p

VN říjen 2022

Čas a počasí ve Wenatchee

ČAS  |  POČASÍ  |

Jiné měsíce Eseje | Poutě | Plachtění | Práce | Veslování | Videa | Evan | Karla | KarmaPodzimka |Právníček | Jídla | Pošli mi email

Klikni na obrázek a otevře se zvětšenina. A když je v textu něco podtrhnutého, tak je to odkaz na něco dalšího.

Nazpět do domovské stránky VN

Z letiště na západ

Z Missie na východ

Hezký den !
Jaký byl říjen tvůj ?
pondělí 31. října 2022

Příchod malých strašidýlek

Bylo jich asi jako obvykle okolo dvaceti. První přišly ještě za světla, ostatní, doprovázení zblízka či zpovzdálí svými rodiči či jedním z nich. Dělím se o malé videjko, kde v úvodu jsou vidět naše lákadla vydlabané dýně se svíčkou uvnitř, a následně drak sousedů. A pak některá strašidýlka, která i jejich rodiče souhlasily s focením jich.

... víc fotek    a    videjko
pondělí 31. října 2022

Radost a úleva

Po víc jak třech týdnech žití v nejistotě a nevědomí, zda ještě mám bratra, jsem se moc zaradoval a ulevilo se mi, když konečně Milan vzal telefon a promluvili jsme si dnes asi půl hodiny.

Vyklízení obývačky

Ve středu mají přijít instalatéři začít vyměňovat všechen koberec. Dnes v pondělí jsme měli obytnou část podlaží vyklizenou až na dvě skříně, jídelní stůl a židle. Ty hodláme provizorně dát na balkon. Snad se předpověď počasí povede a ve středu a čtvrtek nebude vítr s deštěm.

INVÁZE STRAŠIDEL - ze vzduchu

JonathanB udělal video pro vodácký klub. Nafilmoval ho z dronu (dálkově ovládené helikoptérky s kamerou). Vystřihal jsem pár záběrů z jeho minutu dlouhého videa pro další potěchu těm, kterým se plavba strašidýlek zalíbila. Tyto záběry jsou ze vzduchu   ... víc fotek
A zde je odkaz na jeho video z dronu.

Natočil jsem film INVÁZE STRAŠIDEL

Halloweenská maškaráda víc jak šedesáti plavidel na řece Kolumbii.
Natočeno na místě ve Wenatchee WA U.S.A. 30. října 2022.
Hudební kredit David Fesliyan.
Film INVÁZE STRAŠIDEL (Ghosts Invasion) vytvořilo studio CDVideoCreations.

... Spusť si VIDEO .. na plnou obrazovku a s plným zvukem !

Strašidla připlouvají

Strašidelný motýl

Oběd s Emilí a Lunou

Jel jsem do (jako-bavorského) městečka Leavenworth na oběd a (velmi) krátkou procházku s Emilí a Lunou.

Strašidelný Vítek

Chystal jsem se zúčastnit
se maškarního masopustu plavidel na řece Kolumbii.

Závěr plachtařské sezony 2022  ...  VIDEO

sobota 29. října 2022

Západ slunce

Bez kolibříka ...

Závěr plachtařské sezony 2022

Sešlo se nás asi patnáct, nejprve sedm na snídani v restauraci Country Inn a pak postupně ostatní na letišti. Rozkládali jsme kluzáky a dávali je do uzavřených přívěsů. Až na dvoumístné letadlo, které vyžadovalo víc lidí, by se vše dalo udělat s dvěma lidmi. Protože nás bylo tolik, každý chtěl vypomáhat a tak mi někdy připadalo až humorné, kolik členů třeba neslo jedno křídlo. Měli jsme výborné počasí bez větru. Po umístění přívěsů do hangáru následovaly čtyři motorové čluny také patřící některým členům aeroklubu. Na závěr si Alex šel zalétat v našem vlečném motorovém letadle, zatímco Mark a já jsme si dali pozdní oběd a probrali všechno možné. Dnešní den byl povedený.
sobota 29. října 2022

Náplast W

Při ranní toiletě jsem se zprvu zhrozil, co že mám na paži za červenou skvrnu. Až po probrání se jsem zaostřil oči a uvědomil si, že to byla náplast, kterou mi tam dala paní D včera.

Dlabali jsme dýně

Díky Emily, která před více dny koupila tři dýně pro tradiční oslavu období svátku Halloween, jsme se také pustili do vydlabání a vyřezání dvou z nich. Pak jsme je dali na schod před domem, se svíčkami uvnitř.

Zatoulaný šek

Toto je komentář na současný stav přepravy běžné pošty v Americe. Snad to je jen výjímka: Místo očekávaných tří dnů přišel šek za jedenáct dní.

Očkování už počtvrté

Paní D souhlasila s focením a vpíchla mi do levé paže půl mililitru protikovidového koktejlu. Po svižném hodinu trvajícím zákroku jsem byl hotov. Na vlastní popud jsem ještě vyčkal čtvrt hodiny v autě, než jsem se uznal schopným řízení.

Stěhování

Pokračoval jsem s Emilí ve vyklizení celého podlaží bytu v přípravě na výměnu koberce.
čtvrtek 27. října 2022

Veslování se zvířátky a plavkyněmi

Bylo pošmourno a 4°C. Poblíž doku dva mýválkové hledali svou snídani pod balvany. U pláže se dvě dámy čmáněly v 14°C vlažné vodě. Volavka u ostrohu vyhlížela rybky. Po otočce u peřejí jsem zabočil do horní delty. Tam jsem viděl plavat dvě zvířátka, domníval jsem se, že vydřičky. Snažil jsem se je zachytit na videjku.

Ryba ke mě plula

Vytvořil jsem video, na kterém ke mě plavala ryba. Toto se mi za patnáct let, co vesluji, ještě nepřihodilo. Sice viděl jsem je i skákat z vody, ale nikdy jsem nebyl nachystaný tu příhodu nafilmovat. Až nyní. Přidal jsem do videa také záběry několika ostatních vodáků, páry na řece, východy slunce, orly, volavky. Pro video klikni SEM a pusť si ho na plnou obrazovku.
čtvrtek 27. října 2022

Cesta slunce

Před východem slunce jsem zachytil tento zajímavý graf. Ukazuje dobu jeho východu ve Wenatchee, kdy bude v zenitu a kdy má zapadnout.
středa 26. října 2022

Frustrace

Společnými silami jsme se snažili umístit zlepšení na webové stránce Karly, Karma. Zatím se vedlo jen částečně.

Panorama z Jezevčího hřebenu

Odpoledne jsem cestou na poštu vyjel na hřeben a zachytil toto panorama. Všiml jsem si požáru v oblasti Colockum. Ten byl to plánovaný. Zbavit jí podrostu, který by jinak byl hazardem pro rychlé rozšíření, kdyby byl požár neplánovaný.
středa 26. října 2022

Voda se vaří

Přechlazený vzduch při styku s vlažnou vodou vytvářel na řece Kolumbii za východu slunce dramatické záchvěvy páry rychle stoupající vzhůru ...
úterý 25. října 2022

Dočasné album

Než stačím roztřídit do mnoha kategorií, které si dnešní prožitky a záběry zaslouží, dělím se o ně všechny zde v jednom velkém albu. Kdo ví, kdy se k tomu třídění a tvorby tematických videí dostanu...
Víc fotek a videí...

Mrňata

Mrňata už né tak úplně mrňatá, Podzimka a Právníček
Přehraj si video...

Jak se co kam vejde

Po roztřídění, kontrole, dokumentaci a přebalení nastala radostná činnost: Rozesílání zásilek. S ní výzva, jak se co kam vejde. Stejný den, co zásilka přišla ze zámoří už byla rozeslaná americkou poštou a pozemním Fedexem konečným zákazníkům.

Rizika podnikání

Jedno z nebezpečí ve službě zákazníkům je, že náhradní díly by mě mohly zranit. Dnes se jim to povedlo.

Rizika podnikání - jedno z nich

Stahovací přezky, kterými v Praze stáhli zásilku, na mě zaútočily. Na jedné straně jsou bezpečně zaoblené. Na druhé straně přezek ale vyčnívají ostré hroty. Přezky jsou malé, jak můj nehet. Snadno se dají přehlédnout při manipulaci s bednou. Přezky by měly být opatřeny ochrannými čepičkami, či něčím zamezujícím aby se nestalo to, co vidíš na fotce. Viz detajly z doručení.

Do výšin !

Markovi a mě se povedl snad poslední letošní plachtařský let, on v německém LS-3A a já v českém L33 Solo. Ze země podmínky vypadaly chudobně, akorát tak na skluz na zem po vypnutí. A ejhle ! Oba jsme si mohli zaplachtit hodinu. A v našem klubovém motorovém letadle se povedlo polétat Alexovi, který přijel ze Seattlu. Po uklizení všeho jsme si pochutnali na veganském jídle, které specificky pro Marka připravila u nás doma Emily. Díky všem ! A DonoviF, který mě vyvlekl do výšin.

Zlomené lyže

Potřeboval jsem si koupit nové. Po veslování jsem se stavěl u DaveDJ, měl jich sedm párů; jeden by se hodil, ale měl jiné vázání. Vyrazil jsem na jarmark s použitými lyžemi do padesát km vzdáleného Leavenworthu. Zájemců tam bylo jak much, lyží spousty, ale ty, které jsem chtěl, nikdo nenabízel. Po trhu jsem navštívil Karlu. Pohostila mi svým skvělým koláčem a espreso latém, věnoval jsem papriku a dva tenisové míčky pro Lunu. Poté jsme se pustili do planýrování přerostlého plevele na zadní zahradě za pomoci rotopluhu.

Veslování

Půl hodiny před východem slunce, po rekordním spánku deseti hodin (neptej se mi, jak to bylo možné), jsem už byl na vodě. Měsíc byl v téměř neviditelném srpečku, ale byl. Vyvesloval jsem k mostu, rouře, haldě. Halekal jsem a zpíval. Ptáci se teprve budili.
sobota 22. října 2022

Brigáda sběr odpadků podél silnice

Podél obou stran silnice v úseku asi 3 km jsme se chystali od 10 hod dopoledne vysbírat odpadky. Děláme to s dobrovolníky unitáři dvakrát za rok už mnohá léta. Dříve letos 18. června (viz fotky z té brigády).

Patnáct unitářů dnes vyrazilo na půlroční brigádu uklízet po nevychovaných řidičích a sfouknutých součástí nákladů na úseku asi 3 km podél státní silnice, nad kterou má místní pospolitost patronáž. Sešli jsme se v deset a v partách po čtyřech lidech jsme uklízeli pět úseků, sem a tam. Našli jsme mezi obvyklým smetím i zajímavosti, jako spoustu koster, zvířata ještě v kůži (srna, vydra), jednu botu, lebku, legrační peníze aj. Byli jsme hotovi po čtyřech hodinách. Většina z nás pak šla na oběd v restauraci poblíž, kde jsme uklízeli; na jih od městečka Skalnatý Ostrov.
sobota 22. října 2022

Sníh !

Sníh na Missii v 06:50 a 07:15 hod.

Povyražení

Po večeři doma jsme vyrazili do tržnice Pybus, kde Emily měla účet u vzorkovny vín Jones. Současně tam vyhrával náš známý MikeB, psycholog na střední škole a ve volném čase hudebník. Opatřil si takové vybavení, se kterým zvukově zněl jak kapela - včetně bicích, basy, doprovodu; sám přitom hrál na kytaru a zpíval. Setkali jsme se náhodně také s šesti dalšími známými. Mezitím jsme koštovali šest různých druhů vín.

Šedé veslování

Přecházela studená fronta. Slunce bylo zakryté. I zvířata se skrývala, i ptáci: Volavky, orlové a dokonce i vydřičky. Špenátek zas povyrostl a kvetl! Při veselém veslování jsem dostal múzu:

Dalo se zase zpívat
    protože dýchat
    jsem mohl zas
    čistý vzduch!

Tohle znělo trochu jak od Erbena ...

Vrána měla také chuť

Na stromě před naší garáží.
čtvrtek 20. října 2022

83tí narozeniny Monteho

Po západu slunce jsme se sešli u M+J na oslavu a večeři. Ze skupiny FART nás bylo šest (D+C se ze zdravotního důvodu nemohli zúčastnit), přišli i přátelé Dave a Faye. Jako obvykle mezi námi dostal Monte humorná přáníčka.

Příběh špionky

Po večeři jsme si promítli film Red Joan..
V malebné vesničce v Anglii žije Joan Stanleyová (Judi Dench) poklidným životem důchodce. Avšak její spokojené bytí je naráz otřeseno, když dojte k jejímu zatčení MI5. Důvodem je jen stěží uvěřitelná minulost, kterou Joan skrývá. Je totiž jedním z nejvlivnějších žijících špionů z nedávné minulosti... V Cambridge na univerzitě v 30. letech minulého století se mladá Joan, nenápadná studentka fyziky, až po uši zamilovala do Lea, svůdného a atraktivního ruského sabotéra. S jeho pomocí začne vidět svět balancující na ostří nože a zdá se jí, že musí být zachráněn před sebou samým v bezhlavém závodění o vojenskou převahu. Film je inspirován skutečným životem Melity Norwoodové, nejdéle aktivní britské špiónky KGB.

Gurmánství

Ukázky co jsme si s Emilí vařili v poslední době..

Reklama Nissan

Při návratu z pošty k autu mě zaujalo něco žlutého na grilu předku auta. Že by nové logo pro automobilku Nissan? Strávil jsem doma studiem a zjistil jsem, že je to Gastrimargus musicus. Podívej se do alba na detajly. Kobylka se žlutými křídly.

Kmeny, Galerie 221019

Průsvitná obloha, neznatelný proud a nízká voda přímo inspirovaly k dalšímu sochařskému tvoření a přispívání do "Galerie kmenů". Začal jsem u sousoší, které jsem poprvé začal fotografovat v prvním desetiletí jednadvacátého století, s názvem "Zářivá Koupel". Je trochu po proudu od soutoku řeky Wenatchee s Kolumbií, poblíž západního břehu. Další exponát, se jménem "Nymfa", se nachází proti proudu od soutoku, většinou pod vodou.  Dnes byl vynořen a voda téměř stála. Mohl jsem proto centimetr po centimetru kmen obkroužovat ve skifu jak sochař okolo své sochy, kterou vysekával. Já vyhledával úhly a cvakal závěrkou. Tentokrát jsem vyfotil i pár záběrů okolních kmenů, méně bohatých na zajímavé náhledy. Přidal jsem nakonec i poblíž spící racky a mrtvého lososa na dně.

Veslování v hustém kouřmu

Vzduch nasycený popílkem z lesních požárů by se dal krájet. Na doku jsem se náhodně setkal se známými vodáky. Ti se odpojili k východnímu břehu, já zabočil na západ k peřejím. Nazpět u soutoku bylo opět velmi klidno. Proud sotva tekl.
úterý 18. října 2022

Na Jezevčím hřebeni

Vyjel jsem z domu autem na hřeben. Byl jsem tam za čtvrt hodiny. Zhruba za stejnou dobu jako se tam dostat aerolvlekem v kluzáku. Po vystoupení z auta jsem si obhlédl scenérii. Na rozdíl od vjemů získaných tisícero prolétnutími podél hrany hřebenu jsem se tam  tentokrát prošel pěšky. Vycházka byla úchvatná. Kouřmo bylo znatelné; i fotka vpravo je zabarvená do oranžova. Podívej se na fotky a představ si, že tam jsi.
pondělí 17. října 2022

Přednáška

Přes internet se sešlo přes třicet plachtařů vyslechnout zpověď pilota BryanaH, který před třemi měsíci přistál v kluzáku do jezera Chelan. Pilot vyvázl bez zranění, ale kluzák byl zničen. Mezi přítomnými na schůzi bylo i patnáct podílníků - spolumajitelů toho kluzáku. Diskuze zabrala hodinu a půl. Také jsem přispěl svou troškou. Až do této schůze jsem nevěděl podrobnosti, proč byl pilot přinucen takto přistát. Pilot upřímně přiznal své chyby, ze kterých se mnozí snad příště poučí. V kostce: V kluzáku nastoupal do takových výšek, bez použití kyslíkového přístroje, že u něj nastala hypoxie. Toto je stav snížení sycení kyslíkem mozku a ostatních tkání který způsobuje, že člověk ztratí soudnost, vše se mu zdá fantastické a než si včas uvědomí, co se děje a rychle nezklesá blíž k zemi, kde je víc kyslíku, ztrácí vědomí. Bryan popisoval své prožitky, jak během hodiny dvakrát nastoupal v dlouhé vlně do výšky přes pět kilometrů, uhnul od letu na domovské letiště v pravém úhlu až se dostal mimo dokluz, v oblasti silného klesání, a záhy pod hřebeny kaňonu obklopující 100 km dlouhé jezero Chelan. Schůze byla velmi poučná.

Na vodě pianissimo

Tentokrát jsem vyčkal s veslováním až do odpoledne. Stále se nezvedal vítr a voda zůstala jak zrcadlo. Vzduch promíchaný kouřmem dodával krajině průsvitný nádech. Od východu se začlo rozjasňovat, když jsem za přihlížení zvědavé mládeže původem asi z Mexika přinesl skif na dok a po krátké přípravě v něm ladně odstartoval proti téměř neznatelnému proudu Kolumbie. U soutoku se vytvořil ostrov díky zas nízké vodě. Na něm si vyhrávali otec se synkem. U peřejí jsem sledoval díky osvětlení odshora jaké ukotvení použili rybozpytatelé. Od kotvy asi třicet metrů dlouhý mohutný řetěz a pak nylonové lano. Vyvesloval jsem jak nejvýše se dalo, nahrál pár kraťoučkých videí a pokračoval pak od soutoku proti proudu Kolumbie k pláži na východním břehu. Kupodivu tam nikdo nebyl a tak jsem si tam mohl nádherně zaplavat. Stále bylo jak v létě .. vzduch měl 20 a voda 18°C. Vesloval jsem pak zbylé 2 km nazpět k doku jak mě pánbůh stvořil, potěšen, že ani na doku nebyla ani noha a nemusel jsem se akrobaticky obléknout před přistáním na vratkém skifu. Dnešní den na vodě rozhodně půjde do archívu vzpomínek na jedno z nejúchvatnějších veslování.

Ze života zákazníků

Jednomu z nejzanícenějších fandů letadel LAK se po dvaadvaceti letech věrné služby kluzáku přihodila nehoda. Při manipulaci s kluzákem se vymrštila kabina a plexisklo se rozbilo.

Světla na couvání

Zručný kamarád Mark namontoval světla na svůj přívěs, aby viděl, kam couval za tmy. Světla ovládá dálkačem. Povzbuzoval jsem ho v okamžicích, kdy nastaly zádrhele a systém odmítal poslouchat. Nakonec se povedlo a mohli jsme si popovídat.

foto kredit Emily
Jezero Pearrygin a vpravo nahoře hora Remmel 2.649 m, 50 km vzdálená

Dámská jízda v Methow

Zatímco jsem stoupal za modříny, E+K+L se kochaly krásami v údolí Methow. Pak se ubytovaly v jedné z netradičních chatek.

K modřínům, II

Vystoupal jsem asi do výškové poloviny sjezdovek na Missii zprvu po údržbové cestě a pak hustým lesem, abych zachytil zlatavou krásu modřínů. Byl to nádherný zážitek.

Dámská jízda

Po snídani holky (Em, L a K) vyrazily na dvoudenní Dámskou jízdu. Vypravily se 170 km na sever, ke Kanadě do údolí Methow. Pro ubytování si vybraly toto místo. Vrátit se hodlaly v pondělí odpoledne.
sobota 15. října 2022

Vyhrál jsem Regattu

svou (ha ha). S dvěma technickými přestávkami a focením jsem obeplul trasu 12 km za 1 hodinu a 40 minut. Tu plánovanou regatu chystanou na dnes nad přehradou RR organizátoři pro nezdravý vzduch zrušili. ... víc fotek

Odpoledne jsem doma důkladně vyluxoval a vyprášil než přijela návštěva - Karla s Lunou. Pak jsem pracoval na letišti, na závěr povídal s MarkemA o prvním přeletu přes Kaskády ve větroni v roce 1957. K večeři jsme doma měli pečené dýně a výborný losos. Jedli jsme na balkoně. Po večeři jsme si promítli Třetí díl
dokumentárního filmu vytvořeného v roce 2021 o Beatles, "Get Back".  Originálních 57 hodin videonahrávek bylo uloženo v trezoru půl století od roku 1969.
pátek 14. října 2022

Plot a průkaz

Vyprchávala mi platnost průkazu, se kterým jsem směl vstoupit na letištní plochu za plotem. Bezpečnostní policista letiště BrianS mi po týdnu žádosti, ofocení průkazů totožnosti, svolení k pobytu v USA a zaplacení poplatku 7,50d vydal průkaz nový, platný do října 2023.

Ekologická přednáška

V poslední době s Emily jíme čím dál tím více zelenin. Zajímavé, že nás k tomu nikdo nepobízí. Na ekologické přednášce, na kterou jsme šli se podívat v místním muzeu se organizátoři silně snažili přesvědčit asi padesát posluchačů, aby následovali uvedené doporučení: Ze všeho jídla jíst hlavně zeleninu, ovoce, luštěniny, plnozrné obilniny, ořechy a semena, a jen malé množství živočišné stravy - masa, mléka, vajec a ryb. Hovořili také o vyčerpávání přírodních zdrojů, vybíjení zvěře a ryb, co vše působí na celosvětové ohřívání a jaká nápravná opatření by se měla učinit.

Guano Rocks Regatta 2022

Těšil jsem se na sobotu 15.10., kdy se měla konat tato výroční veslařská regata (trasa 9 km - červená čára na mapě). Přijet měli také veslaři ze Seattlu. Tradičně jsem se účastnil pokaždé, kdy jsem mohl. Bohužel na poslední chvíli byla dnes Regatta zrušená, pro špatnou kvalitu vzduchu.

Pohodové veslování

Po pozdravení a sjetí peřejí jsem se navrátil na klidnou Kolumbii a tentokrát vesloval na sever podél východního břehu.

V objetí kmenů

Po delší době jsem zas navštívil "Zářivou koupel", polopotopený strom dříve mnohokrát focený z jednoho úhlu a tak mnou pojmenovaný. Až se začal před pár lety otáčet a převracet, vytvářejíc tak nové sochařské náměty.

Ptáci na vodě

Honička kachen (viz video), volavka.

Ohnivý východ slunce

Vysoké ciry a nízké kouřmo vytvořily spolu se sluncem světelnou výheň.

Ráno jsem v práci dělal přípravy na veletrh v únoru 2023 a peněžní účetnictví, než jsem před východem slunce vyrazil veslovat.

středa 12. října 2022

Cestování

Dnes jsem strávil ráno po práci zajímavým cestováním “prstem po mapě” od Litvy až do Berlína. Co mě k tomu přivedlo? Zprávy o vyhrocení války R-U, a pojednou pomyšlení, že jsem v červenci vlastně byl pouhých 22 km od Ruska. Jak to bylo možné?

Lososi se třeli

Zde zase nastalo kouřmo. Dopoledne jsme s Emilí jeli 43 km kouknout se na lososy. Uviděli jsme, jak se třou. Nevěděl jsem zprvu, co ty ryby budou říkat na Lunu. Či opačně. Nakonec jsme ani nemuseli opustit stezku a jak ryby, tak Luna byly v pohodě. Tato tradiční podzimní vycházka se pěkně vydařila.

Beatles

Večer jsme si pustili druhý díl dokumentárního filmu vytvořeného v roce 2021 o Beatles, "Get Back".  Cituji z recenze .. "Tento (film) ukazuje členy Beatles jako lidi z masa a kostí; neodděluje jejich uměleckou stránku od jiných. Vidíme jejich spontánnost, přemýšlivost, zaujetí, tvořivost... Vidíme jejich schopnost reflexe, jak se vnímají navzájem nebo jak je vnímá okolí. "
úterý 11. října 2022

Hurá na vodu !

Kdo by očekával, že se v první půli října dalo ještě pohodově plavat v Kolumbii! (Vzduch měl 16, voda 19°C.) Obvesloval jsem svůj obvyklý okruh, zahalekal do Roury a pod mosty. Potom jsem si podél východní pláže báječně zaplaval. Užíval jsem do zásoby i pro všechny vodní fandy mezi námi.

Čas snídaně

Ještě za tmy jsem vyrazil k řece. Byl Čas snídaně v přírodě... Jak jsem nesl skif na hlavě, přivítala mě u doku volavka. Neodletěla však; měla důležitější program. Nasytit se dobrými rybkami, které vyzobávala z vodních řas, obdobně jako i kachny okolo ní.
pondělí 10. října 2022

Práce a zábava

I když byl svátek tak jsem pracoval, gruntoval v administrativě. Volal jsem Milanovi. Po více dní snah se povedlo spojení. Hezky jsme si popovídali asi čtvrt hodiny. Měl jsem radost. Venku se ochladilo. Vytáhl jsem skladované nové džíny a zkracoval je o pět cm na šicím stroji. Zajel jsem na letiště. Venku silně foukalo od SZ. Přecházela studená fronta a vála závoje prašné hlíny. Navečer se zklidnilo.
... víc fotek

Možná naposledy jsme večeřeli venku na balkoně. Večer jsme si pak pustili první díl nového třídílného dokumentárního filmu vytvořeného v roce 2021 o Beatles, "Get Back".  Originálních 57 hodin videonahrávek bylo uloženo v trezoru půl století a až nyní je můžeme shlédnout. Bylo prima vidět mé miláčky Beatles v intimním prostředí a s jádrem jejich podpůrného týmu při tvorbě jejich posledního alba v roce 1969.

Odpoledne komorní hudby

Čtyřicetpět kilometrů na severozápad od nás je nádherné středisko kultury, které vybudovala filantropistka Harriet Bullitt spolu se zanícenými kulturními osobnostmi. Jsou tam nyní tři scény. Jeli jsme do jedné z nich, s poetickým jménem: Recitálový sál kaňonového střízlíka. Sál není pouze poetický. Je to perfektní akustické studio s ohromujícím výhledem prosklenou stěnou na okolní velehory. Dnes však vidět nebyly, kvůli kouři z lesních požárů. Program koncertu se skládal z vystoupení juniorů z hudebních škol v Seattlu a po přestávce jednoho z klenotů děl Antonína Dvořáka: Klavírní trio v G molu, opus 26. Předvedlo ho trio vedené Oksanou Ježokinovou (na obrázku vlevo uprostřed). Ta se ještě za života Harriet významně zasloužila o vznik a stále se stará o pokračující úspěšný růst hudebního vzdělávacího a interpretačního střediska (Icicle Center for the Arts).

Ptáci lovili ryby

Jako obvykle, za východu slunce stála volavka na doku a vyhlížela snídani. Poblíž horního mostu se stejnou činností zabýval bělohlavý orel.  Byl jak Goliáš v porovnání se špačkem Davidem sedícím na jiné větvi. Kus pod vodáckým dokem jsem sledoval nálet volavky jak útočící letadlo Štuka na rybu, kterou si pak pokoušela nacpat do chřtánu. Málem se zadávila. Povedl se jí posléze zas start. Oddychl jsem si. Na vodě bylo báječně.
... víc fotek a video

Veslování mezi dvěma mosty

Zamanul jsem si vzhledem ke stále velmi minimálnímu proudu v řece vzít to jak k hornímu, tak i k dolnímu mostu a nazpět. Dokonce jsem se mohl i přitisknout k pilířím u obou mostů. Toto bych si za normálního stavu vody absolutně nemohl ve skifu dovolit. Během veslování jsem sledoval, jak se slunce prodíralo hustým kouřmem. V jiném albu také uvidíš plno ptáků při lovu. Voda v řece měla 19°C a spád mezi přehradami jen 15 cm.
... víc fotek a video

Lovcův Úplněk

Cestou ráno do kanceláře mě nad západním zatím ještě tmavým obzorem pozdravil Měsíc v úplňku; tentokrát ho zde nazývají lovcovým.

Pak jsem se chystal na řeku. Vzduch měl zas nezdravé hodnocení.

Kruhová večeře u Maršálů

Sešlo se patnáct lidí a jeden pes, Obi. Měli jsme si toho plno co popovídat.

Za modříny

Modříny se už zabarvovaly do zlatova. Vyjeli jsme nad většinu kouřma do nadmořské výšky 1300 m a pak vystoupali dalších 175 m. Náhodně jsme se setkali s našimi dobrými přáteli Montem a Judy, kteří byli na sestupu. Těmto turistům bude za pár týdnů 84 let. Jaký zlatavý věk, a kolik plno zlatavých rostlin. Nádherný výšlap.

Foto kredit   Emily

Pokoj zvířat

Po povídání o tom, co mě táhne na vodu tolikrát znovu a po sobě zas, mi Emily vytiskla co viděla nedávno na sociální síti facebook. Někdo tam dal citát básně Pokoj zvířat od Wendella Berryho, kterou zde vpravo překládám do češtiny:
Když ve mně roste zoufalství nad světem
a v noci se budím při nejmenším zvuku
ve strachu, jaký může být můj život a životy mých dětí,
jdu a lehnu si tam, kde samec kachničky karolínské
odpočívá ve své kráse na vodě a volavka velká se živí.
Přicházím do klidu zvířat
která svůj život nezatěžují
rozmyslem
smutku.
Dostávám se do přítomnosti stojaté vody.

A cítím nad sebou denoslepé hvězdy
čekající s jejich světlem. Na chvíli
spočívám v milosti světa
a jsem samostatný.

Další objev

Fantastická animace pro píseň Přijďme spolu. Pusť si jí na celou obrazovku, samozřejmě se zvukem - klikni SEM .

Doufám, že jsi v pořádku ... aspoň po shlédnutí tohoto.

Nové objevy

Na přednášce o chmelu před pár dny jsem se setkal s MatthewD, od kterého jsem se dozvěděl o akci chystané třemi výrobci vín a moštů v blízkém okolí. S Emilí jsme se rozhodli obětovat procházku po uměleckých galeriích, kdy ty mají první pátek v měsíci domy otevřených dveří a místo nich jsme se vypravili objevovat. Ukázalo se, že všichni tři výrobci jsou uvnitř okruhu na přistání na letiště ve Wenatchee, a že Matthew je jedním ze čtyř zakladatelů té první firmy:

Téměř spící Kolumbie

Dnes byla voda prakticky nehybná, téměř stála. Vzdělal jsem se. Správa přehrad vede statistiky stavu vody měřené každou hodinu.  Dnes byl spád vody mezi horními a dolními přehradami, 33 kilometrů od sebe vzdálených, pouhých 30 centimetrů ! ! !  Veslovat se dalo proti proudu prostředkem řeky bez znatelného zpomalení. Další radost dnes také byla, že teplota vody v řece stále ještě měla 19°C.

Dotek přehrady

Zaradoval jsem se. Díky téměř netekoucí řece jsem se dostal až k hrázi.

Vydra severoamerická

Zpovzdálí jsem zahlédl neobvyklé tvary, vypadaly jako ponořené hladké kmeny, až když se začly hýbat. Ohromně veliké! Vzdělal jsem se později ZDE. Podívej se na fotky a videjka.

Rybářovo drama

V úžasu jsem sledoval souboj rybáře s docela velkou rybou. Zdálo se, že se jí téměř podařilo rybáře vtáhnout do řeky. Tiše jsem z povzdálí sledoval, fotil, filmoval. Podívej se. Nakonec rybáři ryba uplavala, do náběráku se mu nepodařilo ji dostat.

Procítání na řece

Pepo, pomož ! Procítání anebo procitání ? Kolumbie zrána.
čtvrtek 6. října 2022

Kolibřík na větvi 20 metrů vzdálený

Večeřeli jsme na balkoně a sledovali jsme tohoto miniaturního ptáka.

Práce

Pracoval jsem na firemních daních za třetí čtvrtletí.

Výzkum

Když jsem včera usínal, dumal jsem o tom, kde byla natočena jedna scéna v právě shlédlém filmu. Ráno jsem místo po chvilce našel. Podívej se v albu, kde.

středa 5.
října 2022

Kino

Promítli jsme si nový film z maďarsko-britské produkce z 2021
Paní Harrisová jede do Paříže. | Ukázky. |
středa 5. října 2022

Veslování v nezdravém kouři

Kouř z lesních požárů byl ještě palčivější, než v poslední dny. Vzduch se akorát tak dal dýchat. Ani na okraje kaňonu Kolumbie nebylo vidět. Když se slunce vyhouplo nad obzor, bylo málem k nenalezení. O patnáct minut později bylo vidět trochu jasněji. Dalo se teleobjektivem na něj přímo civět; uvidět i sluneční skvrny. V kouřmu jsem zahlédl jakousi postavu v řece. Po přiblížení jsem se zaradoval - byl to bělohlavý orel, junior. Zabočil jsem pak na postranní řeku a podveslovával mosty, se sluncem coby majákem. Pozdravil jsem peřeje a vrátil se k soutoku, doufajíc, že orel tam ještě bude. Zaradoval jsem se, byl. A povedlo se mi udělat pěkné záběry, se zajímavým pozadím (strom "Pirátská loď"), v pastelových barvách. Proti proudu Kolumbie jsem pak uviděl skupinu černých potápek s bílými zobáky. Ještě víc na sever jsem se pozdravil s divokou černou kočkou. Tu jsem znal odminula. Byla velmi plachá. Podjel jsem pak horní most a u Roury jsem tvořil jemné obrazy. Pozdravil jsem špenátek a zahalekal dovnitř. Orel se mezitím přemístil na východní břeh Kolumbie. Zachytil jsem oranžové kouřmo při tvorbě sebeportrétu, směr na jih. A při odnášení skifu do loďárny jsem si všiml podél stezky kapek rosy na trávě. I přes nezdravý vzduch a kouřmo mi na vodě bylo báječně.
Poslední fotka v albu ukazuje jak ještě ve dvě odpoledne bylo Wenatchee potopeno v oranžovém kouřovém jezeru.
úterý 4. října 2022

O chmelu

Šel jsem na přednášku do tržnice Pybus s úmyslem poučit se více o rostlině, na kterou mám velmi pěkné vzpomínky z mládí a která mě stále těší. Ukázalo se, že šlo více o obchodní propagaci než o poučení návštěvníků. Přesto jsem se zas trochu víc o chmeli dozvěděl a přitom jsem si pěkně popovídal s náhodnými zájemci. O žatecké odrůdě moc nevěděli; používají chmel pěstovaný zde poblíž v okolí Yakimy. Odtamtud pochází 80% všeho chmele v USA.  Neměl jsem tušení, že odrůd chmele může být tolik - zde mají pivovarníci na výběr z třiceti. Pivovar ze Seattlu, který nás zásobil hojnými vzorky ke koštování používá hlavně odrůdy El Dorado a Azacca chmel.

úterý 4. října 2022

Novější fotky palem od MilanaD

Porovnej si tyto, které byly vyfoceny začátkem září 2022, s fotkami palem níže (uveřejněnými zde 2.10.2022). Ty jsou z října 2021. Díky, Milan ! Koukni se SEM, do jaké velikosti ty palmy mohou dorůst!
pondělí 3. října 2022

Oslava 75tých narozenin

Mimo účastníky výšlapu přijeli do státního parku Squilchuck (pod Missií) také Monte a největší pro mě překvapení .. MarkA !!   ( to byl on, jehož dronu bzučení jsem slyšel nad korunami jehličnanů ). Poděkoval jsem všem za pozornost a gratulace. Ty jsem předal svým rodičům, že mě před 75ti lety započali a posléze vypiplali, měli se mnou trpělivost a přenesli se přes mé notorické výtržnosti. Oslava byla velmi milá. Poděkoval jsem v duchu také všem ostatním zdáli blahopřejícím. Večer jsme oslavovali ještě s Karlou a Ericem při večeři v thajské restauraci. Díky všem, hlavně Emily za organizaci!
pondělí 3. října 2022

Výšlap k jezerům Clare a Marion

Emily potají zorganizovala sraz a obsah setkání. V počtu šesti lidí a jednoho psa (ChrisR, JudyO, LynnW, Emily, V, Karly, Luna) jsme z parkoviště lyžařského střediska Missie vystoupali nad kouřmo a za báječného počasí dorazili k jezerům. Luna se radostně vyčmáněla v obou jezerech, já v horním. Při sestupu jsem slyšel divný zvuk, že by nad námi poletoval nějaký dron?

Dopoledne na vodě

Se psem Diego ve vodě. Vodáci Liz, Tracy, Jaxton, Jake, Shaun, TJ a Hugh. A další pes, Baez.

Příprava na lyžování

Nikdy není příliš brzy vyhlídnout možné lyžování - i když teplota byla dnes ještě 29°C. Necelou půl hodinu jízdy od našeho domu je malé lyžařské středisko "pro domácí". Rozhodl jsem se tam dnes podívat. Autem se dá dojet na vrchol výtahu. Prošel jsem se v okolí. Bylo tam nádherné ticho, pohoda a úchvatný rozhled po okolí. Uprostřed je městečko Waterville, sídlo "hrabství (okresu) Douglas." Zde je odkaz na provozovatele střediska. Překvapilo mě, že mají funkční bezpečnostní kamery, a že dle zprávy dobrovolníci dnes navěsili tažné T - kotvy. A pyšní se tím, že jsou nejlevnější lyžařské středisko v Americe. Pavle, dávej pozor! Deset dolarů na celý den.

Okolo radarů

Uprostřed náhorní pláně Jezevčí hory severovýchodně od Wenatchee jsou již od doby Studené války tyto dva dómy, kterým místní říkají Radary. Od jedné mé pěší vycházky asi před patnácti lety však vím, že tam radary vůbec nejsou. Tehdy dle cedule tam byly umístěné antény pro přenos telekomunikace přes družice. Co tam je nyní nevím. Cedule scházela.

Vzpomínka na veterána

Už od dříve jsem věděl, že nahoře na okraji kaňonu někdo vybudoval nenápadný památník. Byl umístěný tak, že byl ze zaparkovaného auta sotva vidět. Vydal jsem se tam. Původně byl památník pro nějakého rodinného psa. Nyní byl přeměněn ve vzpomínku na nějakého válečného veterána. Říkal jsem si, porušují americký zákon, že na jejich vlajku nikdy nesmí zapadnout světlo. Povšiml jsem si však po chvíli slunečního článku s nabíječkou a světlem. Kdypak se tam příbuzní scházejí?

Kouřmo v údolí

Bylo krásné babí léto až na ten kouř z lesních požárů. Vyjel jsem na východní hranu kaňonu, která je 800 metrů nad řekou Kolumbií. Doufal jsem, že se nad kouř dostanu. Hmm. Sotva jsem viděl na druhou stranu. Počítal jsem pro zábavu však kolik hřebenů se překrývalo.

Příspěvky od čtenářů VN ze Slovenska

Marika ze Žiliny poslala dvě dobové fotografie. Rozvzpomenul jsem se a udělal si virtuální výlet za roh doprava od místa na snímku vpravo. Vydatně mi pomohl webový program Google mapy ukazují současný stav. Na konci Františkánského náměstí, kde nyní je Žilinská konzervatoř, na tom samém místě v roce 1966 (v zimě a na jaře) jsem zachraňoval existenci skupiny Drinkers, za vydatné pomoci spolužáků hudebníků i nehudebníků (těch, které nevyhodili ze školy VŠD pro neprospěch, ožerství a výtržnictví). Možná si ti spolužáci vzpomenou, jak fungovali během vystoupení u vchodu s vybíráním vstupného, v šatně, ve stánku s občerstvením a ti svalnatější coby vyhazovači, aby se rvalo jen venku a ne uvnitř sálu zasedačky Stavebního podniku, kde jsme hráli. Přečti si a zasměj se více detajlům z toho období, ZDE.
Díky dalšímu čtenáři VN Vladovi z Pezinoku si můžeš také přečíst a podívat se na plno zajímavých dobových fotografií o historii hudby tvořené v Žilině a později předvedené na velkém koncertu v Bratislavě. Na fotkách jsou zachyceni i bývalí členové Drinkers a Siriusu, a také řada slavných hudebních osobností z šedesátých let.

- LEGENDY 60

- VIDEO Z VYSTOUPENÍ

V Nitře Milan vypiplává dvě palmy ze šesti semínek, které jsem mu přivezl v roce 2019 z Kalifornie. Odkud jsou můžeš shlédnout TADY.

Foto kredit od pěstitele M. Drozdy

Buen ritmo

První koncert Symfonie údolí Wenatchee sezóny 2022-23. Šli jsme hodinu před vlastním koncertem na komentovanou přednášku o koncertu dirigentem Nicole Caiole. Vedl jí formou rozhovoru s hlavní hvězdou programu, houslistkou Caitlin Kelley ze Seattlu. Program koncertu byl na témata variace rytmů a stylů. Kenji Bunch - Groovebox Fantasy, Manuel de Falla - tři tance z baletu Tříhranný klobouk, a Michael Daugherty - Oheň a krev. V posledním kusu, 25 minut dlouhém, předvedla houslistka neuvěřitelné mistrovství při kterém mi naskakovala husí kůže na zádech. Poslechni si ukázky.

Reje špačků

Již podruhé za posledních deset dní jsem obdivoval úchvatný vzdušný synchronizovaný tanec, zase na stejném místě (na letišti ve Wenatchee).

V aeroklubu

Klub rozhodl předem, že se musí vyměnit aerovlekový závěs na našem klubovém dvoumístném kluzáku. Čtyři členové se zúčastnili akce. Ta byla trochu nešikovně načasovaná. Na obloze se dnes vyskytovaly pěkné kumuly.

Photo credit  Mark Adams

Najdeš volavku?

Nápověda: Je úplně nalevo na doku. A na druhé fotce v albu se vznáší uprostřed nad vodou. Následují fotky zachycují jiné volavky při východu slunce. Další záběry se soustřeďují na ponořená nebezpečí: balvan u silničního mostu, kotva voru badatelů, nymfa. Na závěr alba si můžeš prohlédnout jak se volavka pohybuje, dokonce ve vodě. Na vodě bylo nádherně.
pátek 30. září 2022

Gurmánství

Grilované krevety na paprikách a chřestu.
Tuto barvitou pochoutku jsem z Emilyných zásob připravil pro naší vzpomínkovou večeři na Mňoukí. (Dávám toto album do října, začít ten měsíc barvitě.)