děcka vydovádět a přitom se hned rodičům neztratit. Poslední fotka v albu je ze sobotního rána.
pátek 9. června 2023

Hostitelé ve Wasco

Dave a Lisa.

U Tří koček

Venku bylo vlhko. Z předsíně mezi kuchyní a garáží penzionu na mě zvědavě pokukovaly tři kočky. Od šesti jsem pracoval, čekal, až se dům vzbudí. Obvyklé latté jsem si ještě nedal, abych nedělal hluk.
čtvrtek 8. června 2023

49té výročí od svatby

Slavili jsme ho v městečku s 420 obvateli, Wasco v severním Oregonu. Ubytovali jsme se u stejných majitelů jako asi před pěti lety, Davida a Lisy. Provozují penzion. Na večeři jsme si zašli do pár bloků vzdálené restaurace - salónu Košilatá kovbojka. Bylo tam mimo nás asi patnáct lidí a veselá
čtyřčlená obsluha včetně kuchyně. Obešli jsme městečko a dokonce nakoukli do obecního úřadu, kde právě probíhalo jednání představenstva. Najímali údržbáře. Wasco je v okresu se stejným jménem. V okresu bydlí celkem 26500 lidí a má rozlohu 6131 km2. Rozlohou je srovnatelný českému kraji Vysočina, je však dvacetkrát méně lidnatý. 4 obyvatelé na čtvereční kilometr. Tedy mají okolo sebe spoustu volného místa.
čtvrtek 8. června 2023

Míchání karet v hangáru

Vzhledem k jiným činnostem létat v mini nemohu do nejdřív středy. Tudíž jsem promíchal sled uložení kluzáků v hangáru a umístil mini až do rohu. Tato radůstka zabrala celou hodinu s povytahováním všeho co bylo v hangáru předtím a zas uložením v jiném sledu. Byl jsem na všechno sám.
středa 7. června 2023

Pečený květák aj.

Před pečením. Nachystal jsem si várku na nadcházející cestování.

Nová poliklinika

Na pěší vzdálenost od našeho domu se dostavuje nové zdravotnické zařízení. Snad ho nebudu hned tak potřebovat.

Ruce vzhůru !

Mou pohodu a uvolnění po veslování pojednou prudce přerušil tento zážitek: Při nájezdu na most přes Kolumbii jsem během jen několika vteřin uviděl policejní auto stojící na lávce pro pěší, modročerveně blikající. Před ním stál mladý muž od pasu nahoru nahý, s rukama nad hlavou .. Jaké drama se tu odehrávalo? To už jsem neuviděl, musel jsem pokračovat v toku ostatních aut na druhý břeh..
středa 7. června 2023

Komáři se ženili...

... kapku vínka neměli. Zato měli velký zálusk na mě. Už u loďárny na mě zaútočili. Předtím jsem vyfotil červánky, odráždějící se ve střeše auta. Zpět ke komárům. Uprchl jsem před nimi na volnou vodu. U soutoku jsem popřál dobrou chuť dvěm bělohlavým orlům. Spusť si videjko. Druhou jeho půlku jsem zpomalil natáčení na čtvrtinu normální rychlosti. Na řece Wenatchee jsem probil proti prudkému proudu těsně nad železniční most, okolo vorů rybozpytců. Zpět u soutoku jsem vyrazil do háje kosatců, natrhat jich pár do vázy. Cena byla vysoká. Komáři se do mě nyní pustili šílenou dravostí. Až teprve když jsem zas uprchl na volnou vodu, odpadli. Musel jsem však veslovat na plný záběr. Představ si, že ti komáři mě dokázali pronásledovat rychlostí přes 10 km/h !! Na jejich velikost je to neskutečná výkonost! V horní deltě jsem si zas pochutnal na moruších. Cestou k Rouře jsem se pozdravil s orlovcem, a do roury zahalekal (video). Ahoooooj !

Večeře

Emily rozmrazila plněné čínské knedlíky, přihřála mé od minula grilované kuřecí kousky a osmažila cukety s papričkami. Přidal jsem pažitku. Pokrm chutnal výborně.

Jeden je na obláčku, druhý málem v hlíně

V pohodě v bezpečí s oběma nohama na koberci v mé kanceláři jsem po uzření záznamu z letu mého kamaráda Marka prožil v duchu oba naše lety z 5.6. Díky OLC jsem si je mohl promítnout současně a synchronizovaně v animaci. Trasa Marka je modrá, moje fialová. Zastavil jsem animaci v okamžiku, kdy Mark dosáhl své duchovní mekky, štítu Stuart na západ ve velehorách, zatímco já jsem bojoval o přežití 200 metrům nad farmářem ve východních pláních.  Vysvětlení zkratek v legendě na obrázku: MSL znamená nadmořská výška, Vario co každému z nás ukazoval přístroj měřící klesání či stoupání, Vg byla naše dopředná rychlost a konečně AGL je výška nad terénem. (
V tom okamžiku jsem našel slabý stoupák, který mě zachránil.) Time = Čas je v Univerzálním času; pro nás zde kde létáme se musí odečíst 7 hodin, aby byl místní. Tedy obrázek je z 16 hodin 17 minut našeho času.

Údržba plynového grilu

Pustil jsem se do ohromně piplavé práce: Zbavit gril připečených sazí, vyčistit keramické vložky a uvolnit průduchy pro plyn. Naštěstí piplavé projekty mám rád.

Cyklistický závod půjde přes Křivoklát

Díky tomu, že jsem se přihlásil nedávno na úřadu městyse Křivoklát do informačního systému Munipolis, mi až sem přišlo oznámení o uzavírkách silnic. Proč? V sobotu 10. 6. se má městysem provalit vlna snad 500 cyklistů.
pondělí 5. června 2023

Večeře jak v Argentině

Ne obsahově, ale časově. Dle dohody s Emily jsem navařil hlavní přísadu jídla tofu pro večeři v době oběda. Nevyhladověla. Jedla jak je zvyklá, v šest večer. Já po svém létání až o půl desáté. Vše chutnalo výborně.

Modré plachtění

Krásná výzva. Málem jsem přistál do terénu. Hádal jsem značku traktoru, který oral pole pode mnou. Docela blízko. Byl jsem 198 metrů nad ním. Později jsem zkoumal co na vypálených pláních pod Misií budují. Měli jsme prima lety, až nakonec jsme byli si poblíž s Markem.
... mapa na OLC
pondělí 5. června 2023

Začínají morušové hody

Růžové červánky přihlížely, jak se Měsíc loučil a zapadal za Misii. Čtyřka s kormidelníkem začla těsně přede mnou. V deltě jsem zkontroloval nejbližší morušovník. Datel ťukal své staccato. Rybozpytci umístili svůj vor tentokrát pod most pro pěší a cyklisty. V horní deltě nastaly ty pravé morušové hody. Na vodě bylo báječně.

Práce

Přišel balíček ze zámoří, po tříleté pauze kvůli kovidu, zas odeslaný přes českou poštu.

Radost

Přijal jsem další zprávu, v řadě od začátku května rozvinuté korespondence, od náhodného známého JosefaU.
neděle 4. června 2023

Do říše horských květin

Vzhledem k únavě a teplotám v údolí (+31°C) jsme vyjeli po lesní cestě do výšky zhruba 1500 m (tam jen +20°C), odkud jsme si vyšli na procházku s malým převýšením. Na otočku asi 3 km. Emily napočítala přes 30 horských květin. Z nich tři druhy rostou jen ve Wenatchee .. Valeriana Columbiana, Lewisia tweedyi (na obr. vpravo) a Polemonium caeruleum. Radovali jsme se z nádherné přírody nikým nerušené. Jediný zápor byl nápor hord komárů i tam se nyní vyskytujících.
neděle 4. června 2023

Služba sousedům

David a Tami cestovali a tak bylo na nás večer slepici zavřít do kurníku a za kuropění ji zas pustit ven. Zhostil jsem se obou činností.

Večerní rozjímání

Stále ještě na obláčku č. 9 po skvělém poletování se mi na kutě nechtělo. Seděl jsem na balkóně s pivem v ruce a buráky v slupce a rozjímal. Dnes se Emily vrátila z týdenního výletu do Kalifornie za vnoučaty. Takže denní plachtění si asi už dovolit moct nebudu.
sobota 3. června 2023

Plachtění    aneb   Trpělivost přináší růže.

Vznesl jsem se v 12:45, ale zprvu jsem musel hoblovat čediče, než za víc jak hodinu jsem konečně mohl začít nějaký přespolní let. To už mezitím z našeho letiště odstartovali MikeL a MarkA a přes radio jsem slyšel chrty z Efraty, jak už byli od ní vzdáleni daleko a ve velkých výškách. To mě překvapilo, protože byla modrá termika a trochu horší viditelnost. Tak - když oni, tak i já. Pokoušel jsem se dostat se do hor na hřeben směřující na severozápad, ale brzy musel otočit. Teprve až dvě hodiny po mém vzletu jsem skutečně odešel na mnou sobě vyhlášenou trať. Nejprve 90 km na severovýchod, a po návratu, kdy se zdálo že přistání je nevyhnutelné, se zdařilo přece jen dostat se do hor na severozápad a uskutečnit další rameno letu, s neskutečně dlouhým dokluzem, přes sto kilometrů. Tento let zvedl mé umístění v oblastní soutěži plachtařů na dosti znatelné první místo. Jak říkal Andy Warhall - každý na světě má patnáct minut ve výsluní slávy. Ve vzduchu i na zemi pak mi bylo báječně.
... víc fotek   | ... mapa letu

Do ranní přírody

Voda pro změnu tekla na normální úrovni. Viděl jsem kachny, kanadské husy a plno peří z nich (shazují je v této roční době?), dva orly, bělohlavého a nezletilého, rodinku morčáčků a na pláži ležící srnu. Přežvykovala a nezvedala se. Proplul jsem v její těsné blízkosti. Zdali jí něco nebylo? Při úklidu po plavbě jsem zachytil svůj stín, jak jsem nesl skif k loďárně. Na vodě bylo zas nádherně.
pátek 2. června 2023

Oblíbené jídlo

Tofu na burské omáčce se špenátem.

Další skvělý plachtařský prožitek

Bylo tepleji a tak jsem odstartoval o plnou hodinu dříve, než včera. Většinu letu jsem strávil nad velehorami Kaskádami. Měl jsem dvě kritické fáze, kdy jsem musel uplatnit své zkušenosti, abych se vydoloval zpátky nad vrcholy; jednu poblíž Misie a druhou v pásmu Chiwaukum. Trasa mého letu obsahuje samé cikcaky, jak jsem kličkoval. Nakonec se mi povedlo protáhnout let ke štítu se jménem Hora pátého července, 85 km severovýchodně od Wenatchee. Celý let byl přes 300 km. Jsem moc vděčný za dnešní prožitek. A pro prchlivou slávu - tímto letem jsem se posunul v žebříčku soutěže v naší oblasti na první místo.
pátek 2. června 2023

Ranní idylka v kanceláři

Zatímco jsem pracoval, dozíral jsem na nabíjení dvou baterií do letadla. Záběr ukazuje mou mini kuchyňku a kulturní kout. V pravém rohu nahoře je drobnovlnka z 1985, která stále funguje (nyní hlavně pro ohřívání kávy). Pod ní je plno knížek o kraji mého dětství. Dvě modré krabice v popředí jsou nabíječky, každá 600W. Jsou napojené do černé krabice v pozadí, měniče napětí ze 110 na 220 voltů. Dolů (mimo obrázek) vedou tlusté kábly nabíjení baterií a tenké káblíky kterými si baterie a nabíječky "povídají" a automaticky řídí sled nabíjení. Když je nabíjení ukončené, kontrolní světla a proud se vypnou. To nastane podle toho, jak hluboko byly baterie vybité po posledním letu, kdy poháněly elektromotor vrtule kluzáku. Extrémy byly, když už po čtyřech minutách po vzletu jsem motor vypl - pak následné nabití před příštím letem trvalo míň než hodinu. Po nejhlubším vybití, kdy jsem přezkušoval maximální výdrž v letu s motorem, včetně samostartu, 45 minut, trvalo pak nabití čtyři a půl hodiny.
čtvrtek 1. června 2023

Plachtařská všehochuť v první den měsíce června

Do našeho hangáru si přišel udělat pár fotek kluzáků nějaký chlapík. Jeho firma se specializuje na uschopnění obchodních letišť, aby dále mohly provozovat. Federální vláda totiž vyžaduje, aby každý rok každé takové letiště prošlo tréningem v hašení požárů letadel. S tou atrapou firma kočuje od letiště k letišti; odtud z Wenatchee pocestují do Crescent City v Kalifornii, pak do Medfordu v Oregonu, a tak dále. Obloha měla pro plachtaře nepovzbudivý vzhled. Sice jasno, ale vysoké ciry, a teplota vzduchu nelezla nahoru. Vyčkával jsem mezi buldozery až se oteplí. Až o půl třetí odpoledne jsem bezproblémově odstartoval. Na motoru jsem byl 12 minut, pak jsem chytl stoupák a postupně se vyškrabal nad tři kilometry. Obletěl jsem scénicky ohromně přitažlivou trať, třístovku. Večer po naládování svého letu na OLC pro vyhodnocování se ukázalo, že jsem dnes vyhrál a postoupil v této sezóně na celkově druhé místo v naší oblasti s 65 piloty.
... Denní výsledek
... Celkové pořadí

foto kredit Allen Fine
čtvrtek 1. června 2023

Práce a potěšení

Psal jsem dodavatelům a zákazníkům. Vyhodnocoval jsem mezitím počasí. Vypadalo slibně pro plachtění. Nabíjel jsem baterie. Chystal jsem se na letiště. Mezitím jsem zálohoval pracovní počítač. Sledoval jsem vývoj na obloze přes webkameru na Misii. Foto vlevo je před 11 hod dopoledne, směrem na severovýchod.